Sv: Bett!

Tvådelat kanske, det ger ett helt annat tryck i munnen än tredelat.
Jag upplever att d ringar ger en lite skarpare effekt.

Hej

Jätte bra att du varierar bettet beroende på vilket syfte du har med din ridning. Det är ju en klar skillnad på hur hästens rids, på en skritt runda mot för att taxera språng på ett hinder, eller rida piaff....

Prova ett D-RINGSBETT
Tredelat, rostfritt med kopparrulle. Det får hästen att bli uppmärksam utan att det är skarpt för hästens mun.

På ett sätt är det faktiskt mer snällt än ett vanligt tvådelat bett som lätt kan böjas upp i hästens gom om ryttaren är hård i handen....eftersom att det är bara en brytpunkt på bettet.
:bump:
Lycka till med markarbetet!

ett tvådelat som är i lagom längd går inte upp i gommen på hästen. Alla hästar trivs inte heller på tredelat, det beror helt på hur de ser ut i munnen.

Vad du ska ha för bett är nästan omöjligt att säga, eftersom vi inte vet hur din häst reagerar eller hur den är i ridningen. Olika bett är olika mjuka, beroende på hästens mun. Ett tvådelat kan vara skarpare än ett tredelat och tvärtom.
Min häst går bättre på tredelat än vad han gjorde på sitt tvådelade, men samtigigt är tvådelat "mildare" än tredelat, om man ska lyssna på återförsäljarna.

Det kan ju vara så att ett tvådelat fungerar bättre än ditt tredelade du har nu. Tycker du ska rida med så milt bett som möjligt, att använda skarpare och skarpare bett löser ingenting i ridningen, då hästen kanske blir orolig i munnen, och ridningen går ännu sämre.
testa bettlöst, ett hackamoore är rätt skarpt även om det är bettlöst, eftersom det har så långa skänklar. Men stör inte hästen i munnen alls.

Tycker du ska prova dig fram, till och med mildare bett kan ge bättre resultat än ett skarpare.

(liten parentes; tvådelade och odelat bett är i regel inte skarpare än tredelat. Det odelade bettet är det mildaste, om man lyssnar på återförsäljarna)

Senast ändrad av en moderator:

Ett sånt D-ringsbett du beskriver har jag till mitt sto när jag behöver ett bett som är en aningen skarpare än ett vanligt tredelat. Använder det främst när vi rider ut.

Någon som har nåt tips på ett bett som kan ersätta ett vanligt tredelat tränsbett.
Det ska vara pyttelite starkare men inte mycket, ska rida med det i markarbete och så. Ej i hoppningen då har jag ett annat bett.

Halvhalter :idea: Funkar jättebra och ger ett beständigt resultat!

smart! Jag är nog inne på din linje. Bettet är ju så skarpt som handen, men jag tror jag fattar hur EQL menar. Jag upplever att det hjälper ridningen att variera bett, inte för att få skarpare osv. Min häst blir mer lyhörd om jag varierar mig, kanske är det min hand det är fel på men så funkar det i alla fall för oss. Jag varierar mellan tredelat m fasta ringar, odelat m fasta ringar, kapson o kandar/stång. Stång rekomenderar jag dock inte om man inte har en lyhörd häst som man inte behöver ta i tygeln för att bromsa, för då kan det gå illa. Det är väl helt en smaksak vad man anväder för betsling, bara det ligger bra i munnen och man inte missbrukar sin ställning som ryttare.

Håller med...

Glöm för all del inte att byta träns också...

Jag har gjort så att varje bett har sitt träns, så när jag byter bett så byter jag träns också.

Då minskar man ännu mer risken att det blir hela tiden samma punkttryck :idea:

Mina hästar avskyr verkligen alla former av enkelledade bett...
Det räcker med att tränsa dom med sådan mundel för att dom ska stå stilla som statyer med huvudet högt och tänderna HÅRT pressandes mot varandra och ögon som visar vitorna...

Trodde dock att det skulle fungera när jag fick fatt i ett nekelledat gag i så liten storlek som 10.5 cm, vilket är rätt storlek för dom... men pyttsan då....
Så nu ligger det ytterligare ett bett i lådan som inte kan användas...
Suuuck...

Men mitt råd är alltså att du växlar om med olika bett som är flerledade och raka, och att du även växlar mellan olika träns med olika nosgrimmor för att undvika skadlig punkttryck.

Lycka till...

Håller med ovanstående!
D-ringsbett kanske kan vara värt att testa.
Det ger lite "hävstångseffekt" och är lite skarpare.

Varför inte prova ett PESSOA?
Rider på ett tredelat pessoabett och det kan du använda på flera sätt beroende på vilken ring du sätter tygeln i. Sätter du tygeln vid bettet så har du ett vanligt tredelat och flyttar du till nästa ring blir det lite skarpare och om du flyttar till tredje o sista ringen är det väldigt skarpt. Ganska bra att kunna nyttja samma bett på flera sätt.

Någon som har nåt tips på ett bett som kan ersätta ett vanligt tredelat tränsbett.
Det ska vara pyttelite starkare men inte mycket, ska rida med det i markarbete och så. Ej i hoppningen då har jag ett annat bett.

varför starkare? och i markarbetet ska du väl ändå ha grimma?

men iaf jag rider markarbete, med träns och bett. Men ibland jobbar jag hästen för hand i grimma eller i träns med bett beroende på vad jag gör.. Jag tömkör inte direkt i grimma :)

haha nu förstår jag ingenting, hur kan man rida markarbete ? markarbete är liksom på marken?!

Varför inte prova ett PESSOA?
Rider på ett tredelat pessoabett och det kan du använda på flera sätt beroende på vilken ring du sätter tygeln i. Sätter du tygeln vid bettet så har du ett vanligt tredelat och flyttar du till nästa ring blir det lite skarpare och om du flyttar till tredje o sista ringen är det väldigt skarpt. Ganska bra att kunna nyttja samma bett på flera sätt.

Gaah. Dessa pessoa bett hör absolut inte hemma i hästens mun, det är bara att skicka rakt ner i soptunnan. Punkt slut ! :mad:

jag använder pessoabett på min medryttarhäst funkar utmärkt med lite valmöjligheter :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka