Bettlös körning?

milly

Trådstartare
Det är ju många som rider bettlöst med t ex hackamore men går det att KÖRA bettlöst också? Någon som gjort/gör det??

Sv: Bettlös körning?

Det går nog, kanske en bra kapson kan fungera, den är ju mycket stabilare än exempelvis ett sidepull.

Fast jag tycker inte om tanken på att köra en häst med "bara" bettlöst, om det händer något tycker jag mig ha bättre chans att stoppa hästen med ett bett i munnen än något över nosryggen.

Just att köra med bettlöst vet jag ingen som gör...
Men Anders Eriksson förespråkar ju användandet av sidupull/kapson vid tömkörning + ridning...

Egentligen borde det ju funka lika bra att köra bettlöst som att rida bettlöst? Eller?

Här i Sverige är nog bettlös körning inte stort men i Holland är det fler och fler som kör bettlöst. På den stora "häst och vagn" mässan i Den Bosch i november hade man organiserat clinics för bettlös körning med kända kuskar. Väldigt uppskattat. Också många som är etablerade i de högre klasserna har gått över till bettlöst för träning. I tävling får man (än så länge) inte tävla bettlöst men det kommer nog att komma. Inom dressyren i Holland har man redan börjat på att anordna tävlingar i bettlöst riden dressyr.
Speciella lite kraftigare kombinerade nosgrimmor finns att köpa för körhuvudlag om man vill köra bettlöst. / Gunilla

Här i Sverige är nog bettlös körning inte stort men i Holland är det fler och fler som kör bettlöst. På den stora "häst och vagn" mässan i Den Bosch i november hade man organiserat clinics för bettlös körning med kända kuskar. Väldigt uppskattat. Också många som är etablerade i de högre klasserna har gått över till bettlöst för träning. I tävling får man (än så länge) inte tävla bettlöst men det kommer nog att komma. Inom dressyren i Holland har man redan börjat på att anordna tävlingar i bettlöst riden dressyr.
Speciella lite kraftigare kombinerade nosgrimmor finns att köpa för körhuvudlag om man vill köra bettlöst. / Gunilla

Får man fråga var? (PM:a gärna:))
Hur funkar det med skygglapparna? Eller kör de utan dem??

Jag kör min foder shettis i bara vanlig grimma,
en travarponny.. Går alldeles utmärkt och har inga problem med det.
Ï och för sig en väl utbildad ponny både inom körning och ridning, rids med grimma också.
Min förra NH-tränare körde också sitt varmblod i repgrimma, och hon har även testat med halsring, gick tydligen jätte bra :)
Så nog går det :D

Jag tycker att man gärna får köra bettlöst om man håller sig på inhägnat område, utan barnvagnar, barn och bilar.

Att köra bettlöst fungerar ju annorlunda än vid ridning. Om en häst skenar bettlöst kan man dra i en tygel och böja hela hästen, men i körning kan man inte det.

Man har även kroppsvikten, skänklar att använda.
Skulle inte vilja köra bettlöst utan enbart tömkörning bettlöst.

Tack för alla svar! Intressant läsning...

Jag tänkte på det där med skenande häst och bett/bettlöst. En skenande, panikslagen häst framför vagn kan väl mycket väl strunta även i signalerna från ett BETT? Fast ni menar kanske att det blir iaf MYCKET starkare effekt? Större chans att få stopp på hästen?

ja.............oftast så får en körhäst inga panikattacker. Men, min erfarenhet är den som helst provar att köra bettlöst är den som även har minst erfarenhet av körning och till och med kanske en galen travare i en gammal rockard :)

Jag tror alla hästar går att köra med bett, man får prova sig fram. Man behöver ju inte köra varje dag om man annars rider den bettlöst. Då slipper man få dåligt samvete över bettet, om det är därför man väljer bettlöst. Jag skulle gärna vilja veta mer om olyckor kopplat till bettlöst vid ridning, för att se hur man löser problem då. Kan tänka mig att köra bettlöst i ridhus någon gång för att prova. Jag har ju shettis så så himla illa kan det inte gå...eller?

Vi kör vårat VBL sto bettlöst, hon har aldrig gillat bett och funkar varken med bett vid ridning eller körning utan bett är hon en säker och lugn häst.
För oss funkar detta mkt bra och framförallt hästen är nöjd.

Sen kan vi köra vårat KBL sto utan också men hon trivs bäst på bett så är det ju.

Jag ser inga nackdelar med att köra bettlöst inte heller rida bettlöst.

Jag kör (och rider) min kallblodstjej nästan uteslutande på hackamore nu när det inte är tävlingssäsong.
Hon har blir så "frustrerad" när hon har bett, fipplar med det, drar o rycker, hamnar bakom handen=söker inte stödet som hon borde ja hon blir helt enkelt mer stressad med bettet. Men detta är bara när vi tränar dressyr och vanligt markarbete för hon tycker det "händer för lite" kör vi maraton eller precision alltså mer tankeaktiverande körning då "glömmer" hon bort bettet o är på hugget hela tiden. Hon har inga problem med munnen eller fysiskt utan allt sitter i hennes lilla huvud ;) Detta problem kom när jag började träna henne mer aktivt innan har hon bara "lufsat" på utan några större krav.
Med hackamore är hon oftast lugn och avslappnad o det är så mycket lättare att träna henne i rätt form o tempo, visst vi får inte till finliret med ställningen osv men det tar vi de få gånger bettet används.
Tränar henne uteslutande ute efter småvägar, skogen etc då vi inte har något inhägnat område typ ridbana att tillgå (om vi inte åker in på anläggningen som ligger 2 mil bort) och jag ser då det inte som ett problem. Skulle hon av någon anledning dra iväg (vilket jag har svårt att tro att hon någonsin skulle göra då det inte finns mycket som skulle skrämma henne så pass) så kan jag lova att jag blir tusen gånger starkare på hackamoret än vilket annat bett som helst, ett bett kan hon lägga tungan över men ett hack kan hon inte komma undan från.
Nu är hon så otroligt känslig att man behöver sällan mer än att krama om tömmen och använda rösten för att hon ska ta det som en förhållning o många gånger tom stanna.
Detta är mitt val och väl diskuterat med mina tränare som anser att det är det enda rätta för att jag ska hålla henne lugn o avslappnad och få henne att arbeta rätt. Visst hon måste även tränas att köras på bett men det tar vi pö om pö och då ffa på träningar (typ var 6: e vecka) så håller hon sig lugn o stabil.
Kan tillägga att vi prövat de flesta typer av bett raka, två-tre delade, postkandar, gummibett etc etc och nu är det peewee bettet som gäller o det funkar hon för tillfället ganska bra på då det är tunt och ligger still i munnen, men som sagt hon tränas inte så mycket på det för att det ska kunna fungera i längden.

Kan även tillägga att min lillasyster kört sin shettis mycket på sidepull då han haft problem med munnen han bet sig i kinden då han inte trivdes med bettet, han har nu hittat ett bett han trivs med och problemet är nu borta, och han kördes på sidpull helt utan incidenter under en längre period ute (samma förutsättningar som jag har med träningen).

Jag tycker att man gärna får köra bettlöst om man håller sig på inhägnat område, utan barnvagnar, barn och bilar.

Att köra bettlöst fungerar ju annorlunda än vid ridning. Om en häst skenar bettlöst kan man dra i en tygel och böja hela hästen, men i körning kan man inte det.

Visst fungerar det annorlunda men ett bett kan en häst lägga tungan över, o då hjälper det inte om man sliter allt man har i en töm jag har prövat :crazy: , medans det är svårare för dom att komma undan hävstångseffekten av ett hackamore, tar man in tillräckligt kan man ju knäcka nosryggen på hästen (hemska tanke). Visst sidepull, bosal och kapson är nog mindre "säkert" än ett hack då dom inte har någon hävstångseffekt utan bara verkar över nosryggen. Så det kan jag vara något mer skeptisk till om man inte har en välskolad o trygg häst/ponny.

Senast ändrad:

Hej! jag blev nästan omvänd av ditt inlägg! Har du några bilder?du har ju kontakt med tränare och du tränar seriöst och känner din häst, det jag inte vill att hobbykusken utan tränare ska göra är att köra bettlöst, de ska oftast inte ens köra med bett. man har ju oftast fel utrustning utöver en kanske inte så välkörd och välskolad häst. Det är då jag bara ser de här tidningsrubrikerna " Häst skenade mot stallet genom byn med sulky"

tränar du för maria H?

Kul man kan omvända någon ;-) kan lova att det var en otrolig lättnad att inse att hon går bra att köra på hack hade vi inte kunnat det hade jag nog gett upp!
Självklart anser även jag att man inte som nybörjare ska ge sig ut o köra hästen bettlöst men man ska inte heller rida hästen bettlöst om man inte är kunnig nog då risken är att man gör mer skada än nytta både för sig själv o ffa hästen.
Tränar för Maria H japp. Har inga bilder på oss med hack för närvarande ska se om jag kan ordna några under helgen då det är mer fotovänligt ute.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
625
Dressyr Det ska ju gå att ha separata bettlösa klasser på dressyrtävling numera - men finns det alls några sådana? Hur hittar man dem i så fall...
Svar
13
· Visningar
1 650
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix