Bettfråga från trav/dressyrmänniska...

pinky

Trådstartare
Jag har absolut ingen koll på galoppsporten egentligen, men ibland ser man ju bilder och så... :D

Vad jag undrar över är varför så många galoppörer rids med så långa tränsbett? De stora ringarna kan jag absolut förstå, men längden på betten är ju helt horribel ibland. :eek:

Finns det någon speciell anledning till det, eller? (Och jag menar just vanliga tvådelade tränsbett...)

Upplys en nyfiken och okunnig! :bow:

Sv: Bettfråga från trav/dressyrmänniska...

Det är tyvärr vanligt att många löphästar springer med alldeles för stora bett, fråga mig inte varför, men det är inte schysst.
Kanske är det okunskap från tränarens sida, jag vet faktiskt inte.

Ganska ofta har ryttaren egen utrusting o rider me samma träns på alla hästar. Så för o kunna rida så många olika som möjligt har dom ett stort bett, vilket blir fel på d mindre pållarna. Kan vara en anledning?!
Mvh,

Vill bara säga att jag aldrig varit med om att man till löp som ryttare haft sitt eget träns.
Däremot övrig utrustning måste man ju ha!

hej

:idea: Tanken med de stora bett ringarna är att vissa tränare inte tränar sina hästar utan de bara "skallar" upp dem och hoppas på det bästa utav okunskap men åter till frågan om en häst skulle bryta sig ut från klungan och fortsätta rakt fram , måste man dra dem tillbaka med hjälp av tyglen och sin vikt, skulle man göra detta med ett vanligt tränsbett skulle man snart sitta med hela tränset i famnen.
MVH :bump: :bump:

Nej d vet jag, men jag skrev inte ang. löp ridning, missa att d va d d handla om!
mvh,

Det verkar som att ingen vet säkert... ;)

Ska man anta att de långa betten beror på ren och skär okunskap, alltså?

Beckiy: De stora ringarna vet jag varför man har. Jag väljer själv gärna bett med stora ringar av den anledningen.
Men det måste ju bli svårare att kontrollera "utbrytningar" när bettet är så långt att det glider fram och tillbaka i munnen. Det tar ju liksom en stund innan bettringen är framme vid huvudet och gör sitt jobb, sas. :confused:

Senast ändrad:

pinky skrev:
Det verkar som att ingen vet säkert... ;)

Ska man anta att de långa betten beror på ren och skär okunskap, alltså?

Beckiy: De stora ringarna vet jag varför man har. Jag väljer själv gärna bett med stora ringar av den anledningen.
Men det måste ju bli svårare att kontrollera "utbrytningar" när bettet är så långt att det glider fram och tillbaka i munnen. Det tar ju liksom en stund innan bettringen är framme vid huvudet och gör sitt jobb, sas. :confused:

ibland har ju tränarna tävlingsträns... så blir det det bettet som sitter på... där jag red vare samma på träning.. fanns några träns, så tog man ett... hos en annan tränare jag red hos hade alla hästar egna träns...mkt bättre, tycker jag :)

:bump: Det är inte lika viktigt i galopp sporten som i Dressyr hopp osv om bettet passar perfekt eller om det är lita för stort.
Givetvis måste det vara mkt bättre, Oftast tar hästen (om den är tränad rätt) fatt i bettet och "håller" det själv för den vill springa och tränarna har ofta lite dålig koll på vilket bett som passar så de tar det som ser bra ut, men poängen är att man inte styr så mkt i ett löp ( om allt vill sig väl) som i hopp dressyr .
:banana: :D Mvh beckiy

Men ett betts passform handlar ju inte bara om att hästen ska gå att styra...

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 480
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 567
Senast: LenaH
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 968
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 400
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?