Bettfråga!

_Runaway_

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma. Min häst går på smalt tredelat tränsbett och det går hur fint som helst, tills vi kommer till hoppningen.. Han tycker ju att det är så fruktansvärt kul att hoppa och ju högre det blir desto bättre hoppar han, och desto mer ökar han farten. Visst får jag ner honom i tempo om jag sätter mig TUNGT i sadeln och tar tag i honom, men jag vill inte ha ont i händerna efter ridpassen.. Vet att jag för tillfället rider för mycket med händerna i hoppningen, och det är för att han inte alls lyssnar på enbart vikthjälperna.Kanske kan det hjälpa om jag har ett något skarpare bett. Har ni några tips? Tilläggas ska väl att...
1. Han lyssnar bra i dressyren och ute (när man är själv.. Blir het med andra hästar med sig. Här behövs också liten uppbetsling)
2. Jag ogillar egentligen skarpa bett, men kanske kan vi bli ett gladare ekipage om vi har bättre kommunikation.

Har funderat på ett tredelat (smalt då) pessoabett. Med kindkedja kanske för att kontrollera hävstången? Eller finns alternativ till kedjan??

Tips mottages tacksamt!

Sv: Bettfråga!

Jag tycker personligen att det är bättre med ett tvådelat pelhambett med kedja, just för att slippa hävstångseffekten i pessoa-bett. Jag tycker att tvådelat är bättre än pelhamstång då det är lättare att styra på det.

Varför inte pröva å rida med ett tredelat stång bett ?!? de funkar jätte bra på min häst, och hon är jätte pigg när man hoppar !

har du nån bild? ett tredelat stångbett blir i min hjärna ett tredelat tränsbett (stångbett=rakt för mig). ursäkta om jag är lite efterbliven! :D

Jaktkandar kanske. Det blir lite hävstångseffekt som gör det skarpare, men väljer man ett oledat med liite tungfrihet brukar det ligga bra i munnen.

Annars tycker jag det är synd att betsla upp, det har ju trots allt med lydnanden att göra. Du kan träna ganska mycket lydnad även vid hoppning, att man aldrig styr på hindret om hästen ökar tempot, utan "sätter den på rumpan" eller gör en volt. Och att sätta upp koner efter hindret där man ska göra halt innan hästen får fortsätta. Då kan du ju tillfälligt använda ett skarpare bett just vid "lydnadsträningen" om det behövs för att få en reaktion, men så snart hästen börjar lyssna och lugna ner sej kan man byta tillbaka till tränsbettet. Men acceptera inte mer olydnad vid hoppning än dressyr för att hästen blir uppspelt. Det har lite med konsekvens att göra - hästen ska ju alltid reagera likadant för dina hjälper. Om hästen kopplar till "fel hjärnhalva" får du göra något drastiskt för att hästen ska lyssna på dej igen, men det är inte roligt att rida om hästen inte lyssnar.

Tredelat stångbett skulle jag aldrig utsätta min hästs mun för. :eek: inte heller ett tvådelat bett med hävstång.

Okej. Tack för tipsen. Kanske ska testa ett jaktkandar då. Verkar ju lite snällare än pessoa. Men jag fattar fortfarande inte vad ett tredelat stångbett är? Kan inte se det framför mig.

Möjligt. Men du får mycket tryck på tungan, och inte samma nack/käktryck som ett bett med hävstångseffekt är till för. En del hästar har nästan klaustrofobi vad gäller tungan, så det är 10 gånger bättre på en sån häst att ha ett oledat med lite tungfrihet än att ha ett tredelat där det ligger en massa tryck på tungan.

Innan du börjar prova med bett som har hävstång eller bett som är skarpare så prova med ett rakt, smalt tränsbett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 233
Senast: Dopy
·
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat... 2
Svar
20
· Visningar
13 489
Senast: caballus
·
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka