Sv: Bett!

Jo, men det beror nog lite på vem du pratar med. Jag som har en hopphäst och omger mig med många hopp- och dressyrryttare menar att markarbete är när man tränar hästen i "hoppdressyr". Man rider dressyr i hoppsadel, ibland över bommar och cavalatti, ibland utan.

Jag brukar kalla det du säger är "markarbete" för "arbete från marken"

Jag håller med dig! Jag ser inga fördelar what so ever med ett pessoabett. Skulle aldrig sätta det i munnen på min älskling! :)

Vet ni som använder pessoa bett ens vad det ger för inverkan? Ni som ändå stoppar in det i era hästars munnar förstår jag mig inte på. :cry:

Finns många trådar om pessoat man bör läsa innan man ens tänker tanken på att använda det inom ridningen. Ush och fy!:o

Jo, men det beror nog lite på vem du pratar med. Jag som har en hopphäst och omger mig med många hopp- och dressyrryttare menar att markarbete är när man tränar hästen i "hoppdressyr". Man rider dressyr i hoppsadel, ibland över bommar och cavalatti, ibland utan.

Jag brukar kalla det du säger är "markarbete" för "arbete från marken"

jahadu, det har jag faktiskt aldrig hört förut

Om du är medveten om att formen kommer "bakifrån" och att lydnaden inte sitter i bettet tycker jag att du bara ska prova dig fram. Alla hästar passar inte för alla bett och alla ryttare rider inte bra på alla bett. Så om du bara inte tror att nya bett ska lösa ridproblemen är det bara att prova. Jag tillhör dem som tycker det är bra att växla mellan bett (liksom sadel, dressyr och hopp) för att inte ständigt ha samma tryckpunkter på hästen. Om du har en bra kommunikation med din häst kommer den rätt snart att tala om för dig om den gillar bettet eller inte. Min förra häst tyckte mest om rakt bett med fasta ringar. Min nya häst avskyr just det bettet och vill ha tredelat bett eller kimblewick med tungfrihet. Så våga prova - men kom i håg att nya bett aldrig löser grundläggande ridproblem.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka