bettlöst på unghäst..

N

Nilaya

får jag smisk då? om jag vill åka på träning och inte har börjat md bett utan rider m sidepull?

mvh Nilaya (som drömmer mardrömmar) :eek:

Sv: bettlöst på unghäst..

Är det inte smartast att ringa och fråga tränaren du ska träna för?

Nej det tror jag verkligen inte och skulle nån ha det så skulle jag starkt ifrågasätta det sålänge du och hästen trivs med det.

Efter vad jag har läst om sidepull så funkar det som ett tränsbett vilket jag även märker att det gör på mina hästar, jobbar alltid min 4åring med det och det går skitbra :banana: :banana: änvänder dels eftersom han tycker att vanliga bett smakar äckligt :p :crazy: och dels för han tappar mååånga tänder nu.

Mina tränare är enbart positiva till det vilket är som sej bör, finns som sagt ingen anledning att var nåt annat.
Finns ju ingen direkt standardutrustning utan man har det som funkar bra för häst och ryttare sålänge det inte är utrustning som ger helt fel signaler till hästen

Jag rider på hackamore, inte riktigt populärt pga hästen lätt hamnar bakom hand, får ha dubbla tyglar. En uppe vid mungipan och sen vanligt i "stången"
Börjar blir duktig på det här med kandarfattning.
Han har hamnat i en "gillar inte bett, & snälla låt mig gärna slippa det period"
Men det gör inget, går mycket bättre med all ridning nu :D

Skulle satsa på något som är lättare att böja och ställa på. Ridkapson eller Bitless Bridle om du vill ha bettlöst. Brukar vara lite mer populärt :crazy: Jag hade iofs ett Lindell (ung. samma som sidepull) när jag red för barockinstruktör och förutom att hon bad mej prova tränsbett andra ridpasset så verkade hon tycka det såg bra ut. Men just den hästen var väldigt bra inlärd på sidepull så han hade inga problem att ställa/böja på det. MEN det är mycket lättare på tränsbett eller ridkapson. (å andra sidan så om de alternativen skapar obehag eller spänningar är det bättre att rida på sidepull/bitless bridle för annars får man ändå inte bra resultat.

Spirit skrev:
Jag rider på hackamore, inte riktigt populärt pga hästen lätt hamnar bakom hand, får ha dubbla tyglar. En uppe vid mungipan och sen vanligt i "stången"
Börjar blir duktig på det här med kandarfattning.
Han har hamnat i en "gillar inte bett, & snälla låt mig gärna slippa det period"
Men det gör inget, går mycket bättre med all ridning nu :D

Kan återigen tipsa om ex. bitless bridle eftersom det är MYCKET lättare att ställa med och hästen inte lika lätt hamnar bakom lod..

Aha bitless bridle är det som har "käkremmar i kors" som man styr med?
Jag ska kolla på det för det kanske är ett fint alternativ.

Men ridkapson tror jag aldrig jag hört om? ska söka på det!

Anbefaler ikke bitless bridle, da den er for sen til å gi ettergift. Dette skyldes at det er friksjon i ringene som tøylen går gjennom, i tillegg til at det er friksjon i 'krysset' under kjeven.

Kapsun eller sidepull gir begge ettergiften direkte når den skal være, slik at signalene blir mer nøyaktige.

Til tur-ridning funker selvsagt bitless bridle helt fint.

Hilsen Anne

ehentlihgen vaffö skulle de?? de e ju bra om de bara går bra .. rider me på sidepukk på 3 åringen

Tack Anne!
För det har jag funderat på! Skönt att inte vara ensam.
Hadde nämligen ett liknande Bitless Bridle men där eftergiften aldrig kom alls egentligen. Numera omgjort till sidepull.

Min tränare får nog ta att jag kommer i sidepull

Det är väl det bästa du kan rida på om det funkar? Själv har jag precis köpt ett till mitt 8-åriga sto o det går jättebra!!

min tränare slängde bort mitt bett, käkrem, pannband, så jag rider bara på sidepull utan ovanstående remmar.

Ridkapsonen har en metallplatta vid nosen vilket gör den skarpare MEN mycket lättare att böja och ställa med. Man brukar ju ofta kombinera stång med kapson för att få till böjningen.

Att Bitless bridle skulle vara seg med eftergiften är inget jag haft problem med. Då får helt enkelt ryttaren vara extra duktig med att ge eftergiften. Och "kan" hästen redan gå på bettlöst med t ex sidepull ska det inte vara några problem, isåfall uppstår problemen precis vid inlärningen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka