linnisen

Trådstartare
Jag har provat mängder med olika bett på min häst under dessa tre år. Just nu rider jag på detta; https://www.hooks.se/produkt/d-ringsbett-horsepowerr/45981/45982/ men hon blir väldigt stark. Jag provade babypelham på henne för 3 år sen när jag var hos mina dåvarande tränare, och det funkade bättre. Funderar på att prova det igen.
Vad har ni för förslag?
Jag har provat rakt, tredelat, tvådelat, hackamore, men det har inte funkat.
Kan tilläggas att hon är känslig i munnen, men blir ändå stark och stum. :crazy:

Jag har provat mängder med olika bett på min häst under dessa tre år. Just nu rider jag på detta; https://www.hooks.se/produkt/d-ringsbett-horsepowerr/45981/45982/ men hon blir väldigt stark. Jag provade babypelham på henne för 3 år sen när jag var hos mina dåvarande tränare, och det funkade bättre. Funderar på att prova det igen.
Vad har ni för förslag?
Jag har provat rakt, tredelat, tvådelat, hackamore, men det har inte funkat.
Kan tilläggas att hon är känslig i munnen, men blir ändå stark och stum. :crazy:

Blir den stark alltid eller tex bara när du rider ut? Mina går på ponnyhack/tränsbett men den ena av dem går på babypelham när vi rider ut för den blir så het och jag vill inte slita och dra i den eller att den tar bettet och sticker. Hur "lydig" som helst annars. (du kommer få massor av svar att träna lydnad typ).
Om babypelham funkade förut kan du väl testa det igen och variera mellan baby och det andra du har.

Pröva babypelham igen, jag varierar mellan det och ett 3-delat sprengerbett samt ett vanligt rakt med lösa ringar. :D
Min rids med pelham vid hoppning och uteritter, kan ibland ridas på det i ett vanligt dressyrpass, för en liten påminnelse att man ska lyssna hela tiden :angel:

På vissa hästar kan man träna lydnad till all oändlighet men det hjälper inte, vissa "kan" bara ridas på starkare bett just pga att de gillar sitt starka bett mer än tränsbett ;):)

Jag brukar foredra kimblewick framfor babypelham, eftersom pelham ar gjort for tva tyglar kanns det konstigt for mig att rida pa en
havstangs bett ska sjalvklart vara raka och ratt spand kedja annars blir det valdigt fula och elaka bett

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 624
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka