Bettlös skogsridning

T

Timpa

Har en unghäst som jag ska rida in nu. Funderar på hur jag ska kunna hålla hans mun i bästa skick. Min fundering är om det finns ett allternativ för skogsridning. Kan man hålla sig till "bettridning" när man skolrider enbart? Vilka alternativ till bett finns det på marknaden? Har funderat på sidepull men såg på en sida att det enbart skulle användas på inhägnat område. Varför? Hackamore har jag hört många skräckhistorier om. Knäckta nosryggar o.s.v. Kan man rida med montygrimma? FINNS det ens ett allternativ? Kom gärna med förslag eller motsägelser. Vill göra "rätt" från början! ;)

Sv: Bettlös skogsridning

Varför ska sidepull användas bara på inhägnat område :confused: Har aldrig hört något liknande. Jag använder mest mitt när jag rider ut och jag ahr bara märkt positiva saker. Har det även när jag galopptränar på ängarna och det funkar.

Red in min första "egna" unghäst (som jag själv fick helt bestämma över) med en remontgrimma m tygalr. Funkade alldeles utmärkt! Red ut direkt o har inte ens ngt inhägnat område så... Sedan började jag rida med bett när hon redn kunde stanna o svänga o hade börjat lära sig slappna av lite i hals o nacke. Dock var hon rätt knepig, känndes som en stor häst som vart felriden hela sitt liv i princip från allra första början, inte alls som vanliga unghästar. Men så hade hon både exteriören, temperamenten o framför allt gången emot sig. Bettet gjorde det lättare o få henne att slappna av först i hals o nacken o sen (när man då kunde börja få hene o hänga ihop lite mer) i överlinjen. Tillslut så hittade hon lite sökning framåt-nedåt på bett. Varvade med bettlöst, framför allt i markarbetet (jag behövde mkt volter ute på fälten för att få henne att släppa huvvet upp o spring som hon verkade ha medfött...) eftersom det var lättare att få henne att jobba bättre i markarbetet så valde jag det huvudlaget som var "svårare" att rida med (bettlöst för hennes del i den utbildningsfasen hon var i då) eftersom jag strävade efter att hon skulle gå lika bra på både bett o bettlöst.

Så jag säger - go for it!

Har precis börjat rida på min nordsvensk och använder bara sidepull, inga problem varken på bana eller ute!

Lycka till med hästen!

Glimfeather skrev:
Varför ska sidepull användas bara på inhägnat område :confused:
Det är ur ren säkerhetssynpunkt att man inte rider ut första gången man använder det. Vissa hästar skiter ju i det.

Till trådskaparen: Du har massor med alternativ! Vill du inte rida på hack (vilket jag heller inte tycker du ska), har du kvar sidepull, kapson, bitless bridle och vanliga grimmor :)

Tack för alla svar! Kanske ska tilläga att det är en hingst och vill ha ett alternativ som även är säkert så han inte drar vid åsynen av ett sto :banana: Är fortfarande inne på sidepull men var kan man köpa det? Har sett det på Hööks men känns lite dyrt med 750 spänn om det inte ens funkar på hästen sen :crazy: Vad är biteless bridle för något?

Kramisar

Rider min ena på ponnyhack och vi har inga inhägnade områden att rida på;) och nosryggen är efter snart 2 års användande av hack fortfarande hel :D

Under 700 kan du ändå inte komma undan med för ett sidepull med repnos, tyvärr.

Jag har för mig att hööks har även bitless bridle. Tror att de kallar det för "bettlöst träns". Ser ut som en remontnosgrimma med två remmar som korsas under hästens underkäke.

jag red in min unghäst på sidepull, hade bara bett när jag började rida för instruktör. Fungerade jättebra å honom och jag skulle garanterat göra likandant igen.

Tigertofflan skrev:
Under 700 kan du ändå inte komma undan med för ett sidepull med repnos, tyvärr.

Jag köpte mitt på allas hataffär Börjes, och det är väl fyra år nu och i nyskick, mjukt snyggt och helt perfekt :love:

Testa med en vanlig remontnosgrimma innan du köper något.

Själv tycker jag det går jättebra att rida med. Red senast idag på det på en häst jag aldrig testat det på och red ut. Hade dock bett oxå så jag hade två tyglar. Satt nosgrimman bakom bettet så det inte skulle dra i bettet i alla fall. Behövde aldrig använda bettet utan de tyglarna stanna uppknytna. Trots att hästen drog iväg så var det inga problem att stanna. Håller med som jag läst i någon annan tråd att nosgrimma är lite lättare att rida med då man kan göra på samma sätt som med bett.

Hackamore har jag hört många skräckhistorier om. Knäckta nosryggar o.s.v.

Bara en parantes eftersom jag ofta också hör skräckhistorier om Hackamore.
Hackamore bör användas som alla bett. Dvs man ska vara mjuk på handen. Har du ingen tendens nu att vara för hård mot hästens mun finns det ingen anledning att vara orolig när du använder ett hackamore.

Och då gör jag en till parantes på ditt inlägg. Det GÅR inte att knäcka en hästs nosrygg med människokrafter, med ett rätt tillpassat hack!

Timpa skrev:
Tack för alla svar! Kanske ska tilläga att det är en hingst och vill ha ett alternativ som även är säkert så han inte drar vid åsynen av ett sto
Se till att hästen är lydig på banan och träna in en nödbroms (sök på t ex one-rein stop i gamla Buke-trådar) innan du ger dig ut så är det större chans att det går bra.

400 tror jag, minns inte riktigt, bra var det iaf och hästen älskade det.

Bild663.jpg

orcide: Det är ett sidepull. När det sitter rätt på hästen fungerar tygeltagen på samma sätt som när man rider med tränsbett. Finns att köpa lite varstans.

Tigertofflan: Sidepullet sitter för högt upp och nosdelen är eventuellt för löst spänd.

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Leeelot
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 131
Senast: Unafraid
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka