Betthjälp!

Lazetti

Trådstartare
Jag har en ponny som är hård i munnen och ganska stark.
Just nu har jag ett tjockt tvådelat bett, men skulle behöva ett annat. Flera personer har sagt pessoa bett, men jag vill hitta ett bättre alternativ. Någon som red henne sa pelham. Men jag tror inte hon blir mjukare i munnen av ett skarpare bett, så kanske ett rakt? När jag rider ut vill jag dock ha ett bett som är lite skarpare.
Hon är framtung, om det har någon betydelse.
Min tränare sa att jag skulle ha ett smalt tredelat. Kan man rida med bara ett brigdon bett? Eller är det bara till kandar?

När jag rider ut kan hon sticka iväg i galoppen och hon blir väldigt pigg. Så jag behöver ett lite skarpare till när vi ska rida ut. För varken hon eller jag vill fastna i ett ridhus. :P

Så ge bara lite tips på vad ni tror kan funka! :D

Sv: Betthjälp!

Svaret på en häst som är framtung och "stark" i munnen brukar vara brist på bärighet och styrka. Vilket jag tycker att du nog först och främst ska träna på. Istället för att betsla upp, jag skulle satsa på ett tre-delat, gärna med d-ringar eller annat med fasta ringar och sedan bygga upp styrka och bärighet. Sidvärtesrörelser, takt- och tempoväxlingar osv.

Svarar till båda.

Ja jag rider för tränare, 2 dagar i veckan dock inte på denna hästen. I mellan åt tränar jag för tränare med denna hästen, men det ska bli oftare, har precis bytat stall. Innan hade vi inget ridhus och ingen tillgång till transport så det var svårt att träna.

Jag gör redan mycket tempoväxlingar, sidvärtsövningar, o.s.v. :)
Jag blir bara förvirrad när alla säger att jag ska byta. Men jag ska nog köpa ett tredelat med fasta ringar.

Det är bra, även mycket galoppfattningar, halt - trav- halt osv. Se till att baken alltid är med i första steget sas.
Drar hon så sitt till med sätet och eventuell skänkel så att hon int faller framåt.
Det tvingar henne till att arbeta istället för att smita undan genom att låta hastigheten bära henne.

Jag har ibland ridit på pelhamstång med dubbla tyglar. Det är inte speciellt svårt tycker jag, jag har tagit vanliga vävribbtyglar och hållit "bett-tygeln" som vanligt och stångtygeln ovanför ringfingret, anpassad så att den hänger så länge den inte behövs. När hästen trycker på spänns stångtygeln och bettet får hävstångsverkan så att du blir starkare.

Det är inget som jag rekommenderar som slutgiltig lösning för det har bara tagit tag i ett symptom, men att använda under en period för att lättare komma åt hästen och kunna jobba med det grundläggande istället för att ha dragkamp ser jag inget fel i. Det beror ju också på hur hästen lägger sig på - ett stångbett har ju inte någon större effekt på en häst som viker in nosen och lägger sig på.

Det är precis så jag gör, skönt att man gör rätt.
Tränar mycket galoppfattningar och hon är bra på det, även galoppombyten. :)

Oj, såg inte ditt inlägg innan.

Jag har tänkt på det. Men jag är rädd för att det blir för mycket med två tyglar. Det låter dock inte så svårt när du säger det.

Vi har en ponny som kan bli lite svårstoppad ute för dottern och även i hoppningen när vi köpte henne. Jag läste mkt om kimblewick-bett härinne och provade ett sånt och jag tycker det fungerade ganska bra. Det är inte jätteskarpt utan eg snällare än pelham då hävstångseffekten blir mindre. Vi köpte även ett tredelat och det är det vi använder mest nu, fungerar bättre än tvådelat. Provade även rakt "vanligt" bett men det var ingen höjdare tyckte varken vi eller ponnyn. Jag ser inga problem i att tillfälligt byta bett för att slippa ha dragkamp med hästen. Självklart ska man under tiden jobba på att få bort dem, men att byta bett ibland är väl dessutom bara bra.

Nej, pessoa vill jag inte ha. :P

Jag tror jag köper ett tredelat eggbett. Ska man då ta en storlek mindre än vad man har på det tvådelade? :)

Smalt tredelat tror jag också på.

Tjocka bett skaver mot emaljen på kindtänderna vilket kan skapa stora munproblem hos hästen.

Åk till hästtandläkaren och prova ut ett bett vetja! :idea:

Jag tror jag köper ett tredelat eggbett. Ska man då ta en storlek mindre än vad man har på det tvådelade?

Tänk att längden ska vara samma på betten, men tillverkarna kan ha mätt upp dem olika så att det kan vara så att du får köpa ett som är märkt med en annan storlek.

Mät det bett du har och ta med måttband till affären!

Jag har en ponny som är hård i munnen och ganska stark.
Just nu har jag ett tjockt tvådelat bett, men skulle behöva ett annat. Flera personer har sagt pessoa bett, men jag vill hitta ett bättre alternativ. Någon som red henne sa pelham. Men jag tror inte hon blir mjukare i munnen av ett skarpare bett, så kanske ett rakt? När jag rider ut vill jag dock ha ett bett som är lite skarpare.
Hon är framtung, om det har någon betydelse.
Min tränare sa att jag skulle ha ett smalt tredelat. Kan man rida med bara ett brigdon bett? Eller är det bara till kandar?

När jag rider ut kan hon sticka iväg i galoppen och hon blir väldigt pigg. Så jag behöver ett lite skarpare till när vi ska rida ut. För varken hon eller jag vill fastna i ett ridhus. :P

Så ge bara lite tips på vad ni tror kan funka! :D

jag skulle nog faktiskt satsa på bettlöst!
typ ett sidepull. Ett sidepull kan faktiskt vara starkare än vad man tror,
och brukar fungera på hästr som är starka i munnen eftersom dem ej kan ignorera ett sidepull som dem kan med bett. Sidepulelt sitter alltid där, men bettet kan dem bita ihop. Och de flesta hästar trivs bättre bettlöst, och brukar bli som helt andra häst under ridning, då dem ej stör sig på bettet.
Dock så ska man naturligtvis testa i paddock först!
Även ett smal rakt brukar fungera, eftersom det är rakt så kan den ej nyp hästen, och smal skall det vara eftersom hästens munn egentligen inte har plats för bett, och därför brukar hästarna trivas bättre i ett smalt.
Eller så tycker jag att du ska ta kontakt md en kunnign ridinstruktör eller liknande:)

Ja ett bettlöst är alltid rekommenderat!
Själv föredrar jag Dr Cooks.

Som sagt ovan så trivs de flesta hästar på bettlöst, då de slipper bett som oftast är mer eller mindre obehagliga i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
712
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka