Skaune

Trådstartare
Nu är jag igång och funderar igen...

Jag skulle vilja ha lite tips på vad för bett ni hade satt i munnen på ett stycke hett litet sto.
Jag kör henne inte och de bett som jag använder till monté fungerar kanon men de är inte godkända till sulky loppen.

Hon går med delat pelham och läderklädd checkpinne när jag rider inne på banan. Styrningen fungerar bra på denna bestsling. Hon kan vara svår att hålla i vissa lägen men det kommer hon antagligen vara oavsett vad hon än har i munnen. Hemma har jag ett dr Bristol och det fungerar kanon. Jag har alltid spärrgrimma vid ridning.

I sulky har hon haft ett läderklätt entömsbett och en check med gummiplatta (vet inte det korekta namnet på denna) + tungband. I lopp kan hon lätt bli hängande på en töm och har svårt att ta styrning i vissa lägen.
Jag upplever det som att det blir mycket skrot i munnen på henne med denna bestslingen och hon springer och gapar mycket.
Finns det något "mindre-volymmässigt" alternativ till bett som funkar på heta hästar?

Sv: Bett

Jag är förtjust i australiensiskt entömsbett (rakt läderklätt med en båge under hakan) och det låter som ett alternativ till det ni har redan. Men det funkar inte på alla hästar. Man får prova sig fram.

Tillägg: Jag såg först nu att du ville ha något mindre. Det jag föreslog är nog inte mindre än det ni har.

Det vet jag men frågan är om det går att hålla henne på det inne på banan... Det betvivlar jag nämligen.
Det är därför jag anväder pelhamet när jag rider på banan.

Alternativ 2 där lät ju bra... he he

Det kanske är något att prova... Får höra med kusken. Skulle du rekomendera det med stänger liknade det entämsbettet som vi har eller det utan?

Varför gör de betten så tjocka?

Jag har ett som inte är tjockt utan smalt, det är inte läderklätt alls. Pållar som är "dumma i munnen" tycker väldigt mkt om det.

Alternativ 2 där lät ju bra... he he

Det kanske är något att prova... Får höra med kusken. Skulle du rekomendera det med stänger liknade det entämsbettet som vi har eller det utan?

Varför gör de betten så tjocka?

Man kan skära bort lädret, då blir de smalare :idea:

Synd att förstöra det bara om man nu inte vet att det fungerar bra utan lädret. Svårt att sätta tillbaka det sedan lixom.

det är ett nya zeeland bett.
detta är ett entömsbett:
entömsbett%20rakt.jpg

Fast det fanns ju även delat, det borde ju bli lite skarpare.
entömsbett%20delat.jpg

fast eg är det ju bara bågen under som skiljer på NZ och entömsbettet..

Senast ändrad:

Men om man testar ett sådant bett med bara bygel, utan stänger. Brukar det vara svårt att hålla pullande hästar på det?
Stängerna är ju en form av "styrstångs hävstång" vad jag har förstått.

Jag har väldigt dålig koll på travbett och deras funktion, använder ju bett som kommer från "ridsidan" när jag själv sitter på.

Min erfarenhet är att en del heta hästar blir mycket lugnare med det bettet. Men det är väl egentligen inte ett bett särskilt för heta hästar, utan för entömda.

En sak som jag har upptäckt med heta hästar som höjer huvudet högt är att de kan bli lugnare med en martingal. Hur är det med er, kör hon upp huvudet när hon tar i?

Hon blir ganska så lång faktiskt, huvudet mer rätt ut rakt fram... hon drar inte upp huvudet något speciellt.

Martingall hänger man ju gärna på heta ridhästar också. Men hon blir liksom inte het på det viset.

Att hon har entömsbettet nu beror nog dels på att det har en hävstång och dels på att hon i princip alltid har varit oliksidig. Hon har gärna sprungit med halsen böjd utåt, dvs åt höger samtidigt som hästen gärna drar sig innåt mot mitten. Detta gör att hon blir extra svårstyrd när hon sätter fart.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Som rubriken lyder, vilka bett brukar ni rida med i montélopp? och vilka tyglar? Gummi, vanliga, dubbla, stegtyglar osv? Skulle...
Svar
16
· Visningar
2 626
Senast: Heffaklumpen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka