bettfel hos det nyfödda fölet

Lisis

Trådstartare
Igår natt föddes ett litet sto hos mig :love: fredriksborgare/PRE det är en pigg och glad tjej som äter sover och busar massor, men jag tror det är ngt fel med hennes underkäke :confused: tänk underbett... hon har inte några framtänder i underkäken och det är jag tämligen säker på att mina andra föl haft ?

Har era föl framtänder? och har någon erfarenhet av underbett?

Sv: bettfel hos det nyfödda fölet

Men, nu kanske jag är dum.. men tänder?? det dröjer väl innan den har några tänder? Eller menar du att du känt i munnen efter tand-anlag?

Har sällan varit med om att fölen fötts med tänder, ofta börjar tänderna komma litegrand efter nån vecka.

Och det kan ofta se ut som om ett nyfött föl har lite underbett, munnen är liksom lite formad efter spenen så att säga .... Du har inte någon bild?

En del föl har ämnen till framtänder när de föds, annars utvecklas de fyra framtänderna, 2 under och 2 över under de 2 första veckorna. Tror inte du behöver vara orolig. :laugh:

Nu har jag ju bara fått 2 st föl men det första hade inga tänder när han kom. Dock var han 1 vecka tidig men det kan väl inte spela så stor roll. Tror det tog ca 2-3 veckor innan han hade tänder.
Föl nummer 2 hade alla tänder från början.

Har aldrig fått något föl som haft tänder redan när den föddes, de har börjat dyka upp först runt 2 veckors ålder på samtliga.

Tack för era svar, det är nog mest formen på underkäken som oroar mig... kan ju vara jag som nojjar också :crazy: ska se om jag kan få en bra bild i morgon.
Blir ett samtal till min vet med, skulle nog vilja att han kom och tittade på henne.

På alla mina fyra har de dykt upp innan de blivit en vecka gamla.

Dom var ju inte jättestora men det var inget tandkött över eller vad man ska säga.

Kolla med vet hade jag nog också gjort så snart som möjligt. Dels för att lugna mig men om det är något så är snabba insatser alltid bäst.

Föl föds med lite underbett. För som någon skrev innan vara formade för att kunna dia. Underkäken kommer att växa i takt med att fölet växer.

Inga av mina föl är födda med synliga tänder. Så det är konstigare med det föl som hade tänder än det som inte har några.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 929
Senast: Görel
·
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Hästvård Mitt sto har nu varit hängig några dagar, hon går långsamt, hänger med huvet, ser trött och sliten ut rent ut sagt, det syns även på...
Svar
16
· Visningar
1 852
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 222
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka