a_c72

Trådstartare
Tänk att ett grodbett kan vara sååå underbart att köra med

Den 28 april i fjol upplevde jag den TOTALA förvandlingen på Pelle. På 1 minut i stallgången insåg jag att det bettet passade min häst!
När vi sen körde :love::love:
Jag har aldrig sett tungan utanför munnen på Pelle när jag kör sen den dagen.. Å den var alltid ute och viftade runt innan..
Bettet jag inte kan leva utan är alltså ett "grodbett"

Idag fick då Krutrök sitt nya bett också!! Lika dant givetvis fast en storlek större.
Plötsligt så gick det att svänga och ställa och böja lilla köttbullen i båda varven..

Tusen tack Gunilla för den supersnabba leveransen!!

Anna-Carin

Sv: Bett

fransk520.jpg

ett sånt här lärde anna carin mig.
jag är nog rätt såld jag med för jag vill ha ett bett där mundelen går uppåt mot gommen, och inte uppåt mot svalget på hästen som alla bettilverare envisas med. Så jag förstår att hästarna gillar detta äkta mullenmouthbett.
När man tar i det blir det tryck på tungan o nacke=hästen förstår att den ska ner med huvudet och ta förhållningen=då släpper trycket på tungan o nacken.

Tack för bilden då slapp jag leta på det!!!

Som sagt jag är HELT såld på detta bett. Å de som såg Pelle med de 7 -8 olika bett jag provat innan och ser honom nu.. Ja förvandlingen är så total som den någonsin kan bli..Det är svårt att tro att det är samma häst..
Så för mig finns inga andra alternativ. Återigen TACK Gunilla
( selar.se) för att du visat mig grodbetten!!

Anna-Carin

Kanske dum fråga :angel:....men kan man använda det bettet på en unghäst?? (I detta fallet en 1½-åring.) Eller är det bättre att fortsätta med tredelat? :crazy:

Jag har ingen erfarenhet av bettet på så unga hästar.
Slå en signal till Gunilla och hör med henne!

Anna-Carin

Kanske dum fråga :angel:....men kan man använda det bettet på en unghäst?? (I detta fallet en 1½-åring.) Eller är det bättre att fortsätta med tredelat? :crazy:

Är inte så haj på körning.. men jag skulle inte stoppa ett stång bett i mun på en sån ung häst.. Kan du inte testa med rakt tränsbett, kanske lite böjt?

Vad kul att du gillar det! :D Jag har ett likadant men har gått över till tredelat eggbett nu. Zorro gillade det hyfsat men han lägger tungan över oavsett vilket bett man har och hur mjuk man än är i handen. Vet inte hur jag ska komma tillrätta med det men... Kul för dig och pojkarna! :D

Har "pratat" lite med Gunilla via mail. Detta bett ska tydligen vara ett väldigt milt bett. Men hon tycker att jag ska ska fortsätta ett tag till med det bettet jag använder nu och som han är van vid. Sen när han har kommit lite längre i sin utbildning, kan grodan bettet vara något för honom. När man ska börja med böjning o längning! :)

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka