Bett under hakan?

M

Marbe507

I början av sommaren fick min häst en massa knottror och bett från diverse elaka insekter. Dessa har lagt sig och jag använder flugtäcke + lite olika anti-insektsmedel för att hon inte skall bli uppäten. Exempel är Switch, Skillingaryds hästsalva med tjära och en svart sprayflaska vars namn jag glömt (nyköpt).

Dock har hon blivit precis uppäten under hakan! Alltså på undersidan av huvudet. Det är bett som hon har kliat sönder och nu är det alldeles skorvigt. :crazy: Har smörjt med Idominsalva för att mjukgöra skorven som blivit så att det inte kliar när det läker. Vad mer kan jag göra? Hon kan inte ha en huva över huvudet då hon lätt får skav vid öron och ögon eftersom hon kliar sig ändå… Skall ta bilder och lägga upp ikväll när jag åker till stallet så ni får se hur det ser ut :cry:

Hjälp? Nån som har varit med om liknande reaktioner?

Sv: Bett under hakan?

Oj! Vad besvärligt. Jag vet inte riktigt men det bästa är väl att ha en liten hage där hon inte kan klia på något. Alltså inga träd och inga stenar.

Det är det enda jag kan komma på som skulle funka. Hoppas att det läker fort. Lycka till!

Mina hästar blir också ofta bitna under hakan/mellan ganasherna och jag har lärt mig att det är ett bra ställe att smörja med myggmedel.. I år har jag förutom switch längs ryggraden även smort med både switch och annat medel mellan ganasherna för att dom inte ska bli så bitna där..

En kompis häst kliade sig under hakan mot sin krubba en gång och krubban som var i plast sprack och hästen skar upp ett stort hål ända in i munhålan på den vassa plasten.. Det läkte dock fint och blev inga bestående men, men man vill ju helst undvika att hästarna står och kliar alltför mycket på saker när man ser hur det kan gå..

/ Fredrik

En kompis häst kliade sig under hakan mot sin krubba en gång och krubban som var i plast sprack och hästen skar upp ett stort hål ända in i munhålan på den vassa plasten.. / Fredrik
OJ!!! Det vill jag ju ABSOLUT inte!! :eek:

LUEN skrev:
det bästa är väl att ha en liten hage där hon inte kan klia på något. Alltså inga träd och inga stenar
hehe hennes hage är jättestor... Hon har ett par träd också, även om det inte är så många grenar på det. Vi har tillgång till grusfållor. Det känns så taskigt att ställa in henne i en sån bara, nu när hon har vant sig vid den stora goda gräshagen... :crazy:

Så, här kommer lite bilder på såret. Jag vet att det ser illa ut men myggor, flugor och knott vill inte låta bli såret :cry: Den förra ägaren sa att hon väldigt lätt blev "ful" under hakan av insekter. Tips på åtgärder mottages tacksamt. De ljusa partierna är för att jag har smörjt med Idomin.

hakan1.jpg

hakan2.jpg

Sprayade på myggmedel och switch igår men vill ju inte ha det under hakan nu när hon ser ut sådär. Kan tillägga att varken grimma eller träns skaver mot såret.

Liknande trådar

Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 701
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka