bettfråga.

mag

Trådstartare
har alltid hört att ett eggbett, tredelat är ett "snällt" bett och jag rider min häst mest med det, har även ett eggbett helt oledat som jag rider henne på. Båda betten funkar bra och jag märker egentligen ingen skillnad. Nu fick jag höra att det tredelade bett skulle vara ganska skarpt ??? har jag fattat allt fel eller ?? Kan nån säga vad de har för erfarenhet och vilka bett är snälla förutom bettlöst då??

Sv: bettfråga.

Ju fler brytpunkter ett bett har desto mer formar det sig efter munnen och tungan. Ett tredelat bett ligger alltså an mot tungan och kan inte vikas upp i gommen som ett tvådelat. Rörligheten som lederna ger gör även att hästen kan flytta om trycket med tungan, vilket ju inte går under ett helt rakt bett.

Däremot gillar inte alla hästar att bettet trycker på tungan, utan vill hellre ha den lilla "tungfrihet" som ett tvådelat bett kan ge. Lederna på ett delat bett gör ju även bettet "ojämnt", dvs det blir kanter och knölar med små anläggningsytor vid varje led.

Man får helt enkelt lista ut vad hästen accepterar för typ av bett, eftersom alla bett har för- och nackdelar.

Ett bett med flera leder är ju förresten svårare för hästen att peta upp mellan tänderna och bita tag i, vilket kan göra att det omtalas som "skarpt", då de hästar som gör så blivit mer lättridna med ett tredelat bett. Och alla vet ju att ett bett som hästen blir mindre stark av är ett skarpt bett... ;) :angel:

Jag har fått lära mig att tredelade bett är de bästa och mest anatomiska betten. Går hästen bra på det är det ju ingen fara, har själv en häst som inte gillar tredelat så vi har vanligt tränsbett på henne.

Vad har ni för erfarenheter av att rida på oledat bett (stång), fick höra nyligen att man får rida på ett annat sätt då, stämmer det? Har aldrig hört det innan.. :confused:

Kakan_d skrev:
Vad har ni för erfarenheter av att rida på oledat bett (stång), fick höra nyligen att man får rida på ett annat sätt då, stämmer det? Har aldrig hört det innan.. :confused:

Hm, jag har för mig att oledat stångbett är till för att ridas med enhandsfattning. (Fråga mig inte varför.) Å andra sidan består ju ett kandar av bl.a. ett stångbett, och det rids med tvåhandsfattning, så jag vet inte...

(Vilket fantastisk svar *ironisk*)

Stångbett är utvecklade för att kunna manövrera hästen med en hand.

Det gör ju inget om man har en tygel i varje hand, som de flesta har vid ridning på kandar, men det ger egentligen inget som du inte får vid enhandsfattning eftersom ett stångbett i princip bara kan inverka på hela munnen samtidigt ändå.

Inte som ett tränsbett, där du ger en signal på just den sida som du tar i just då. Där är tvåhandsfattning en fördel för att kunna utnyttja bettets funktion fullt ut.

ok, men jag tänkte i första hand på ett oledat tränsbett.

Verkar som ni mera tänker på "riktiga" stångbett med långa skänklar o så.. De rider man väl (oftast) med enhandsfattning på?

pinky skrev:
Det gör ju inget om man har en tygel i varje hand, som de flesta har vid ridning på kandar, men det ger egentligen inget som du inte får vid enhandsfattning eftersom ett stångbett i princip bara kan inverka på hela munnen samtidigt ändå.

Fast:
Det var lite detta som jag hade hört.. innebär det då att jag bör ta tygeltaget lika mycket med båda händerna? Eller spelar det ingen roll för mitt tygeltag med vänster hand påverkar hela hästens mun ändå? hmmm :confused: :confused:

Det är endast din hand som avgör huruvida ett bett är skarpt. Kom ihåg att hästens mun inte har plats för ett bett egentligen och det vimlar av receptorer i hela munhålan och hästen reagerar efter dessa.

För att undvika tryckskador rekommenderas att man byter bett dagligen (olika bett trycker på olika ställen i hästens mun)...något jag tagit till mig och skiftar mellan bettlöst, stång (delad Greg DArnall) och ett rakt bett med fasta ringar. Har ytterligare en stång men hästarna är för unga än för det.

:cool:

Ett oledat tränsbett funkar lite som ett cykelstyre, när ena sidan går nedåt så går den andra uppåt. Alltså måste man t.ex. ge på yttersidan när man tar på innersidan.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar