Bett vid montéridning??

psychoflum

Trådstartare
Hej alla bukare =)

Tänke bara höra vilket bett ni använder när ni rider monté och framförallt VARFÖR just det bettet?

:smirk:

Sv: Bett vid montéridning??

Rider inte min egen i monte än men jag har ridit hästar med allt från delat till gummirakt....ej ridit någon på de skarpare betten som pessoa(som förövrigt är katastrofkasst :p )

Samma bett som de går vanliga travlopp med. Rakt äppelbett, vanligt travbett, tredelat samt styrstångsbett. Den häst som blir lite för stark att rida har jag ridit på pelham med dubbla tyglar.

okej tack för svaren :)

Själv föredrar jag pessoa iaf. när man rider snabbjobb eller lopp. Rakt gummibett funkar oxå ibland, men tycker ofta att hästen blir mer stum i munnen då om ni förstår. Tycker att jag får bättre kontakt och kan vara lättare i handen med pessoa.. Men smaken är som baken :rofl:

Kul å höra vad andra tycker iaf :p

Rakt gummi eller pelham.

Aldrig pessoa,har bara en inbillad verkan då ringarna inte sitter fast... Bara negativa erfarenheter av de.

Rider på vanligt tvådelat tränsbett. Började med pellham och två tyglar då hästen var känd för att bli rejält stark när hon körs men märkte snabbt att det inte behövdes.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
445
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 624
Senast: villhöver
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka