Bettlöst o bomlöst?

Kallblod

Trådstartare
Hej! :)
Jag kan inte jätte mycket om hästens utrustning o så där, så jag tänkte ställa en fråga till er här på Bukefalos. ;)

Jo, jag tycker att bettlöst verkar jätte häftigt, eftersom att hästen slipper bli dragen i munnen. Skulle de rekommenderas att använda bettlöst till en häst som varken är känslig/okänslig i munnen? Liksom för att få lite omväxling och prova på något nytt. :laugh:
Ni får gärna skriva lite info om olika bettlösa träns, vilka ekipage de passar till osv. Har hört talas om Bosal och Sidepull. :p
Men som sagt, berätta gärna så mycket du kan om det! T ex hur din häst tycker om det, om du tycker om det osv.

Sen är det också det där med bomlöst. Berätta om det! :rofl: Det är väl som en sadel fast man har en närmare kontakt med hästen + att den är mjukare? Delar den ut trycket från en lättsits så att tyngden inte kommer på ett o samma ställe? Vad är din uppfattning av bomlöst? :)

Alla åsikter är välkommna. :D
Hoppas jag postade rätt. Är tacksam för alla svar, långa som korta! :bow:

Sv: Bettlöst o bomlöst?

Jag tycker absolut att man ska variera med ett bettlöst alternativ, oavsett om man har en häst som är känslig eller lite stum i munnen. För att någon gång slippa bettets tryck på tunga och laner. Av samma anledning bör man variera bett, för att få olika tryck i munnen. Men bettlöst betyder inte automatiskt milt och snällt. Många bettlösa alternativ är mycket skarpare än milda bett. De flesta eftersträvar förhoppningsvis att inte behöva dra i hästen när de rider med bett. Jag själv använder sidepull, men det vanligaste är nog hackamore. Hacket ger mer hävstång då det har skänklar och är i mitt tycke ett väldigt skarpt alternativ. Man måste inte börja i den änden. Men precis som med bett - är hästen känslig och lyhörd kan man ju nyttja det!

Ang bomlöst så har jag bara ridit i en enda, och jag kom inte närmre hästen. Kändes snarare som att sitta på en kudde ovanpå hästen. En sadel utan bom har svårare att fördela tryck än en sadel med bom. Den måste vara rätt sydd, annars kan den trycka på och störa hästens rygg. Föredrar bomsadlar själv :)

Detta blir ett tråkigt svar men har du testat att söka efter trådar om bomlöst?
Det finns massor av erfarenheter samlade här på buke i trådar som redan finns.
Själv köpte jag min första bomlösa 1999 och rider fortfarande bomlöst.
// Linda

Jag använder ponnyhack på min ena för att jag upplevde en ärligare, gladare häst på det. Egentligen hade jag väl inga problem med bett så som att hon inte gick att hålla eller sådär men hon var ju inte lika lyhörd på bett som på hack. Anledningen till att jag gick direkt på det är att jag ändå rider med slaka tyglar för det mesta och jag har möjligheten att ta till en nödbroms om jag skulle behöva. Så småningom tänkte jag rida min andra på antingen ponnyhack eller s-hack för att variera mig men jag byter inte bort bettet förrän hon coolar ner lite då jag känner mig trygg med det.

Båda mina hästar går på bomlöst. Ena på Sportssaddle (coolback-pad under för tryckavlastning) och den andra Startrekk (vanligt schabrak under då den ger frihet för ryggraden ändå). Sportssaddlen upplever jag som mjukare och mer bomlös känsla då man känner alla rörelser hon gör medan Startrekk liknar en bomsadel mer i känslan.

I båda sadlarna känns det som om jag får en okej sits även om jag hade svårt att "rida in mig" i dem. Sportssaddlen hamnade man i något bakvikt i innan man lärde sig den och övergången mellan den och Startrekk gjorde att jag "föll framåt" i Startrekken, skulle gissa att jag tappat kontrollen över delar av musklerna i överkroppen så jag inte orkade riktigt att hålla mig tillbaka. Någon vecka eller två tog det nog för varje sadel.

Hur trycket av sadlarna fördelas över mina hästars ryggar är jag ju inte helt hundra på då jag inte lagt tryckmatta under dem. Vet dock att en gammal kompis gjorde det vid ett tillfälle och enligt henne blev det inget punkttryck alls på hennes häst med Sportssaddle och Skito-pad. Hade varit intressant att hitta en sadelprovare med tryckmatta för att se om det är lika på mina egna. Dock har jag rätt bra koll på mina hästar tror jag. Känner igenom ryggar och vet att exempelvis lillhästen blir galen när nåt ligger kass (stegrar och vägrar gå om paden trycker mot manken så om sadeln är obekväm tvivlar jag på att hon velat följa med ut och rida) osv.

Skulle inte vilja ha de riktiga soffkuddemodellerna på sadel. Har suttit i en sådan någon gång och tycker att det är väldigt otäckt då de känns instabila och jag gillar inte känslan jag får utav ridningen. Detta är ju en smaksak och varierar säkert med vad man vill göra. Vill du ha en skogsluffarsadel med mjukt för rumpan kanske det är perfa, vad vet jag?

Har ridit med både repgrimma och ridkapson. Repgrimman tycker jag funkade bra till uteritt osv och lättare dressyr. Men saknade den där känslan av stöd eller vad man ska säga i kontakten mellan hand och häst. Nu har jag en häst som är väldigt känslig så brukar ha en väldigt mjuk kontakt men lite stöd föredrar jag ändå.

Kapson har funkat jättebra för oss och har även ridit på kapson kombinerat med bett så man kan ha bettet som nödbroms. Kapsonen har jag både ridit dressyr, ridit ut och hoppat på.

Min häst är väldigt het men har aldrig upplevt några problem med att få stopp på bettlösa alternativ. Växlar idag mellan bett och bettlöst fast senaste tiden har jag mest ridit på bett då kapsonen är på villovägar.
Har dock beställt ett nytt bettlöst alternativ att prova framöver som jag tror kan passa oss riktigt bra. Se nedan...

*KL*

Någon som har erfarenhet av center-hackamore ?? Tyckte att det verkade vara ett bettlöst alternativ med lite lagom stabilitet och inverkan. Så beställde ett tidigare idag. Ska bli spännande att prova =)

UPDATE!

Har nu provat mitt center-hackamore :)

Mer än nöjd, pålle var så duktig och det tog inte många sekunder innan hon kom underfund med det och var inte mer komplicerad än att rida på bett förutom att jag fick fokusera lite mer på hur jag själv sitter vilket kan behövas.

Så detta var en toppen lösning för oss iaf. Men alla hästar är ju olika.

MVH Pink

Liknande trådar

Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 418
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 174
Senast: Asko
·
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 999
Senast: Mela94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025