Bettfrågor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jennyliljeberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 053
J

jennyliljeberg

Jag undrar vilket som är mildast av pessoa och pelham? Och finns det nåt annat bett som är lite skarpare än vanligt tränsbett?

Ett tredelat tränsbett är något skarpare än ett tvådelat.
Annars är pelhamstången skarpare än ett pessoa. Pessoabettet kan du ju spänna på olika sätt och på så sätt variera styrkan.

i hööks katalogen har det funnits en liten ruta om bett och dess effekt. annars fråga i en välsorterad häst affär vilket bett som skulle kunna passa dig och din häst. (eller varför inte fråga din tränare?) lycka till :)

rakt pelham är mildare än pessoa

jaktkandar är ett mildare bett än pelham så det är väl det som kommer "efter" tränabettet

Personligen gillar jag inte pessoa. Tycker det är ett fånigt kompromissbett som inte gör någon nytta. Jag tycker man bör kombinera ett bett med hävstångsverkan med en kedja annars gör det liksom ingen nytta utan åker bara runt i munnen på hästen. Gillar pelham mycket bättre även om det kanske är skarpare.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka