Bettfråga

_Runaway_

Trådstartare
Får man tävla D-ponny på detta bett? Några regler isf om hur tygeln ska sitta?

500421.jpg

Sv: Bettfråga

jag tror du får ha tygeln var du vill.. eller asså dom ska ju sitta i dom där hålen :P

P¨å ponny får du endast ha tygeln i bettringen, alltså inte fast i någon av hålen om du förstår vad jag menar.

Som Fred säger, du får bara ha tygeln i den stora ringen. Den får alltså inte sitta i något av de där små "hålen". :)

fred skrev:
P¨å ponny får du endast ha tygeln i bettringen, alltså inte fast i någon av hålen om du förstår vad jag menar.

Hur kommer det sig när det är ok för ponnyryttarna att rida på pelham, måste dom ha delta då?

Jag är dålig på det här, men jag är iaf säker på att man inte får sätta tygeln i de små hålen så att det blir mer hävstångseffekt, eftersom en kompis fick tillsägelse av överdomaren på en tävling då hon hade satt tygeln i en av de mindre ringarna.

På ponny måste man ha deltatygel på pelham. Om man får ha det där bettet... Nja. Jag tror inte att någon skulle säga ifrån, men egentligen får inte de där små ringarna finnas på bettet på ponny. Betten ska se ut EXAKT som på bilderna i TR.

Spelar det någon roll om små ringarna finns även om de inte används?

Som jag skrev tidigare, har kompisar som tävlat på exakt sådana där bett. En av dem fick en tillsägelse (av överdomare) för att hon hade tygeln i en liten ring och överdomaren sa åt henne att sätta den i den stora ringen.

Egentligen. Men som sagt, funktionen på bettet är ju detsamma så jag tror inte många överdomare skulle opponera sig. Jag har också tävlat på bettet med de små ringarna i. Om någon skulle opponera sig är denne en paragrafryttare ända ut i fingerspetsarna. För det är ju samma bett, nästan. :smirk:

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 938
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: Elo
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V