Bett vid utritt?

J

jennyida

Min häst är oftast lyhörd för mina hjälper och mjuk i munnen. Men vid utritt händer det att hon blir väldigt stark. Detta sker endast när vi är flera som rider ut tillsammans och i galopp. Hon är tidigare gått kapplöp, så kanske är det tävligsinstinkten som sätter in när någon kommer i bredd. Plötsligt drar hon liksom bara iväg. Håller jag mig en liten bit bakom, eller framför går det bra, men jag vill inte rida ut under sådana förutsättningar. Jag vill kunna rida i ett lagom tempo även i sällskap, utan att för den sakens skull behöva hålla emot med all min kraft, och trots det känna att jag inte har full kontroll. Det känns lite kritiskt i de här momenten, ty det går riktigt fort. Jag rider på ett tredelat tränsbett med fasta ringar och med engelsk norgrimma, alternativt ingen alls. Detta fungerar alldeles utmärkt vid alla andra tillfällen, ute som på banan. Vad rekommenderar ni? Ett skarpare bett, och i så fall vilket? Eller en annan typ av träns? Jag har bland annat funderat på ett pullar. Vore väldigt tacksam för svar.

Sv: Bett vid utritt?

Mitt förslag är Appelmouths kombinations bett. Det funkar för mej ;)

Vart kan man köpa dessa? Och på vilket sätt skulle de förbättra situationen?

Fler förslag?

Om din häst är lydig annars så kan faktiskt tom jag (som är grymt emot att betsla upp) tycka att det är ok. Dock hade jag fört testat en pullargrimma. Min fltponny gick bra så länge vi kunde bryta av o göra lite lydnadsövningar så fort hon blev lite för pigg. Red man då i sällskap eller om man var ute o galopptränade för konditionens skull så ville man ju helst slippa det. Då bytte jag ut den engslska nosgrimman mot en pullargrimma och det funkade bra. Trots att hon inte gapade på den engelska. Den engelska satt väldigt löst o pullargrimman var korrekt spänd (dvs inte åtdragen!).

När jag red henne bettlöst (på en enkelt remontgrimma) så betslade jag upp. Bytte till ett modifierat hack där jag hade en stångtygel och en tygel fäst så att den gav tränsbettsinverkan (ingen hävstång). När hon satte upp huvudet och blev stark sträckte jag stångtygeln lite (gav efter direkt) och då sänkte hon nacken igen så jag kunde komma åt henne.

Vad gör hästen när den blir för stark? Drar ner/upp huvudet, slänger med det osv.

Tack för ditt svar. Hon sträcker sig framåt/nedåt. Blir lång som en krokodil ungefär. Och jag är också emot att betsla upp, men i det här skedet känns det som enda alternativet då jag försökt med allt. Jag jobbar massor med dressyren, jag rider ut själv och hon är fantastiskt duktig, det är just i de här momenten och bara då som ingenting hjälper. Jag tror som sagt att det är tävlingsinstinkten som sitter kvar sedan hon gick på Täby. En pullargrimma ska jag absolut prova med, hellre det än skarpare bett egentligen. Hackamore har jag aldrig ridit henne på så jag har ingen aning om hur hon svarar på det.

Jag rider ju galoppör (och har ridit o haft flera andra fd såna också).

Jag har aldrig haft skarpt bett på någon av dem (förutom då jag rider på kandaret förstås i dressyren). Min bestämda erfarenhet är att om hästarna är välridna dvs lydiga annars så kan man rida 20 i bredd på en äng (har gjort det) utan större problem.

Men dressyren är väldigt viktig, att hästen är lyhörd och lyssnar oavsett situation, och är genomarbetad.

När vår gamle fd galoppör som varit dressyrhäst mm mm, blev gammal och vi hade dåligt med tid i perioder och slarvade med att nån dag i veckan i alla fall jobba igenom honom på dressyrbanan, då blev han svårare även ute, mer olydig och obenägen att lyssna, ville ta över osv. För första gången på många många år fick vi sätta martingal på honom tex:eek:

Ang den konkreta situationen så använd ditt säte och skänklarna för att få hästen i handen och om det behövs ta förhållningar som den lyssnar på, men bli inte hängande kvar i handen utan lätta och ta ny förhållning istället tills hästen lyssnar. Kombinerat med din vikt, säte, skänklar. Stå i fältsits, sitt inte ner om den vill galoppera iväg, då får du inte tag på den.

Men träna alltid på att hsäten ska svara "framåt o bakåt" och försök ha den mellan hand och skänkel.
Jag rider nu en aktiv galoppör och blir lite full i skratt när jag rider med nya personer som undrar om det gör något att deras häst kanske går förbi på gärdena om de inte skulle kunna hålla den:rofl:
"Sticker hon då?" Självklart gör hon inte det, hon ska ju lyda den som siter på ryggen, galopphäst eller inte.

Men som sagt, jag jobbar i dressyren. Tre till fyra gånger per vecka och jag har inga som helst problem med övergångar och tempoväxlingar där. Hon är mycket lydig och jag anväder bara mycket små hjälper. Även vid utritt, så länge jag är själv eller när mitt sällskap befinner sig på ett avstånd om, låt säga fem meter. Men rids det i bredd går det inte. Det är mycket möjligt att felet ligger hos mig, men jag finner det obehagligt att tappa kontrollen, i synnerhet i det här tempot. Därför behöver jag konkreta tips.

Det hon gör är pullar:cool: Då ska du flytta och se till att hålla din vikt bakåt (men inte sitta ner) ta rejäla förhållningar, lyft handen och ta bestämt tag uppåt/bakåt (inte hänga kvar utan upprepade tag iställlet om det behövs)tills hon lägger av med dumheterna. '
Du måste få upp henne, dvs vikten bakåt. Annars blir det väldigt tungt i handen för dej och hon ökar och ökar.
Ett bra sätt kan också vara att när hon gör så sakta av och tvinga henne att stå still eller skritta sen ny galopp osv tills hon inser att det blir bara tristare när hon pullar. MEn är hon lite uppvarvad kanske det blir jobbigt, det kan du mer göra om du är ensam och hon inte nöjer sej med det tempo du anger.

Jag rider med sporrar och om hästen visar tendens att vilja pulla så trycker jag fram ordentligt med sporren och fångar upp i handen genom upprepade förhållningar/uppbalanseringar. Det är sånt som jag talar om direkt att det är totalförbjudet:cool:

Jag tror som sagt att det är tävlingsinstinkten som sitter kvar sedan hon gick på Täby.

Ja, kanske det, eller kanske lika gärna det där med att springa när andra hästar springer, som alla hästar har mer eller mindre. När jag rider med kompisar som har halvblod är de väl minst lika sugna på att dra förbi och de har aldrig sett en galoppbana.:cool:

Fullbloden är ju då oftast lättare att hålla tycker jag i alla fall.

Rider du för tränare? Får du hjälpa att arbeta igenom och få hästen rakriktad och lösgjord? Det är mycket lättare för den att sätta emot om den är sned/stel och starkare i ena sidan tex.

Tack för ditt svar. Hon sträcker sig framåt/nedåt. Blir lång som en krokodil ungefär. Och jag är också emot att betsla upp, men i det här skedet känns det som enda alternativet då jag försökt med allt. Jag jobbar massor med dressyren, jag rider ut själv och hon är fantastiskt duktig, det är just i de här momenten och bara då som ingenting hjälper. Jag tror som sagt att det är tävlingsinstinkten som sitter kvar sedan hon gick på Täby. En pullargrimma ska jag absolut prova med, hellre det än skarpare bett egentligen. Hackamore har jag aldrig ridit henne på så jag har ingen aning om hur hon svarar på det.

Jag rekomenderar absolut inte hack - det är enl mig värdelöst för gemene man att rida på. jmf med endast ett stång bett i munnen. Jag bara medgav att när jag hamnade i den situationen jag hamnade i med bettlöst så betslade jag upå på det viset.

Du har fått bra tips av flashlight. Känner igen det med att ta ner huvud o hals o bara dra :crazy: Kompis fd galoppör hade den trevliga vanan, dock stannade han oftast när man ville.

Jag skulle först och främst se över ridningen i detta fallet, dvs de situationer du sätter dig själv och hästen i. Om den blir så oregerlig i sällskap med många hästar så skulle jag inte utsätta vare sig mig själv eller den för det utan lära känna den bättre, du har väl inte haft den så länge?

det är ju ofta en vesäntlig skillnad att rida i sällskap med en häst eller flera st till, när det blir fler brukar de flesta hästar vakna och tända till.
du får kanske ge avkall på att galoppera en massa ute osv, och anpassa tempot till ett som är säkert både för dig och hästen. Låter farligt det du beskriver, såg i en annan tråd att du ramlat av och skadat dig ordentligt också. var rädd om dig från och med nu!

Ja, det var bara en tidsfråga. Nu blir det dressyr ett tag framöver, inte än, men så snart jag är hel nog.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Ridning Hej! Min häst blir tung i galoppen och drar väldigt mycket mot och efter hinder. Rider idag på vanligt tre delat och det fungerar väl...
Svar
9
· Visningar
1 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar