C

Cailla

Många frågar om betsel till unghäst. Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter...

Först och främst så ser hästar olika ut i munnen. Tjock eller smal tunga, djup eller låg gom osv. Det finns en uppsjö olika betsel och man bör fundera på skillnaderna. Tycker också att hästägare själva bör kolla sina hästar i munnen emellanåt.

Vargtänder skall tas bort.

Lösa eller fasta ringar? LÖSA ringar gör det möjligt för hästen att lyfta mittstycket vilket är bekvämare för hästen och gör det lättare att svälja. FASTA ringar kan vara lämpligt på hästar med känsliga mungipor.

Tränsbett, Tredelade/Tvåledade bett och raka bett med ringar är att föredra till unghästar. Ett RAKT bett trycker inte i gomen men ger mer tryck på tungan än ett ledat.
TREDELADE bett ger mer tryck på lanerna än ett rakt. En rund eller oval kula är mildast, helst så kort som möjligt. En platta är skarpare och är mittdelen lång blir denna ännu skarpare då lederna trycker på insidan av lanerna. Ett för långt ledat bett gör samma sak och kan även orsaka skada så använd bara bett med rätt storlek anpassad till hästen.

Vad gäller tjockleken så måste man prova sig fram. Ett tjockt bett i liten mun blir inte bra. Ett smalt bett är skarpare därför att tryckytan blir smal.

Sidostyckena på tränset bör kortas ngt på den unga hästen så att den inte tar till ovanan att lägga tungan över bettet.

Nosgrimma bör också användas för att undvika ovanor. Där är REMONTGRIMMAN att föredra. Framförallt pga att den inte spänner över tandraderna.

Har ni frågor/synpunkter så skriv gärna.
 
Sv: Bett

Ett tips vi fick av körtränaren som har fött upp halvblod och ardenner i mååånga år var att låta unghästen äta med bettet en timme om dagen tills den vant sig. Detta gör att de vänjer sig vid trycket som uppstår i munnen av bettet utan att att man påverkar dem på ngt vis. Under uppsikt såklart (mamma stod o putsade) o utan nosgrimma o inga grejer att fastna i i närheten. Under tiden kan man ha bett i munnen under grimma/bettlöst när man arbetar hästen men inga hjälper via bettet. Samt att ha sidostyckena ngt håll längre upp för att bettet inte ska skramla runt för långt ned och inbjuda till att lägga tungan över. När hästen vant sig o inte grejer så mkt och är besvärad bara över att det är ett bett i munnen så kan man sänka bettet o hitta den höjd hästen tycker bäst om.
 
Sv: Bett

Ska tillägga lite:

Även om man har ett väl tillpassat betsel så finns alltid en risk att hästen får betselrelaterade skador. Det bästa sättet att minimera denna risk är att variera betslingen. Olika typer av betsel ger olika tryckfördelning i munnen. Man kan dela in dessa i tre huvudgrupper: delade, odelade och bettlösa alternativ. Om man växlar mellan huvudgrupperna får man störst variation avseende tryckfördelning. Använd aldrig samma betseltyp mer än två dagar i följd. Tänk även på att nosgrimman ger en tryckbelastning, men då från utsidan. Variera gärna både vad gäller typ av nosgrimma och dess placering. Prova gärna utan också.

Oavsett vilken utrustning man använder är det alltid ryttarens/kuskens inverkan via tygel eller töm som avgör hur hästen uppfattar signalerna samt om den får betselrelaterade skador eller ej.

Taget från denna sida som jag tycker är superbra.
www.djurtandvardskliniken.se
 
Sv: Bett

Fast just i början så vill jag hellre ha en typ av bett och en typ av bettlöst, just för att förvirra unghästen så lite som möjligt. Gäller väl spec när man vänjer dem vid bett.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 368
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 944
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 148
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 286
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp