Status
Stängd för vidare inlägg.
S

spindel_17

hej

är det okej att träna dressyr på skarpare bett som ex kandar,jaktkandar pessoa osv.
under tiden när man lär hästen att tex samla sig

Sv: bett

Jag tycker att man ska träna på det bett hästen trivs bäst med. Då slipper man extra bekymmer med att hästen stör sig på bettet under tiden man lär in något och hästen har lättare att slappna av. När sedan rörelsen/momentet är inlärt kan man rida på det bett som man måste tävla på.

Däremot är det kanske inte särskilt lämpligt att rida på ett såpass skarpt bett som en stång, eftersom fokus då lätt hamnar på hur hästen har hals/huvud istället för hur den jobbar med baken, som ju är det viktigaste.

alltså man får ju inte tävla dressyr på andra än tredelat o vanligt,såvida man inte tävlarb det högre klasserna då med kandar.men jag tävlar inte för hon är 23år så det klan hända npån gång att vi åker på klubb eller så men min häst är väldigt het o bara vill springa
men jag vill att hon sdkla jobba ner sig inte att man andvänder skarpa bett så hon går i form för det

själv så tycker jag att det är bättre att ha ett "snällt" bett på hästen medans den lär sig att samla sig.
Men om hästen är väldigt het så kan det ju vara en bra ide att ha ett skarpare bett på hästen (så att den inte ligger på så mkt).
När jag köpte min häst så kunde han inte samla sig för fem öre, plus att han var bokstavligt talat galen :angel:
Så jag satte på honom en kandarstång, och genast så blev han mkt lugnare och började samla sig. Nu har jag bytt till ett delat pelham med palhamdelta, eftersom jag ville ha något som är lite snällare, och inte har lika mkt hävstångseffekt, eftersom min kille har en tendens att stoppa huvudet mellan frambenen:angel:
Nu kan jag rida honom (samlat) med ett vanligt stångbett på en ridbana men ute så går det inte, han drar iväg:rofl:
Kanske ska tillägga att han inte har världens smalaste hals precis:angel:

nej, jag tycker inte att man skall betsla upp när man tränar samlingsarbete. sen så vet jag inte riktigt vad du menar med samlingsarbete. (piaffen, passagen, piruetterna??)

samlingen kommer inte från munnen och därför tycker jag inte att man skall lägga mer fokus på munnen än att hitta ett bett som hästen trivs med.

mitt tips är:
rid med målet att ha en trevlig känsla än om hästen är samlad

Varför sätta på skarpare broms när det är bakdelen du vill åt? Rid på vad hästen är van vid och vad den trivs med.

Det är inte bettet som gör att hästen samlar sig.
Att använda sig av skarpare bett är inte rätt metod.

Varför vill du använda skarpare bett?

jag vill ha skarpare bett för att hon är för stark och bara vill springa hela tiden.
men egentligen vill jag rida på vanliga tränsbettet

hej

är det okej att träna dressyr på skarpare bett som ex kandar,jaktkandar pessoa osv.
under tiden när man lär hästen att tex samla sig

först halsförlängartråden och nu denna.

Du bör först och främst träna för en bra tränare, och sedan skaffa dig lite mer kunskaper.
Du kommer inte lösa problem med skarpa bett - bara skjuta dem framför dig/er.

Nej det är inte okej!

Samling kommer av att hästen trampar under sig med bakbenen mera INTE av att man bromsar den med ett skarpare bett.

Och om hon dessutom slår sig fri så är hon inte nog tränad för att orka samla sig.(Vilket är skitjobbigt för det är mjölsyraarbete)

Leta reda på en tränare som kan ge dig hjälp på plats...det kommer du tjäna på.

Om du låter henne springa på så kanske hon snart inser att det inte är någon mening med det.

Vet att det låter dumt men på en del hästar så funkar det faktiskt.

Om hon springer så antar jag att du tar tag i henne för att få henne sluta springa?
Tar du hela tiden eller tar du små förhållningar?
Om du tar hela tiden så vill ju hästen komma i från det och drar då på ännu mer många gånger.
Gör lätta förhållningar och låt henne få lite tid på sig att förstå, låt henne tänka vad det är du vill och menar. Sitt så tungt i sadeln du kan om hon rusar på.

Träna hästen och sätt på en repgrimma istället. Det håller jag på och lär mej nu. Tränset har jag slängt in låååångt in i sadelkammaren.;)

men om du nu tvunget måste använda skarpa bett, så tänk inte ens tanken på pessoa!

Om hästen springer ifrån arbetet på vanligt tränsbett är den inte mogen för samling än. Om du betslar upp för att få hästen att sluta springa kanske den kommer bli lättare att bromsa - men det innebär inte att den samlar sig.

Min lilla arab hade lärt sig att om han sprang ifrån samlingen så slapp hon, så det slutade med att min ridlärare skrek. "SKIT I DET, DRIV ALLT DU HAR" Och jag drev.. och drev..

10 minuter var jag helt slut.. Men aldrig har hon gått så bra :angel:

nej men jag vill ju få kontroll på henne(hon är 23år)

Träna hästen och sätt på en repgrimma istället. Det håller jag på och lär mej nu. Tränset har jag slängt in låååångt in i sadelkammaren.;)

men om du nu tvunget måste använda skarpa bett, så tänk inte ens tanken på pessoa!

jag har andvänt pessoa i flera år när jag rider ute i skogen och så inte ens det funkar för att bromsa henen.
varför inte pessoa?????

Leta reda på en tränare som kan ge dig hjälp på plats...det kommer du tjäna på.

Om du låter henne springa på så kanske hon snart inser att det inte är någon mening med det.

Vet att det låter dumt men på en del hästar så funkar det faktiskt.

Om hon springer så antar jag att du tar tag i henne för att få henne sluta springa?
Tar du hela tiden eller tar du små förhållningar?
Om du tar hela tiden så vill ju hästen komma i från det och drar då på ännu mer många gånger.
Gör lätta förhållningar och låt henne få lite tid på sig att förstå, låt henne tänka vad det är du vill och menar. Sitt så tungt i sadeln du kan om hon rusar på.

jag tar små förhållningar och försöketr sitta så djupt som går.
jag får ju henne att jobba rätt men problemet är attn hon springer för fort

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
712
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila