Bettlösa träns?

Tassa

Trådstartare
Hej. Jag undrar vad det är för skillnad på de olika bettlösa tränsen som finns. Vad har de för olika funktioner mm.

Tjena!

hackamore motsv. att rida på stångbett, mkt tryck på nacken och inte precis det bästa om man vill ställa och ha sig. (detta kan dock fixas till genom att man sätter på ett par extra tyglar vid nosremmen som då får samma funktion som ett tränsbett, alltså blir hela kittet ungefär som att rida på ett bettlöst kandar :idea:)

sidepull, grimma, repgrimma, ridkapson = ungefär samma effekt som tränsbett, ridkapsoner har ofta stål i sig och är därav väldigt skarpa, sidepulls kan funka precis som en lädergrimma om det är utformad utan rep över nosryggen, och när den har rep över nosryggen som ett riktigt western sidepull är den självklart skarpare. samtliga verkar mest på nosryggen.

bosal - hästen måste kunna neckreining då tyglarna fästes i samma punkt under hakan. verkar mest på nosryggen.

bitless bridle. tryck på nacke och nosrygg.

hoppas att d hjälpte nåt.

:)

Bra förklarat i inlägget ovan, men jag skulle vilja lägga till
ridgrimma- en grimma där ett rep löper genom sidoringarna och över nosryggen, tyglarna fästes i repets ändar. Den funkar ungefär som ett sidepull, fast grimman sitter inte "fast" om nosen utan sitter som en grimma gör :)

ps Mina sköthästar är mycket förtjusta i sina ridgrimmor. ;)

Ridgrimma: Lägger tryck RUNT hela nosen när du tar i tyglarna.
Därför skiljer den sig från sidepull eller lindell, som inte trycker något på underkäken om man tar i båda tyglarna.

Isåfall pratar vi inte samma typ av ridgrimma. Den jag har lägger bara trycket ovanpå näsbenet när man tar i tygeln- i övrigt sitter den lika löst som vilken vanlig grimma som helst. Det är i princip en vanlig grimma men det löper ett snöre från ena sidoringen till den andra. Trycket kan i en sån omöjligt hamna på underkäken.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
353
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
409
Senast: Sirap
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka