Bettlöst eller bett?

L

Linker

Vad föredrar ni helst att rida med, bettlöst eller bett? Förklara gärna varför ni tycker som ni tycker också :)

Sv: Bettlöst eller bett?

För min del så tycker jag att bettlöst är bäst. Det passar mig och min häst allra bäst! :bow:

Har märkt en STOR förändring på mitt halvblod när jag bytte till bettlöst! Hon har varit mkt tjafsig i munnen och visat vid tränsning att hon inte ville ta bettet, så tandläkaren fick kolla munnen på henne, som såg bra ut, bytte bett hit och dit, pratade med tränare o.s.v tills jag testade hackamore och det ät mkt tydligt att hon gillar det bäst! Helt underbart att rida nu! :love:

Senast ändrad av en moderator:

jag har prövat både och. bettlöst blev det då min häst avskydde att ha bett i munnen och alternativet blev sidepull. jag tycker det funkade super. så för mig spelar det ingen roll, det beror på vad hästen trivs med.

Det beror på vad jag förväntar mig av ridningen. Bettlöst fungerar fint vid "bas-arbete". Vid mer teknisk och krävande ridningen från bådas vinkel tycker jag bäst om bett. Mer finlir och jag känner vad som händer mer.

Jag rider messt med ett bättlöst träns (vi är mycket ute i skogen och luffsar). Inte för att hon inte trivs på sitt bett utan för att jag har lärt mej och erfarat att "all betsling skadar hästens mun".. men när jag vill rida på tex volter och få henne lite rundare i formen avänder jag tränset med bett. Det bli så mycket lättare att ställa henne rätt då plus att hon går bättre i form. Det känns som om jag "kommer åt henne" bätte med bettet.

Här kör man med bettlöst :) Både pollen och jag gillar det bäst!. Hon är mycket trevligare att rida på hackamore.

Bett. Min häst trivs bäst med det och jag ser inga anledningar att byta.

jag altinerar med bettlöst (sidepull och hackamoore) och bett (3delat, 3delat eggbett, rakt bett med fasta ringar samt pelhamstång) på mina hästar. Fungerar utmärkt för oss. sidepull, vanligt 3 delat och rakt bett på 5åringen och hackamoore, 3 delat eggbett och pelhamstång på 14åringen.

Jag rider på sidepull, tränsbett (tvådelat, tredelat) eller stångbett, allt efter humör och vad jag tänker göra! Har hört att det ska vara bra att byta då och då...

Jag föredrar att rida med bett, så länge det är ett bett som passar hästen och som hästen trivs med. Ett väl fungerande bett tycker jag ger betydligt större precision i hjälpgivningen än vad jag lyckats med på bettlöst / hackamore. Har hästen däremot problem i munnen eller inte gillar bettet så att den går emot och är orolig i munnen, då rider jag hellre med t.ex. hackamore.

Jag måste lägga mig i!

Jag har ännu inte ens börjat öva på att tränsa min 2-åring, och jag funderar på om jag överhuvudtaget behöver vänja henne vid bett eller om jag enbart kan använda bettlöst. Hur ska man göra med unghästar? :confused:

jag föredrar bettlöst och rider alltid med det, just för att både jag & min häst trivs bäst med det!

Jag måste lägga mig i!

Jag har ännu inte ens börjat öva på att tränsa min 2-åring, och jag funderar på om jag överhuvudtaget behöver vänja henne vid bett eller om jag enbart kan använda bettlöst. Hur ska man göra med unghästar? :confused:

Min personliga uppfattning är att man mycket väl kan börja rida in unghästen bettlöst och långsamt gå över till bett när hästen börjar bli mer utbildad. Jag tycker dock att det tillhör hästens grundutbildning att kunna gå på bett också, även om man som ryttare kanske föredrar att rida bettlöst och gör så till vardags.

använder både bett (tredelat tränsbett, rakt tränsbett, tvådelat eggbett) och hackamore. tycker egentligen bättre om att rida med betten eftersom de blir hävstång med hackamoret. men hästen verkar trivas med det så han får gå me de ibland

Jag rider oftast ut med hackamore för min häst tycker om det. Men när jag tragglar lite dressyr så blir det oftast bett, så då rider jag med ett tredelat fullcheek. Mest kanske för att min häst får bettet in i munnen annars. Rider även ut på det ibland och det funkar väl, men lite svårstoppad blir han möjligtvis när han får galoppera :D

jag rider nu med bettlöst bara för att mitt nya sto visade sig vara grund i munnen eller liknande.. hon är ett vbl o de brukar tyvärr ha lite problem med detta.. hon tjafsade väldigt mycket vid ridning hon klarade inte ens av tyngden av tyglarna i munnen.. så vi provade sidepull o visst tog det en stund innan hon förstod detta.. men nu går det skapligt hon har lärt sig att bära upp sig hysat.. fast enda nackdelen upptäckte jag va då hon stegrade och sedan la av i flera bock/bakut sparkar *nu snackar vi inte om små utan riktiga* det hela slutade med att jag flög av med dunder och brak landade på huvudet och lyckades få en fin hjärnskakning+ blev avsvimmad.. åter till saken det var ju att nackdelen va att man inte drog upp skallen på hästen lika lätt med ett sidepull.. o jag tänkte inte på att dra i sidled var alldeles för rädd.. hehe men så kan det vara ibland.. någon mer som har nackdelar med bettlöst?? har nu bytt till ett Bite från hööks.. hoppas på att det ska fungera ännu bättre.. någon erfarenhet??

Jag måste lägga mig i!

Jag vänjer dem alltid vid bettet, men när jag "tränar" (tömkör o sånt) dem så använder jag bettlöst. Mina hästar får smaka på bettet och alla framtida grejer mycket tidigt, redan innan ettårsåldern, men det begränsar sig just till att smaka och hör då ihop med massa kli, gos och även godis i vissa fall så de brukar ha bra inställning till bett och all utrustning.

Samtliga mina hästar går bettlöst till vardags, jag har bara haft en enda som trvides bättre på bett men den hästen är inte kvar här längre.

Jag rider min häst med bett.. har aldrig provat bettlöst på henne. Hon går jättebra på det 3-delade bett hon har nu, det är en känslig tjej så man får rida henne mycket mjukt.
Min förra häst red jag på bettlöst ibland, men de va nån gång ibland när vi va ut i skogen. Skulle inte vilja tävla (tävlar i hoppning) med bettlöst.. på nått vis känns de som att man skulle få mindra kontroll. Men det är nog bara för att mina fungerat så bra med bett.

Jag föredrar bettlöst på stoet, närmare bestämt en remontnosgrimma fäst i sidstyckena på tränset med ett par tyglar på. Hon är het men väldigt känslig och lyssnar bra på det. Ibland ett tränsbett men vill undivka grabba tag i munnen på henne om hon tex tar ett jätteskutt över ett dike eller liknande, vilket hon tenderar att göra. Annars gillar jag ett hederligt vanligt tränsbett.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: miumiu
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar