Bett-träning för unghäst

Sv: Bett-träning för unghäst

Brukar spänna upp sidostycket på ena sidan de första gångerna så man kan lägga huvudlaget (utan nosgrimma och tyglar) över nacken först och sedan pilla in bettet och fästa sidostycket lagom högt. Ibland kan de vila baka undan/höja huvudet när de får bett i munnen första gången och då blir det lätt krångel om man ska lägga tränset över öronen i de läget. Man vill ju helst undvika att bettet slår emot tänderna. Annars är det bara att låta de stå lite med bettet i munnen och så småningom börja jobba hästen som vanligt med bettet under bettlösa huvudlag.

Precis som lexandra så förutsätter jag att man kollar munnen först, det är faktiskt väldigt lätt. Bara att plocka ut tungan och titta så inga mjölktänder sitter i vägen på väg av. Är ju värst med de första kindtänderna i överkäken eftersom hästen oftast pillar upp bettet och biter lite i det i början och det kan ju inte vara trevligt att bita i metall (om man nu har det, syntet är iofs nog inte så mkt skönare) med en tand på väg ut...

Brukar vänja dem i tid till visningarna, dvs hingstar 1 och ston 2 (connemaraston brukar visas i grimma som ettåringar). Om de inte ska visas kan de vänta längre, beror lite på hur de är.

Tränsade min nu 2-åriga häst som 1-åring. Jag bara tog tränset och tränsade som en vuxen häst, hon gapar snällt :eek:
Gapar fortfarande och vill ta bettet men grejar med det eftersom jag haft det i så sällan. Men när jag hade det oftare förut så gav hon sig efter en stund. Nu håller jag på med lite träning och uppfostring och använder kapson, och det blir så bökigt med träns under/ovanpå så jag avvaktar med det lite, brukar låta henne ha det i boxen ibland.
Men som sagt, jag bara lade armen om huvudet och tränsade, och det var inga problem. I början gillade hon inte när man böjde öronen för nackstycket, men det bryr hon sig inte om numera.

Vilken sorts bett använder ni allra först? Såg att någon valde ett rakt bett, men ni andra? Tjockt, smalt, ledat...?

i bettläge finns inga tänder så det har ingen betydelse, det är när man skall börja "ta" i dom som det kan ha betydelse.....

Smalt, smalt, tänk på att hästen inte har haft ngt alls i munnen innan. Har personligen bara dåliga erfarenheter av raka metallbett (jag kan inte rida ngn typ av häst på dem verkar de som :( ) så lägger två/tredelade i munnen beroende på vad som finns ledigt i storleken. Trro inte det har så stor betydelse så länge det är rätt storlek och smalt (ja, jag tror jag hört alla tänkbara argument från båda sidor) och hästen inte har för liten munn (då får inte ett tredelat plats om man jämför bredden mellan laner vs leder). Gärna fasta ringar eftersom det ligger mer still (de är ju alltid iaf lite oroliga i början och pillar rätt bra själva). Silikon om hästen verkar mkt känslig (hade nu i vår en treåring som inte var ridbar på bett innan hon lärt sig svängas mha bettlöst) elelr måste bettvänjas trots fällperiod. På ugnhästar som ska visas i bett och är 1-2 år eller inte accepterat bettet helt har vi en smart manick som kopplar samma bettet med nosgrimma (som en delta med en rem att knyta fast deltan i nosgrimman fast i nån flådig irländsk/engelsklädervariant typ :D ) så sätter man bara ledtygeln i den och vips så får man tryck på nosryggen mestadels! *tycker om* Och utmärkt att ha när de fäller tänder och ska visas.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 553
Senast: villhöver
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama