L

londoninmyheart

Hej!
Jag har ett litet problem när det gäller bett...
Jag har en 14 årig d-ponny, han är tävlad LA/LA och välutbildad, dock har han på senaste tiden börjat bli väldigt stark i hoppningen och när man rider ut och då har det blivit så att jag ridit på ett pessoabett. Jag vet att det här bettet inte är något bra för hästen och blablabla men jag tycker han går helt ok på det och lyssnar betydligt bättre, vilket även syns på våra tävlingsresultat.
Innan har jag alltid ridit på tränsbett, vad som än står på schemat men pga att jag har en wiplashskada i nacken sedan jag var liten så kan jag inte ta i lika mycket, vilket jag inte heller vill behöva göra förstås.
Min ponny kräver väldigt mycket stöd i munnen i hoppningen och biter ändå gärna tag i bettet vilket jag då ser som ett problem och han blir svår att rakställa, det har jag sluppit helt på pessoat men som sagt, bettet är väldigt omtalat.
Jag har provat kimblewick och pelham men det är för mycket hävstång tycker jag, han trycker bara ihop sig och det går inte alls att lyfta upp huvudet på honom.
Jag tänkte höra om någon av er kan hjälpa mig med allt det här röriga i bettvärlden, kanske berätta vad ni har för upplevelse av dem olika betten? Jag har redan hört allt dåligt om pessoabett så mer av det behöver jag inte höra, men kanske finns det några som känner som mig och tycker att det funkar?
Enda kravet är att man kan tävla ponny på det, och jag tycker vi har alldeles för få bett att välja på.

Tacksam för hjälp.
 
Sv: Bett...

varför inte testa hackamore eller sidepull?
eller träna mer lydnad istället för att bettsla upp!
 
Sv: Bett...

På hästar som biter sig fast kan uppkäksbett vara en bra lösning, det används tillsammans med tränsbett på detta vis:

uppkak001_69553157.jpg

uppkak002_69553205.jpg


Om hästen är stark är det ridningen du får jobba med, hästen kan aldrig bli stark om den inte har en hand att vara stark mot.
Som exempel har jag själv problem med en av mina som blir lite väl taggad ibland och spänner hela munnen och nacken och drar iväg lite, drar jag emot (vilket jag refelxmässigt gör) är det helt kört, hon är ju lätt starkare än jag. Om jag istället mjuknar och jobbar med henne så mjuknar hon också :)
 
Sv: Bett...

Varför har hästen blivit starkare nu på sistonde?
Vad har ändrats? Passar sadeln? Rätt foder? Fixade tänder?

Ta reda på det före du ändrar bett och om hästen har varit helt ok förr att rida med vanligt bett för då talar ju hästen om för dig att nått är fel nu.
 
Sv: Bett...

Som jag skrev så fungerar inte riktigt hoppningen om jag inte har en möjlighet att hålla stöd i hans mun, därför funkar inte hackamore, har däremot ridit lite på det och ska börja ha det när vi rider ut och galopperar tillsammans med andra som kan fungera som stoppkloss ibland ;)

Sadlarna är nyligen kollade, tänderna är fixade och han är genomkollad av kiropraktor utan några som helst fel. Jag tror det här med att han blivit stark har mycket med hans psyke att göra, han har blivit så väldigt mycket mer positiv i all ridning under sommaren men vi ska fortsätta kämpa på tränsbettet och träna upp ytterliggare lydnad :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 729
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag nu har ett vanligt tvådelat tränsbett på min 6-åriga ponny och hon blir väldigt pigg. (speciellt vid hoppningen) Söker jag då ett...
Svar
4
· Visningar
1 310
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp