Bett-träning för unghäst

F

FTW

När börjar ni låta hästen prova bett i munnen? Och hur gör man? Med det mesta (t ex vänja vid täcken) kan man ju gå små, små steg mot målet, men med bett kan man ju bara gå små-steg under "lär-känna-fasen" - sedan är de ju liksom inne eller inte inne.

Sv: Bett-träning för unghäst

När är en smaksak, jag tar det när jag får lust, brukar bli kring 11 - 12 månader. Och det är 'bara' att låta dem ta det i munnen (gärna med godis, men de flesta pillar in det i munnen ändå) och låta dem ha det på sig en stund och vänja sig och sen upprepar man det tills de accepterat bettet och slutat grimasera och gapa och spotta ut det och trixa som de gärna gör i början.

Jag brukar ha det på när jag borstar i början, sen när jag går promenader (med grimma under, inte ta i bettet).

Så du petar bara in det och så är det bra med det?
Låter ju simpelt :)

Sätt ihop ett litet träns hästen kan ha och låt den stå med det i korsta stunder. Ingen nosgrimma eller så. Jag vill vänta med min tills jag vet om det kommer fram vargtänder och i så fall plocka bort dem först. Så just nu tömkör jag bara i grimma och det fungerar bra. Min är 1,5 år. Vet inte hur jag ska göra i sommar när hon ska köras lite mer, men antingen blir det till att fortsätta köra i grimma. eller så använder jag nog ett rakt bett som är mest skonsamt.

Jag är en sådan som "bara gör" när det gäller att vänja unghästen/fölet vid utrustning.
Låt pålle kolla på saken, lagg/sätt sedan lugnt på den och "justera fast" den som den ska vara.

Med tränset så satt jag på min unghäst tränset i boxen ett par ggr, sedan tog jag direkt av det.
Sedan satte jag på honom det igen efter "träningsgångerna", spände alla remmar, och släppte honom i en liten gräshage.
Så fick han gå där och "känna" på bettet, att det inte var farligt, det gick ju tom att äta med det i munnen!
Han fick ju inte gå där "vind för våg", jag hade ju lite koll på vad han gjorde där i hagen med tränset.

FTW skrev:
Så du petar bara in det och så är det bra med det?
Låter ju simpelt :)

Det är simpelt. 99 av 100 hästar regarear dessutom med att gapa och trixa och tugga och ha sig tills de inser att bettet är där det är och går inte att spotta ut, då börjar de placera de på olika ställen i munnen och när de hittat där de vill ha det är allt lugnt. Tog min förra unghäst tre ggr att acceptera det.

Nuvarande höll på att gå i taket av ILSKA, men hon är lite speciellt. Ett halvår senare provade jag med syntetbett och nu är reaktionen normal =)

Jag tycker det är lämpligt vid ca 1 års ålder.
Du kanske kan ge ngt gott samtidigt som du sätter in bettet så det blir lite positivt, men det är ju inte bra om det blir en vana.

Jag försöker göra det så okomplicerat som möjligt. In med bettet, de tuggar och gapar en stund. Sen brukar jag sätta en grimma utanpå tränset och gå en skogspromenad. Då får de annat att titta och tänka på och brukar inte bry sig om bettet speciellt. Jag ger aldrig godis i samband att jag vänjer dem vid bett.

Gör precis som Alexandra. Har man en unghäst som är uppfostrad att stå i stallgången när man pysslar och borstar så är det ett utmärkt tillfälle att ha bettet på i samband med pyssel. Förutsätter ju då att hästen somsagt är van att stå lös i stallgången utan trixerier.

Hihi. Jag är nog attans mesig :o :o :o Ett djäkla mjäkande och mesande är det, för att låta hästarna titta och känna efter. Bra till en viss gräns, men jag har nog passerat den gränsen - igår ...
Det verkar som de flesta "bara gör det". Ska tuffa till mig! NU!!!! :p
Nu går jag ut och provar bett!

Jag tycker att det är bra att vänta med just bett tills att i alla fall mjölktänderna i fram har fallit och bytts mot permanenta.
Unga hästar har så många problem med munnen under tandfällningen ändå, så man behöver ju inte göra det värre med ett bett.
Min erfarenhet av unghästarnas munnar är ett de fungferar bättre ju längre de får vara i fred.

Man kan ju göra allt annat i alla fall.
Jag rider in i sidepull, grimma, hackamore eller annat utan bett.
Man kan på ett utmärkt vis t.ex. tömköra med sidepull eller grimma.

Inte_Ung skrev:
Jag tycker att det är bra att vänta med just bett tills att i alla fall mjölktänderna i fram har fallit och bytts mot permanenta.
Unga hästar har så många problem med munnen under tandfällningen ändå, så man behöver ju inte göra det värre med ett bett.
Min erfarenhet av unghästarnas munnar är ett de fungferar bättre ju längre de får vara i fred.

