L

lillasofia

Hejsan! Jag har köpt ett nytt bett, det är tredelat och mittendelen är platt. Frågade i affären om det hade någon betydelse om mittendelen var rund eller platt, där sa dom att det inte spelade någon roll. När jag kom hem fick jag höra att jag inte får tävla dressyr med ett tredelat bett som har platt mittendel.

Är det så? Varför då i såna fall? Hur ser dom att man har ett sånt bett, dom öppnar väl inte munnen på hästen för att kolla en sådan sak? Någon som vet? :)

Sv: Bett

onödigt att chansa-blir det bettkontroll vill man inte "åka dit"-du vet ju redan om att man inte får tävla på det...går det inte att byta bettet?

Om du tittar i bilagan till TR över tillåtna bett i dressyr så finns det ett tre delat med platt mittendel som är tillåtet. Är det ett sån't du köpt är det ju grönt...

Om du tittar i bilagan till TR över tillåtna bett i dressyr så finns det ett tre delat med platt mittendel som är tillåtet. Är det ett sån't du köpt är det ju grönt...

Har de ändrat det nyligen? (innom 2 år) För när jag kollade sist och frågade så var de inte tillåtna
tävlade iofs ponny då, så det kanske inte var tillåtet för dem...

Jo jag kollade på den sidan och tyckte att 5:an såg ut att vara ett sådant. Det bettet jag har handlat ser ut så och det gick under benämningen " tredelat med platt mitt del". Faktiskt svårt att se på bilden tycker jag.
bettSH6203.jpg

det där bettet har helt klart rundad mittdel. de ej godkända som syftas på i TR har en platta som mittersta del.

Jag rider på sånt tävlar hoppn med det. Men det är platt mittdel det syns tydligt på bilderna, den bilder där uppe har trundat mittdel! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar