Sv: Bett

Dökkvi trivs bäst med ett rakt metallbett med D-ringar. Har provat olika tredelade och även bett med äppelsmak, men det han har nu är det han gillar bäst. Näst bäst tyckte han om Nova-bettet så länge det höll.

Dökkvi trivs bäst med ett rakt metallbett med D-ringar. Har provat olika tredelade och även bett med äppelsmak, men det han har nu är det han gillar bäst. Näst bäst tyckte han om Nova-bettet så länge det höll.

okej tack för tipset. Har problem med en häst som ska ha nytt bett och måste prova många

Jag "kör" också på ett rakt bett med D-ringar (eller Eggerbett ;)). Det funkar väldigt bra! Men sedan är det väl från Isis till Isis, andra går kanske bättre på delade. Hade själv problem med bett ett tag, men det löste sig till slut. Man får testa sig fram!

Lycka till!
/ Litli

Senast ändrad av en moderator:

Som den käring mot strömmen jag är så gillar jag inte de raka betten, orsaken till det är att vid ett enda tygeltag så rör sig hela bettet med i munnen. Våra hästar går på tredelade med tungfrihet, varför jag valde ett tunfrihetsbett hänger samman med att islänningar har i allmänhet relativt feta tungar.:o
Tungan är tjockare än på många andra hästraser, och bettet vill gärna klämma ner tungan vilket de kan uppfatta som vansinnigt obehagligt.

Man får prova sig fram helt enkelt, syntet och gummibett har jag alltid valt bort pga friktionsskador som kan uppstå i munnen pga dessa. Många gånger är de också oerhört tjocka, inte så bra i en liten mun.

Som den käring mot strömmen jag är så gillar jag inte de raka betten, orsaken till det är att vid ett enda tygeltag så rör sig hela bettet med i munnen. Våra hästar går på tredelade med tungfrihet, varför jag valde ett tunfrihetsbett hänger samman med att islänningar har i allmänhet relativt feta tungar.:o
Tungan är tjockare än på många andra hästraser, och bettet vill gärna klämma ner tungan vilket de kan uppfatta som vansinnigt obehagligt.

Man får prova sig fram helt enkelt, syntet och gummibett har jag alltid valt bort pga friktionsskador som kan uppstå i munnen pga dessa. Många gånger är de också oerhört tjocka, inte så bra i en liten mun.

Okej tack tär svaret :laugh:

Jag rider mest på bridongbett. Ska se om jag får tag i ett bridongbett med fasta ringar (egg) imorrn, har ett nu men de är så tjockt.

Varierar bland betten jag har, även bettlöst.
Bara att prova sig fram till vilket hästen trivs bäst med, lycka till :)

Jag har gått över till raka bett med fasta ringar på alla våra tre hästar. De trivs och är lugna i munnen. Ena hästen har ett novabett att variera med oxå :)

Mina blir oroliga i munnen med tredelat, tuggar frusterat.

Vad gäller bett med tungfrihet har jag använt även det på ena hästen som gärna la tungan över. Och jag har själv sett resultatet av det o vill aldrig behöva se det igen! Blåmärken på lanerna eftersom tungfrihetsbetten lägger allt tryck på lanerna istället för på tungan. O då är den hästen ändå väldigt lätt o känslig i munnen. Snacka om att jag skämdes då...

Bettlöst är oxå bra att variera med -själv använder jag hackamoore på ena hästen och sidepull på de andra två.

Då vet jag inte vilket bett du har provat, för det jag använder lägger sig inte på lanerna. Det fick vi tydligt bevisat för 1 månad sedan när tandis var på besök hos oss. Då gicks både munnar och bett igenom, något som alltid görs när vår tandis är på besök.

Men ett för hårt uppspänt bett oavsett typ kan ge skador på lanerna.

Det bästa är att variera mellan två olika bett och ett bettlöst alternativ. Rid inte mer än två dagar i rad på samma bett. Spänn inte sidostyckena för hårt och ha inte ett för långt bett. Mina har 9,5 på sina. Jag tycker raka bett funkar bäst. :)

Rider min häst på tredelat med lösa eller fasta ringar. Har vanligt och järn-kopparbett. Hon trivs dock inte riktigt med tredelat och tvådelat är ännu värre. Hon äe något "körig" i munnen. Har provat rakt också, men det trivs hon inte alls med. Hon lägger sig på det och blir stum, hon är väldigt lätt och känslig i munnen annars. Att jag måste använda tränsbett om jag ska tävla lätta klasser blir därför lite dumt för oss för hon ser mycket bråkigare ut än hon är.
Jag rider oftast på halvstång eller Mylers kombibett. Hon tycker absolut bäst om kombibettet, men återigen dessa tävlingar, man får inte tävla på kombibett. Så vi orvade en halvstång vilken hon trivs fint med. Rider även på pelham nångång då och då, funkar också bra.
Ja, hon är kollad i munnen.;)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka