rock_89

Trådstartare
Nu senast när vi köpte en till häst så köpte vi utrustningen hästen haft oxå. Dock så va bettet väldigt rostigt. Den gammla ägaren sa att vi skulle fortsätta använda det gammla bettet för hästar gillar rost smak. Jag har även hört tidigare att hästar gillar det, för visst finns det bett man kan köpa som smakar rost? Jag la bettet i vatten nu över natten, och i morse va vattnet orange :crazy:

Men nu till saken. Är det värkligen nyttigt att låta hästen gå och bita på ett gammalt rostigt bett ca 1- 3 timmar varje dag? jag menar hästen får ju i sig väldigt mycket rost. :confused:

haha, ja ni får en bild oxå ;)
b9226900.jpg

Sv: Bett

Rost är inget farligt, ofta tycker hästar att det smakar gott. Järnbett ska helst rosta lite, det är det som är poängen.:)

Men om rosten flagar eller blir vass ska du självklart byta bettet!

OM det är ett svartmetall bett så ska de rosta och då är det inga problem. Däremot skulle jag inte vara lika förtjust i ett rostigt skitbett, helst om det dessutom är tjockt och kasnke ihåligt...

Nej, ihåligt tror jag inte att det är. rostet flagnar inte heller utan bettet är lent..

Det är nog ingen fara, men jag skulle inte vilja ha det för det ser smutsigt och ovårdat ut :p :angel: :o

Men det där ser ut som ett sweet iron-bett? Det är meningen att de ska rosta! Ha koll så att det inte blir några skarpa kanter bara så ska det gå hur bra som helst!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 055
Senast: Gimlan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar