Bettlängd?!?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Inte nog med att att välja bett modell är en djungel i sig.. Sen måste man ju bestämma vilken längd man ska ta..

Finns det något att gå efter? Eller måste man pröva sig fram? Vi har massor av bett hemma, men vet så klart inte vilka storlekar det är.

Nån som har nått bra knep?

Sv: Bettlängd?!?

Jag har bestämt mig för ett tvådelat järnbett eftersom de är ett sånt hon blivit inkörd med..

jag utgår ifrån att hon måste ha ett ganska så mkt mindre bett än vanligt eftersom hon bara är en liten plutta ;) ettåring och kallblod

Den här modellen ska jag ha

2154.jpg

fast i järn istället för rostfritt

får hoppas på att de säljer sånna på au****e

antar att man mäter mellan bettringarna.. får väl testa lite hemma med alla bett vi har och se vilken längd som skulle passa.. Känns viktigt att få till det rätt så här i början så hon trivs med bettet

Jag har ingen på tvådelat längre, antingen rakt eller tredelat.

Tror jag har 9,5 på alla fyra.

tvådelat bett för körning? bara jag som alltid fått lära mig att det är tredelat eller rakt som gäller då eftersom bettet ligger helt annorlunda i munnen på hästen vid körning än vid ridning?

tvådelat bett för körning? bara jag som alltid fått lära mig att det är tredelat eller rakt som gäller då eftersom bettet ligger helt annorlunda i munnen på hästen vid körning än vid ridning?

Traditionellt använder vi tvådelat inom travet även om det håller på att ändras.

Den här modellen ska jag ha

2154.jpg

fast i järn istället för rostfritt

får hoppas på att de säljer sånna på au****e

antar att man mäter mellan bettringarna.. får väl testa lite hemma med alla bett vi har och se vilken längd som skulle passa.. Känns viktigt att få till det rätt så här i början så hon trivs med bettet

Om du ska ha ett tvådelat bett är det väldigt viktigt att det inte är för långt, då kan det nypa om underkäken plus trycka upp i gommen, när du tar i tömmarna. 8,5-9,5 skulle jag tippa är lagom, skulle du ändra dig och välja tredelat eller rakt så är det inte riktigt lika känsligt med ett för långt bett, men lagom är bäst.
Ett bra sätt att föreställa sig hur olika delning på bettet fungerar är att ta det i sin hand, sluta fingrarna runt och be någon att dra i bettringarna på olika sätt, helst med tyglar eller tömmar. Jag tippar på att du inte väljer det tvådelade sen.
Viktigt när man väljer ett gammalt bett är att kolla så att det inte blivit så slitet där ringarna fäster in så att det glappar, då kan hästen bli nypt.

..själv brukar jag mäta bettet med en tumstock eller måttband och gå till affären och säga "såhär stort ska det vara" ;)

Min hästtandis mätte underkäken och sa till mig att ta 8,5... :cool:

Dit kom jag inte riktigt men jag har bara raka bett.

De tredelade tycker jag också är viktigt att de är i rätt längd för att inte få nån nötknäppareffekt på ena sidan.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 061
Senast: Fille
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 167
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar