P

Pocahontas_mi

Hej!
Har en liten fråga om bett... används ett 3delat bett till hetare hästar? Har hoppat både på ett vanligt och ett 3delat (samma häst), men har inte märkt någon direkt skillnad.

Njae, var väl mest förut man sade att det var skarpare eftersom det hade fler brytpunkter. Tycker inte det är någon märkbar skillnad.

Däremot brukar man använda tredelade bett eftersom de ligger bättre i hästens mun än tvådelade. :)

jag gör tvärtemot många andra..jag rider dressyr på det tredelade och hoppar på det 2 delade. då jag upplever att min häst lyssnar mer i tex snäva svängar och dyl på det 2 delade änn det tre delade fråga meig inte varför men så är det..

Tja... Min häst blir otroligt "het" om man rider på tvådelat bett, helt enkelt för att det inte ligger bra i hennes mun och det gör ont/är obehagligt. Hon försöker alltså springa ifrån det obehagliga och skulle nog kunna uppfattas som "het" i det läget.

Rider man på tredelat är hon mycket mer tillfreds med bettet och blir lugnare. I detta fall för att ett tredelat bett är mildare i hennes mun. :smirk:

Man kan inte säga att ett visst sorts bett uppfattas lika av alla hästar, man får prova sig fram på den individ man har att göra med för tillfället. :)

Hej själv =),
ifråga om skarphet mellan de två betten du nämner är det nog den häst du ska ha det i munnen på som bestämmer det!! Det är nog nästan 50/50 vilket som hästen föredrar. Vissa hästar upplever att det tvådelade trycker dem (= gör ooont) i gommen när du tar i tygeln medans andra upplever att det tredelade nyper tag runt underkäken - som en nötknäckare ungefär (= gör också ooont). Vissa hästar märker man ingen skillnad på två eller tredelat de trivs med båda och vissa inte med något utav dem.
Hästen upplevs nog som hetare av det bett den upplever som obehagligt och försöker undkomma.... =)

2 delade bett ligger generellt sämre i munnen än 3 delade bett. Mina hästar gillar inte 2 delade så jag rider på 3 delat och rakt bett.

jasså för mej har det varit tvärtom. jag bytte glatt till tredelade då det kom på tapeten efter att ha läst och diskuterat om hur mycket bättre de var än tvådelade , MEN fick snopet byta tillbaks till tvådelat då framförallt ena stoet blev jättearg när jag tog förhålln eller ställande på det tredelade, det nöp åt hennes underkäke. Hon är inte den enda jag bytt tillbaks på men hon reagerade tydligast!! Så det där med generellt håller jag inte med om, om jag inte har bara undantag förståss... =)

Har läst att ett tredelat tränsbett ger mer diffusa signaler än ett tvådelat, därför kan hästen reagera "snabbare" på ett tvådelat.

Men jag gillar inte tvådelade bett. Rider på rakt eller tredelat.

Nej kan jag väl inte påstå. Men de är för vissa hästar är trångare i gomman och ett vanligt tvådelat bildar då en spets som trycker upp i gommen och gör obehag för hästen. Ett tredelat däremot har en platta/klump i mitten och är därför skönare i gommen. Är just av den anledningen jag använder tredelat när jag rider. Sen hur skarpt man vill ha de väljer man genom att ha med platta eller klump.

jag snackade lite om det med min kompis ( som pluggar till equiterapeut ) och hon sa att det oftast är så.. själv vet jag egentligen inte.. inte mer än att båda mina hästar i af hatar 2 delade. och blir jätte avslappnade och fina av de andra.. =o) vi kanske har undantag båda 2.? :p hehe..

Vissa hästar är väldigt låga i gommen så att även ett tvådelat i rätt storlek går upp i gommen.

Min häst reagerar likadant som din på det tredelade bettet, han avskyr det och känns väldigt svårmanövrerad och het. Får samma känsla på rakt bett. Gissar att han inte gillar trycket på tungan.

Det har visat sig att han, tvärtemot vad all "forskning" säger, vill ha ett lite tjockare, tvådelat bett. Det enda jag har ändrat på är längden på bettet. Jag rider honom på 11,5 och 12,5 i stället för 13,5.

mvh Jessica

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 624
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025