bettlöst-remont-effekt??

melvin

Trådstartare
hejsan på er! jag har blivit lite nyfiken, efter att ha läst lite trådar här i forumet;om jag sätter tyglar på min remontnosgrimma, vilken effekt får jag då? kan detta användas i kombinatiion med tränsbett? nu spånat jag ju bara..men det vore kul att höra om nån har något att säga om detta! :)

Sv: bettlöst-remont-effekt??

Så rider jag min ena häst och det funkar bra. Både med enbart remontgrimma och i kombination med tränsbett, med dubbla tyglar. Då spänner jag remontgrimman ovanför bettet, som en engelsk nosgrimma och så kandarfattning på tyglarna.

Min häst är så extremt känslig i sin mun så jag klarar inte av att rida honom med vanligt bett. För mig gör tygel i remontgrimman att det är betydligt lättare att få honom stadig i formen, avspänd och på hjälperna. Med enbart bett är det i princip hopplöst.

På en "vanlig" häst vet jag inte riktigt vilken effekt det får, jag har bara provat på denna... Men jag tror i alla fall att det är nyttigt att rida med nån form av bettlöst ibland, det kan ge lite aha-upplevelser angående vilken inverkan bettet har (på den hästen) och vad man använder det till. Vad saknar jag när jag inte har bett, vad saknar jag när jag har bett? - kan ju ge lite input till ridningen oavsett vilken utrusting man väljer sen. Och just en remontgrimma har ju de flesta hemma, vilket gör att det är enkelt att prova!

har du remonten i vanlig höjd eller lite högre när du har bett också? släng gärna in en bild..:angel:

Jag sätter den ungefär i samma höjd som en engelsk nosgrimma oavsett om jag har bett till eller inte.

Jag har inga dressyrbilder att hänga ut för sågning... :smirk:

Jag har inte så många bilder över huvud taget. Men de här har jag visat i andra trådar så varför inte... Jag kanske borde lura med en fotograf på nästa träning och försöka få lite vettiga bilder.

På första bilden sitter nosgrimman aningen lågt tycker jag, jag brukar nog ha den lite högre upp.

nosgrimma.jpg
bett.jpg

Går det bra att rida utan både käkrem och pannband, glider inte nackstycket då?

Och som ts frågade; vilken effekt får man av att rida med remontgrimma? Alltså vart trycker den menar jag? På nosryggen mest eller?

Jag har nosgrimma som AnnA_ på islandshästen. Det funkar bäst på honom i alla fall de dagar då han helst inte vill ha något järn över nosen. Tycker nosgrimman är rätt lik i exakthet & känslighet som kapsonerna. Den är "fin" i kontakten liksom. Har inte provat sidepull på honom, har inget tillräckligt litet. Tycker inte det glider, men jag antar att om man ger "tillräckligt stora" eller ojämna förhållningar skulle det göra det? (inte upplevt något problem alls faktiskt, men det kanske beror på ponnyns huvudform? :) )Angående var den trycker så lär det vara på nosryggen ja? Men nosryggen sitter "ihop" med nacken. :angel:

Senast ändrad:

Kl

Jag använde remontgrimma i kombination med ett tredelat bett på islandsstoet som jag tränade en period. Hon hade lite problem med böjning och ställning samt längning av överlinjen och att ha dubbla tyglar med de ena fästa i remontgrimman hjälpte, och lugnade, henne mycket.

//Julia

Går det bra att rida utan både käkrem och pannband, glider inte nackstycket då?

Och som ts frågade; vilken effekt får man av att rida med remontgrimma? Alltså vart trycker den menar jag? På nosryggen mest eller?

Ja det går bra, det ligger stadigt. Iaf på den här hästen...

Det trycker på nosryggen. Tar man ledande tygeltag så trycker det på andra sidan av nosen också. Bara att montera det runt t.ex. vaden och testa på sig själv.

Den effekt jag är ute efter är att han ska våga länga ut halsen och söka till handen. Med enbart bett bara backar han in bakom hjälperna och är väldigt ostadig i formen, spänd och stressad, tuggar och hackar med käken mm.

Den nackdel jag kan känna när jag enbart har remontgrimman är att han lätt blir spänd i musklerna som sitter precis nedanför nacken och liksom spjärnar emot lite där. Bäst går det om jag har både bett och tygel i remontgrimman, då är han mer avspänd i käke och nacke och vågar ändå länga ut formen och söka sig till handen. Men detta är efter att jag hittat ett tunt rakt syntetbett som han faktiskt verkar acceptera rätt så bra. Innan dess så gick det klart bäst med enbart remontgrimman.

Jag tycker det låter jätteintressant att rida bara med tygeln fäst i nosgrimman. Ska definitivt prova det för att se vilken inverkan det ger. Påminner ju mycket om ridkapson.
Jag rider ju inte akademiskt, men man får väl ha "remontgrimmsträns" (ev i kombination med tränsbett) ändå! :o :D

När ni kombinerar med tränsbettet, vilka tygelhjälper ger ni då med respektive tygel? Eller använder ni båda tyglarna till alla tygeltag..?

Tycker nosgrimman är rätt lik i exakthet & känslighet som kapsonerna.

Jag tycker att kapsonen blir för "skarp". Jag vill gärna hålla en liten kontakt med sträckta tyglar och då blir det ganska hård kontakt med metall mot nosryggen. Min häst är lite för känslig för att uppskatta det och går inte riktigt fram till handen då... Dessutom tycker jag att ringarna satt för högt upp och när jag länger ut i "stretchingform" så hamnade tygeln nästan i ögat. Men det finns förstås olika sorters kapsoner också...

Jag rider ju inte akademiskt, men man får väl ha "remontgrimmsträns" (ev i kombination med tränsbett) ändå! :o :D

Jag rider inte heller akademiskt, jag har provat men trivs bättre med "vanliga" tränare.

Jag har varit lite nojig de gånger jag behövt byta tränare, men av de "vanliga" tränare som jag har kommit så långt att jag ridit för så har ingen tyckt att det var konstigt. AR-tränarna är faktiskt de som tyckt att det var mest konstigt och att jag nog borde byta utrustning. Helst till kapson och stång... vilket jag då provade en gång på en träning men det funkade inte så bra :smirk:

Min förra hopptränare såg lite förskräckt ut första gången jag kom med enbart nosgrimma (hon kände ju min vildhäst sedan innan och vet att han är rätt så hetsig, så hon undrade väl hur detta skulle gå...) Men sedan berättade hon att hon fått rida så på strömsholm en gång i tiden! Mina två senaste hopptränare har inte sagt något alls om det mer än typ "vad har du för nåt? jaha, ja det funkar väl bra."

Min förra dressyrtränare (som jag tyvärr flyttat från) tyckte att det var helt ok med nosgrimma! Nu har jag precis tagit mod till mig och provridit för en ny dressyrtränare här uppe och då hängde jag på bett och dubbla tyglar och hon tyckte inte alls att det var nåt fel - hon sa att hon brukade rida med bara nosgrimma ibland!

Men det finns nog en hel del tränare som tycker att det är knepigt och visst har jag fått konstiga blickar ibland...

När ni kombinerar med tränsbettet, vilka tygelhjälper ger ni då med respektive tygel? Eller använder ni båda tyglarna till alla tygeltag..?

Nu måste jag tänka till lite eftersom jag ganska nyligen hittat ett bett som passar herrn - jag är mest van att bara ha nosgrimma.

Men jag tror att jag tar ganska lika i båda tyglar. Mest av allt försöker jag att bara sitta stilla med handen och hålla en jämn kontakt. Förhållningar tar jag nog mer med nosgrimman och ska jag ta igenom ställning tror jag att jag pillar lite grann i bett-tygeln.

Om man tittar lite närmare på de bilder jag lagt in så ser man faktiskt ganska tydligt de nackdelar jag upplevt med de olika betslingarna. Nu vill jag iofs inte att de bilderna skulle analyseras alltför hårt eftersom de är ganska dåliga ögonblicksbilder. Men jag kan ju själv peka ut några saker som brukar bli tokiga.

Med bara nosgrimman så länger han ut formen hyfsat väl och ser ganska så avspänd och nöjd ut. Men han är spänd i nacken och ingen ställning - nosen pekar nog tom lite utåt. På andra bilden, med tunt tredelat metallbett, så kortar han upp hela överlinjen, backar in näsan och är ganska spänd. Trots att bett-tygeln bara hänger - är man känslig så är man... :smirk:

Synd att jag inte har några färska bilder med nya bettet så kunde man se om man ser nån skillnad... Det känns jätteskillnad i alla fall :)

Jo det blev lite konstigt, jag tycker också kapsonerna är skarpa i jämförelse. Men nosgrimman är ändå förvånansvärt "exakt" tycker jag. Har även jobbat islandshästen på grimmor och det blir mycket mindre "exakt".

Jag tycker nosgrimman går att använda som ett vanligt bett?
Alla tygeltag går att ta även på bara nosgrimman.

Men islandshästen är ju knappt inriden så på honom görs inget med handen direkt :) Riden 10 gånger kanske...
Framförallt har nosgrimman använts vid arbete på långa tyglar.

Jaha, ja då är jag med på vad du menar! Jo, jag tycker också att exaktheten liknar kapsonen. Jag har inte provat vanlig grimma, men jag kan tänka mig att det är mer likt sidepull. Där tycker jag att signalerna blir liksom lite klumpigare eller hur man ska säga. Egentligen borde det ju inte skilja så mycket, de är ju rätt så lika i konstruktionen men det känns annorlunda. Kanske det är att nosgrimman ligger stadigare och spänns åt aningen fastare?

Jag kom förresten på att jag har ridit för en westerntränare med remontgrimma också. Han tyckte det var helt ok, men på andra passet ville han se hur han gick med bett. Det gick faktiskt hyfsat det också den dagen, men han tyckte ändå att jag skulle fortsätta med remonten.

Liknande trådar

Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Habina
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
427
Senast: Rugge
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
16 799
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar