Sv: bettlöst-remont-effekt??
Jag rider ju inte akademiskt, men man får väl ha "remontgrimmsträns" (ev i kombination med tränsbett) ändå!
Jag rider inte heller akademiskt, jag har provat men trivs bättre med "vanliga" tränare.
Jag har varit lite nojig de gånger jag behövt byta tränare, men av de "vanliga" tränare som jag har kommit så långt att jag ridit för så har ingen tyckt att det var konstigt. AR-tränarna är faktiskt de som tyckt att det var mest konstigt och att jag nog borde byta utrustning. Helst till kapson och stång... vilket jag då provade en gång på en träning men det funkade inte så bra :smirk:
Min förra hopptränare såg lite förskräckt ut första gången jag kom med enbart nosgrimma (hon kände ju min vildhäst sedan innan och vet att han är rätt så hetsig, så hon undrade väl hur detta skulle gå...) Men sedan berättade hon att hon fått rida så på strömsholm en gång i tiden! Mina två senaste hopptränare har inte sagt något alls om det mer än typ "vad har du för nåt? jaha, ja det funkar väl bra."
Min förra dressyrtränare (som jag tyvärr flyttat från) tyckte att det var helt ok med nosgrimma! Nu har jag precis tagit mod till mig och provridit för en ny dressyrtränare här uppe och då hängde jag på bett och dubbla tyglar och hon tyckte inte alls att det var nåt fel - hon sa att hon brukade rida med bara nosgrimma ibland!
Men det finns nog en hel del tränare som tycker att det är knepigt och visst har jag fått konstiga blickar ibland...
När ni kombinerar med tränsbettet, vilka tygelhjälper ger ni då med respektive tygel? Eller använder ni båda tyglarna till alla tygeltag..?
Nu måste jag tänka till lite eftersom jag ganska nyligen hittat ett bett som passar herrn - jag är mest van att bara ha nosgrimma.
Men jag tror att jag tar ganska lika i båda tyglar. Mest av allt försöker jag att bara sitta stilla med handen och hålla en jämn kontakt. Förhållningar tar jag nog mer med nosgrimman och ska jag ta igenom ställning tror jag att jag pillar lite grann i bett-tygeln.