Man kan ju göra allt annat i alla fall.
Jag rider in i sidepull, grimma, hackamore eller annat utan bett.
Man kan på ett utmärkt vis t.ex. tömköra med sidepull eller grimma.

Fat att vänja dem vid bett betyder ju inte per automatik att man måste TA i bettet och ANVÄNDA bettet?

Jag petade in bettet i munnen på betet på henne och sen fick hon gå och fundera på det ett bra tag. Har inte haft några problem. Gjorde det när hon var två år.

Sedan har hon fått arbeta med bettet i munnen men jag har haft grimma eller sidepull ovanpå och använt det.

Det kan bli problem med att man blandar tokiga tänder med bett ändå, helt utan att man tar i bettet.
Kolla åtminstone i munnen på hästen innan ni trycker in ett bett.
Mjölktänderna kan sitta på sniskan och visskan, och då så blir det dåligt med ett bett däri röran också.

TL rekommenderar att man låter kolla sin unghäst när den är i två-årsåldern och är det inga problem då så kan man vänta tills den är 4.5 - 5 år gammal, under förutsättning att den inte har/får vargtänder under tiden. Nu när de vänjs vid bett så bör man själv kontrollera att det inte sticker fram några vargtänder som skapar onödigt obehag för dem, så att kolla tänderna som I_U säger är en god idé innan man petar in ett bett. :idea:

Jag är dålig på hästtänder, när fäller hästen mjölktänderna?

För de som ska visa hingstar på hingstvisningar, 3-årstest och sådant, måste ju ha bett på hästen. Men mjölktänderna kanske är borta i god tid före det?

Inte_Ung skrev:
Det kan bli problem med att man blandar tokiga tänder med bett ändå, helt utan att man tar i bettet.
Kolla åtminstone i munnen på hästen innan ni trycker in ett bett.
Mjölktänderna kan sitta på sniskan och visskan, och då så blir det dåligt med ett bett däri röran också.

Jag förutsatte att man iaf kollat själv hur tänderna ser ut innan man sätter i bett. Men anser alltså inte att om det ser normalt ut och funkar normalt att man behöver kolla tänderna hos vet (jag gillar inte hästtandläkare, men man kan ju kolla med en sådan om man hellre vill). Och på en åring (dvs när jag bettvänjer) som har normalt, okomplicerat (tand)bett så ska tränsbettvänjningen inte vara problem.

Däremot föredrar jag att inte ta i bett alls när de växlar tänder, men dit är det ett tag när de är åringar, och då när de är åringar handlar det bara om att vänja dem vid bettet.

Sen när de är tvååringar får man hålla koll på när de börjar fälla.

Ska man VISA hästen förresten så är det ett måste att bettvänja, varesig man vill eller ej.

kopparberg skrev:
Jag är dålig på hästtänder, när fäller hästen mjölktänderna?

För de som ska visa hingstar på hingstvisningar, 3-årstest och sådant, måste ju ha bett på hästen. Men mjölktänderna kanske är borta i god tid före det?

Du visar tvååringar i bett med, och oftast (men inte alltid) åringarna. Både ston och hingstar. Så visar du hästen så måste den definitivt ha bett från två år och uppåt (och antagligen vid ett med), om du inte har t ex arab och visar i showhuvudlag (som är bettlöst)

Mjölktänderna börjar fällas vid ca 2½ års ålder (individuella variationer förekommer) och full tandväxling tar upp tills de är i femårsåldern innan det är avklarat.

En del hästar vöxlar utan problem, men märker det knappt mer än att det ligger tänder i krubban på sin höjd, andra har betydligt mer bekymmer och ytterligare andra får stora problem och behöver hjälp med fällning.

Framtänderna fölls först så de är lätta att se.

Senast ändrad:

Tack, då har jag lärt mig ngt nytt! :bow:

Men då är det ju i det närmaste omöjligt att undvika bett så länge att mjölktänderna är borta?
För hästen blir ju mer stressad om man sätter på den ett bett bara på tävlingen/utställningen än om den fått vänja sig innan.

När min häst var unghäst så hade han inga problem med bettet.

kopparberg skrev:
Tack, då har jag lärt mig ngt nytt! :bow:

Men då är det ju i det närmaste omöjligt att undvika bett så länge att mjölktänderna är borta?
För hästen blir ju mer stressad om man sätter på den ett bett bara på tävlingen/utställningen än om den fått vänja sig innan.

När min häst var unghäst så hade han inga problem med bettet.

Vi är överens ;) Jag håller dock koll på tandfällningsperioderna (och tänderna överhuvudtaget) och undviker bett när de växlar som värst, men annars går de med bett.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 553
Senast: villhöver
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama