Jag har ett litet dilemma. Min häst går på smalt tredelat tränsbett och det går hur fint som helst, tills vi kommer till hoppningen.. Han tycker ju att det är så fruktansvärt kul att hoppa och ju högre det blir desto bättre hoppar han, och desto mer ökar han farten. Visst får jag ner honom i tempo om jag sätter mig TUNGT i sadeln och tar tag i honom, men jag vill inte ha ont i händerna efter ridpassen.. Vet att jag för tillfället rider för mycket med händerna i hoppningen, och det är för att han inte alls lyssnar på enbart vikthjälperna.Kanske kan det hjälpa om jag har ett något skarpare bett. Har ni några tips? Tilläggas ska väl att...
1. Han lyssnar bra i dressyren och ute (när man är själv.. Blir het med andra hästar med sig. Här behövs också liten uppbetsling)
2. Jag ogillar egentligen skarpa bett, men kanske kan vi bli ett gladare ekipage om vi har bättre kommunikation.
Har funderat på ett tredelat (smalt då) pessoabett. Med kindkedja kanske för att kontrollera hävstången? Eller finns alternativ till kedjan??
Tips mottages tacksamt!
1. Han lyssnar bra i dressyren och ute (när man är själv.. Blir het med andra hästar med sig. Här behövs också liten uppbetsling)
2. Jag ogillar egentligen skarpa bett, men kanske kan vi bli ett gladare ekipage om vi har bättre kommunikation.
Har funderat på ett tredelat (smalt då) pessoabett. Med kindkedja kanske för att kontrollera hävstången? Eller finns alternativ till kedjan??
Tips mottages tacksamt!