Bettfundering.....

anhe

Trådstartare
Få se nu om någon har någon listig idé.... :smirk:

Min häst har alltid haft en dålig mun. Nu är hon någorlunda bra, men inte perfekt, det kan definitivt vara bättre. Sen är jag osäker på hur mycket som beror på bett och hur mycket som beror på hästen (lugn jag ska förklara mig :) )

Hästen springer och gapar och saxar med munnen en del när hon ligger på hårt, vilket hon gör ofta. Hon är rätt pigg av naturen. Nu har jag ett vanligt delat gummibett med stålkärna samt lekkedja. Det funkar som sagt någorlunda (speciellt i jämförelse med andra varianter jag provat), men bra är det inte.

Jag har provat tredelat, det var ju min första tanke att det är trångt i munnen. Men med det så gapar hon direkt bara jag håller mot i bettet när hon leds. Hon verkar alltså inte gilla sånt som verkar mot tungan. Inte heller verkar hon gilla metall, bara en uppfattning jag får. Sätter jag på ett skarpare bett blir hon bara hetare och följdaktligen gapar emot bettet ännu mer. Ett vanligt delat stålbett funkar sämre än gummibettet, gapar mer och kämpar emot bettet mer. Rakt bett har jag provat en gång, kom väl hundra meter, sen fick jag vända och byta bett. Hon gillar inte heller för långa bett (dom nyper väl säkerligen ihop i gommen). Betten får inte vara för sladdriga heller. Det jag har nu är det ju nästan helt fasta ringar på. Många andra bett är ju väldigt rörliga, och då finns det ingen mun alls på henne, bara tjafsar.

Jaha så vad göra. Jag har inte bytit bett stup i kvarten om nu nån trodde det. Dom flesta har jag som sagt bara provat en gång och sen har det fått vara. Nu har jag en fundering att prova ett applemouth, vanligt delat. Det är ju lite smalare än gummibettet, som ju är ganska tjockt vid lanerna, men tack vare stålkärnan smalt i mitten. Det raka jag provade var iofs läderklätt och därmed rätt tjockt hela vägen. Möjligt att ett oklätt skulle funka? Men jag tror inte hon gillar metall, tror inte på rakt bett, känns inte som det skulle funka. Funderar också på ett tredelat, fast bara en kula som mittled, då minskar man ju ner lite på "tungeffekten". Vad annars ska jag göra?

På det bettet jag har nu är hon (om hon har lust) lugn och ligger väl i handen om jag säger så. När hon är harmoniskt suger hon också på bettet och skummar, vilket jag tar som ett tecken på att det ändå är rätt så ok, trots att hon tjafsar med det också ibland.

det verkar som om du har mer eller mindre provat alla vettiga bett-alternativ som finns i dagens marknad...

men har du testat bettlöst? Det verkar ju faktiskt som att det hon störs mest av är att ha något i munnen, och det kanske vore bra om hon slapp det åtminstone ett tag

Jag hade testat rida bettlöst. Om du har en remontgrimma så sätt tygeln i den o prova på inhägnat område o se vad hon säger. Så som hon protesterar mot bettet hade jag inte velat utsätta henne för fler bett (du verkar ju provat större delen av sortimentet ;) )

En annan sak du kan göra för att testa om det är trycket på tungan som stör är att spänna "upp" bettet på följande sätt:
Ta en aachennosgrimma, sätt snokremmen ner genom bettringen och upp på nosbenet. Spänn så att bettet ligger normalt, men när du tar i tygeln så trycker det mer på nosbenet än på lanerna/tungan. Ett annat mildare alternativ är att ha en repgrimma under tränset, trä tygeln genom bettringen och fast i repgrimman. Tar du då i tygeln verkar det mycket på nosen och lite i munnen. De här två tipsen har jag fått veta genom en video om unghästridning/inridning, har dock inte behövt pröva de ännu så jag vet inte hur väl de fungerar praktiskt.

När det gäller gummibett så tänk på att det skapar friktion i munnen så vid långvarig/ofta användning riskerar man skavsår i munnen....

jag skulle absolut provat bettlöst på hästen och inte ge upp efter en eller några gånger.
tex sidepull eller hackamore eftersom din häst inte alls verkar trivas med att ha något i munnen överhuvudtaget. sätt inte på nosgrimma för att hon gapar bara, bettet verkar ju uppfatats som obehagligt i största allmänhet av henne.

Tar en knapp i högen. Tack för era svar. Bettlöst har jag haft en funderare på. Det kan jag iofs prova hemma, i alla fall när jag rider. På sätt och vis känns det lite meningslöst då det inte är godkänt av säkerhetsskäl på travbanan. Att spänna upp det tredelade skulle jag kunna prova, det kanske skulle funka. Smart idé.

Nosgrimma måste jag tyvärr ha på henne (hemma har jag det aldrig, men där gapar hon heller aldrig i någon större utsträckning, inte så det är ett problem). På banan så blir hon så pigg så pigg, gapar hon då drar hon luft genom munnen, vilket inte alls blir bra. Dessutom är hon mindre styrbar om hon tokgapar, så där måste gapandet förhindras. Det bästa vore ju självklart om hon klarade sig utan.

Jag har aldrig sett att hon skulle ha några problem i munnen av gummibettet. Hon har haft det i 3½ år nu.

Några "idiotbett" kommer jag definitivt aldrig prova. Funkar inte någon av grundvarianterna så får jag använda det som funkar bäst. Tror inte på någon uppbetsling med konstiga/skarpa bett om det absolut inte kan undvikas.

Jag skulle testa ett rakt metallbett med fasta ringar. De blir inte så tjocka i munnen. Har hört att det finns silikonbett som är som gummibett fast smalare men de är tydligen snordyra!

Fungerar det bra med bettlöst skulle jag ha det hemma så mycket som möjligt och när det var nödvändigt stoppa in det bett hästen tycker bäst om.

Om du köpt ett par fina skor som inte riktigt passar så använder du de ju bara när du ska vara fin och har ett par bekväma skor i övrigt eller? Samma gäller bett till hästen.

Har du testat nått "western bett", nu menar jag INTE att du ska sätta dig och rida på ett stång bett. Det finns "normala"...

Nu menar jag med "western bett" (såna bett du kan köpa i tex western butiker eller butiker som har lite western grejer)de som är i tex sweet iron detta ska tydligen inte ge hästen en "metall" kännsla och så ska dom som kännas söta i smaken. Såna bett finns både som "vanligt" bett med ringar och som stång bett.
Det finns ju även andra som är med olika metaller, rull grejer på mitten mm... Där kanske du kan hitta ett alternativ som funkar.

Säker på att det är ett bettproblem och inte ett ridproblem?

Går hon som en klocka på sidepull eller ridkapson, på tygeln i alla gångarter, och är lätt i handen, så kan det vara ett bettproblem.

Ganska säker på att det inte är ett ridproblem. Dels rider jag inte så mycket, en gång i veckan kanske, och det är dessutom kravlöst. Hästen har just fyllt fyra år, så kraven i ridning är därför inte så stora. Just eftersom hon varit krånglig i munnen hela sitt liv vill jag inte kräva något av henne i ridningen, så att jag förstör sättet hon ändå funkar ganska bra på nu.

Jo, rakt metallbett har jag ju kvar liksom. Har testat ett läderklätt, och det gick inte alls. Men som hon uppförde sig tror jag knappast rakt bett funkar öht, det kändes liksom "wobbligt" i munnen. Svårt att förklara. Men jag har ju ett vanligt metall som jag skulle kunna prova, kan ju funka......

Är hon kollad i munnen av utbildad tandläkare? Hon kanske har hakar eller vargtänder som gör ont! :idea: Skulle nog göra det först och främst innan man testar en massa bett.

Nej har aldrig provat såna bett. Kommer jag över någon som har så kan jag ju låna och prova. Tror inte riktigt att det är olika metaller eller leksaker i bettet som behövs, snarare utformningen på bettet. Nu tror jag iofs att hon inte gillar metall, så visst, sweet iron el liknande kanske vore en förbättring?

2-3 ggr om året sedan hon var 1 år av hästtandläkare. Hon har (haft) ganska lätt att få vassa tänder, så visst kan det vara en anledning till att hon blir bättre ju äldre hon blir (permanenta tänder inte lika lättvässade som bebiständer). Vargtänder borttagna, inga avvikelser i munnen för övrigt. Har aldrig haft några jättesår eller infektioner eller liknande, bara allmänt vass.

Har du provat att länga eller höja upp betten också under tiden du provar dem eller har du alla på "standard"nivå?

Länger du sidostyckena så bettet ligger lösare i munnen så kan hästen själv lägga det där det är behagligast och. Finns det utrymme uppåt så prova det då det gör bettet mer still och stadigt förutsatt att det är rätt avpassat för munnen.

Ett hål hit eller dit, en str. annorlunda åt ngt. håll kan göra otrolig skillnad. Sedan kan du även titta på utformningen, ex. ett tredelat bett kan ha massor av olika utförande inte bara på mittdelen utan även på mundelarna och den lilla för ögat skillnaden kan bli enorm i hästens mun.

MVH/

Jo jag har provat olika höjder på bettet. Använder mig av den metoden "stoppa-in-bettet-sätt-fast-där-hon-suger-tag-i-bettet-själv". Jo, olika utformning finns det ju så klart, men jag har än så länge inte riktigt hittat något jag tror skulle funka. Har funderat lite på ett bett med välvda bettdelar.

När man har provat det man tror skulle fungera och det ändå inte gör det, då skall man gå över på resten som man inte tror på. O vips, så kan man ha hittat rätt på det man inte alls trodde :D.

Så välkommen in i bettträsket, där man kan bli inlåst många år :devil:
Men hästen var ju så ung så lite tjafs får man räkna med på vissa individer. Fortsätt prova dig fram och lägg inte för mycket energi på tjafset eller vad du tror på, våga även det du inte tror på.

MVH/

Jo visst måste man prova sig fram lite, men grundutformningen på bettet lär ju i alla fall vara en som hästen accepterar. Jag ka kika runt lite så får vi se vad jag trillar över för bett som kan vara lämpliga att prova.

Bidermans har ett bett som funkade kanon åt en kompis häst som var lik din i munnen. Ett wirebett klätt med något tvättsvampsliknande., kan ju vara värt att testa. :idea:

testa ett gummi/silikonbett utan metallkärna. Finns bla. från harry´s horse om du har ngn. hästbutik nära dig som är återförsäljare. Sen fanns det ngn. på eurohorsemässan som hade bett i ngn. sorts gummi men minns ej vem. Kanske ngn. annan? jag skulle gjärna vilja veta också.. Kostar ngn. hundralapp men det är värt om det visar sig funka. Annars kan du säkert sälja det! *blinkblink har 11.5-12cm på bett*

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 578
Senast: Kristall10
·
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: Glimris
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
780
Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka