MissFideli

Trådstartare
Pållen går på pessoa nu, hans ägare rider honom på pessoa jämt. Jag flyttar upp tygeln till stora ringen när jag rider, ger det nått för hästenn egentligen? Eller kan man lika gärna fortsätta på nån av dom nedre ringarna?

Sv: Bett

Jag använder fortfarande pessoat när jag rider ut, känner honom inte ordentligt än. Men planen är att han alltid ska ridas på vanligt. Men han är alltid riden på stång eller liknande, så det är inte bara att byta rakt över.

vissa hästar behöver lite tid på sig att "skola in sig" på nya bett. (min tjej t.ex. :p )

men håller med dig, gillar inte heller pessoa..har precis fått veta precis hur det verkar, när jag lärde mig rida fick jag höra att det "är så jättebra" :o :crazy:

Hästen är stark, det som kan hända är förstås att han drar iväg och vi skadar oss. Idag red jag dock ut med tyglarna i ringarna högst upp och det gick kanon. Men jag fick använda rösten, händerna struntade han i.

Sen har han inget vanligt bett som passar. Har tittat, men alla som finns i stallet är för långa.

Jaha oki! Men det är väl knappt någon skillnad på ett pessoa i stora ringen och ett vanligt (3-delat, 2-delat elr rakt bett) bett? Eller? Det borde iallafall inte vara så tkr jag. Men du kan ju prova te.x rida på pessoa ena dagen och vanligt bett andra dagen, till att börja med. Elr något.

Men om det inte finns ngt i stallet så finns de ju begagnade bett för typ 30:- på bl**ket elr tr***ra o likn.

Nä kanske inte, men eftersom jag inte vet hur han är ute ordentligt så vill jag ha möjlighet att ändra om han börjar dra iväg.

Fast det går ju inte på ett ögonblick att lära om hästen. Framförallt inte när han älskar att galoppera ute.

Lära om och lära om...
Det är väl bara att rida som vanligt. För det är ju egentligen inte bettet som hästen ska stanna på, det är ju sätet. Hästen ska ju lyssna på dig, inte på din utrustning. Eller hur? ;)

Öva på att stanna hästen med sätet på ridbanan och när det funkar ordentligt så är det bara att byta, för då borde det ju inte bli någon skillnad.

Lycka till! :D

Han funkar bra på vanligt bett i paddocken. Men han är piggare ute och lyssnar då mindre på hjälperna där. Som många andra hästar :idea:

*Kl*

Såg en tjej som red på delta mellan stora ringen och nedersta - vad gör det för nytta? Som på ett pelham eller?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 074
Senast: dukie
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
672
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama