Bett vid tömkörning

C

CeciliaHeikne

Vad använder ni vanligtvis för bett när ni tömkör och varför?

Bättre med 1-2 brytpunkter eller inga alls?

Sv: Bett vid tömkörning

jag har antigen ett vanligt träns bett eller ett tredelat det beror lite på vilket som sitter på tränset, tycker inte att det är ngn skilnad.
det bästa e nog att man tömkör på samma eller liknande bett som man rider på eftersom du vill ha samma invärkan på hästen när du tömkör som när du rider.

Jo men jag täntke mest att ett bett som ligger bra vid ridning kanske itne ligger alls bra vid körning och tvärt om..

Men ger det några nackdelar att tömköra på ett rakt bett utan brytpunkter..?

jag har bara fått för mig att det är ett sånt jag bör prova. ja får lite infall ibland..

hehe

Hej!

Jag tömkör/kör mest shettisar och jag hade först tvådelat på mina tills jag bytte till rakt (inga brytpunkter) och dom gick bättre! Kanske att det tvådelade var för långt och klämde mycket mer. :crazy:
Så nu har det inte blivit av och provat andra bett då de funkar bra på rakt! :)
Vid tömtag på det tvådelade kunde dom ha upp huvudet, men nu kan jag till och med göra lite "hårdare" tömtag utan att dom störs, det går bättre att tömköra/köra nu helt enkelt! :D

Mvh Lisa

Jag har tömkört på tredelat med shettisen som funkat rätt bra, fast han har gapat lite med det. Körde med tvådelat en gång då det satt på tränset och det gillade han inte alls!! Men sen provade jag med rakt tränsbett och det fungerade jättebra. Han verkar trivas bra med det, håller munnen stängd och lyssnar bra. Det skiljer sig nog från häst till häst. Men om rakt fungerade bra även för _L_ så kanske det passar vid tömkörning för flera...prova dig fram!!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 933
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka