Sv: Bettlös körning?
Jag kör (och rider) min kallblodstjej nästan uteslutande på hackamore nu när det inte är tävlingssäsong.
Hon har blir så "frustrerad" när hon har bett, fipplar med det, drar o rycker, hamnar bakom handen=söker inte stödet som hon borde ja hon blir helt enkelt mer stressad med bettet. Men detta är bara när vi tränar dressyr och vanligt markarbete för hon tycker det "händer för lite" kör vi maraton eller precision alltså mer tankeaktiverande körning då "glömmer" hon bort bettet o är på hugget hela tiden.
Hon har inga problem med munnen eller fysiskt utan allt sitter i hennes lilla huvud Detta problem kom när jag började träna henne mer aktivt innan har hon bara "lufsat" på utan några större krav.
Med hackamore är hon oftast lugn och avslappnad o det är så mycket lättare att träna henne i rätt form o tempo, visst vi får inte till finliret med ställningen osv men det tar vi de få gånger bettet används.
Tränar henne uteslutande ute efter småvägar, skogen etc då vi inte har något inhägnat område typ ridbana att tillgå (om vi inte åker in på anläggningen som ligger 2 mil bort) och jag ser då det inte som ett problem. Skulle hon av någon anledning dra iväg (vilket jag har svårt att tro att hon någonsin skulle göra då det inte finns mycket som skulle skrämma henne så pass) så kan jag lova att jag blir tusen gånger starkare på hackamoret än vilket annat bett som helst, ett bett kan hon lägga tungan över men ett hack kan hon inte komma undan från.
Nu är hon så otroligt känslig att man behöver sällan mer än att krama om tömmen och använda rösten för att hon ska ta det som en förhållning o många gånger tom stanna.
Detta är mitt val och väl diskuterat med mina tränare som anser att det är det enda rätta för att jag ska hålla henne lugn o avslappnad och få henne att arbeta rätt. Visst hon måste även tränas att köras på bett men det tar vi pö om pö och då ffa på träningar (typ var 6: e vecka) så håller hon sig lugn o stabil.
Kan tillägga att vi prövat de flesta typer av bett raka, två-tre delade, postkandar, gummibett etc etc och nu är det peewee bettet som gäller o det funkar hon för tillfället ganska bra på då det är tunt och ligger still i munnen, men som sagt hon tränas inte så mycket på det för att det ska kunna fungera i längden.
Kan även tillägga att min lillasyster kört sin shettis mycket på sidepull då han haft problem med munnen han bet sig i kinden då han inte trivdes med bettet, han har nu hittat ett bett han trivs med och problemet är nu borta, och han kördes på sidpull helt utan incidenter under en längre period ute (samma förutsättningar som jag har med träningen).