J
jennyida
Min häst är oftast lyhörd för mina hjälper och mjuk i munnen. Men vid utritt händer det att hon blir väldigt stark. Detta sker endast när vi är flera som rider ut tillsammans och i galopp. Hon är tidigare gått kapplöp, så kanske är det tävligsinstinkten som sätter in när någon kommer i bredd. Plötsligt drar hon liksom bara iväg. Håller jag mig en liten bit bakom, eller framför går det bra, men jag vill inte rida ut under sådana förutsättningar. Jag vill kunna rida i ett lagom tempo även i sällskap, utan att för den sakens skull behöva hålla emot med all min kraft, och trots det känna att jag inte har full kontroll. Det känns lite kritiskt i de här momenten, ty det går riktigt fort. Jag rider på ett tredelat tränsbett med fasta ringar och med engelsk norgrimma, alternativt ingen alls. Detta fungerar alldeles utmärkt vid alla andra tillfällen, ute som på banan. Vad rekommenderar ni? Ett skarpare bett, och i så fall vilket? Eller en annan typ av träns? Jag har bland annat funderat på ett pullar. Vore väldigt tacksam för svar.