S

sarinon

Hästen jag ridit i flera år har det senaste året ridits på ett rakt, smalt, svagt böjt bett.
Nu har hon som för närvarande rider, tillsammans med en annan tjej bestämt att de ska byta till ett tvådelat, för att hon ska kunna "jobba" med henne.
Jag anser detta vara totalt onödigt, för att jobba med hästen ska man inte behöva använda sig av munnen på hästen, den är bara ett hjälpmedel och skall inte användas för att få hästen börja jobba.

Förklarade då för tjejen att hästen i fråga inte funkar bra på tvådelat bett, och sa att om de skulle byta bett, så byt till ett tredelat i så fall, varav hon tyckte att tredelat var för skarpt.

Vill nu ha tips om dels en sida som på ett bra och lättförståeligt sätt förklarar bettets inverkan vid ridning, och lite annat allmänt om bett.

Om det är svårt att förstå vad jag menar, fråga gärna mer exakt, då min pojkvän i helgen deklarerade att jag var urusel på att förklara.
Vill för hästens skull hitta ett bra sätt att undervisa tjejen om bettets inverkan, då jag själv inte finner dom rätta orden.

Egna reflektioner och teorier är givetvis hjärtligt välkomna.

Beror ju helt och hållet på hästen. Med bett så kan man inte generlaisera. Olika hästar uppfattar olika bett olika skarpa och vissa trivs bra med tvådelat, andra inte. Min häst funkar inte tredelade på just därför att mittdelen blir för lång (har iaf inte lyckats hitta något bett som anpassar mittdelens längd i olika stl :mad:). Har kollat med tandläkare och provat olika bett. Däremot så ligger ett vanligt tvådelat bra och han trivs på det i dressyren. Därimellan arbetas han på både hackamore och ett rakt "bananbett".

Kan visst arbeta med honom bettlöst också. Så att man måste rida hästen genom munnen för att arbeta är skitsnack. Ridning är så mkt mer.

En litet tröst/förklaring mot hennes "att tredelat är för skarpt" är att mååånga hästar tycker rakare är bra mkt skarpare än tredelat.

Joo.. :)
Fast det är ju handen som håller i bettet som avgör hur skarpt det är... :cool:

Försök förklara att ett rakt bett sägs ligga mkt bra i hästens mun, o att ett 3-delat ligger bättre än 2 delat (som kan åka upp i gommen när du gör en förhållning).
Hmm :confused:

Dom hade tack och lov, provat bettet och egenhändigt kommit på att det var för stort.. så nu ska ett tredelat inhandlas... :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en fråga om vad ni tycker om kulbett? Har använt det förut på min häst som lätt blir stark och inte vill lyssna på handen och...
Svar
2
· Visningar
1 700
Senast: Kl2005
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: tara
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 368
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka