bett till vardags ridning

Tarantino

Trådstartare
Vad använder ni för bett på era hästar? växlar ni bett ofta?
själv rider jag på ett tre delat sprenger bett o har märkt att alla hästar jag har provat just sprenger på går otroligt bra på det. Är jätte stor skillnad mot andra tre delade bett.

Sv: bett till vardags ridning

använder vanligt tränsbett när jag rider ponnyn till vardags och ahr ett tredelat stångbett (western) när jag tränar.

På min jäst har jag ett vanligt tränsbett jämnt, men funderar på att köpa ett tredelat bara för de ligger bättre i munnen...

Har aldrig hört tallas om sprenger, men läste lite om det, verkar vettigt!

Jag använder tredelat på min pålle, tycker han fungerar bra på det. Men har ett tvådelat i stallet också.

Vad är det för skillnad på vanligt tredelat bett och på sprengers bett?
:D

Jag använder ett tredelat fullcheek till vardags. Brukar ibland växla mellan det till ett tvådelat fullcheek, ett rakt novabett och ett tredelat med fasta ringar.

Funderar dock på att köpa sprengers tredelade D-ringsbett och testa ifall pållarna här hemma gillar det.

Jag rider med två olika bett, ett Sprenger KK ultra med stora ringar och ett KK ultra med små ringar, båda tredelade.
Blev orolig ett tag när alla sa att det var ett måste att skifta mellan minst två olika bett och provade mig fram med ett par olika men hästen avskydde vad än jag stoppade i munnen. Han trivs bara med sina tredelade och då får han ha det oxå.

Hej, har raktbett på min pålle, fick lov att byta när han fick skav uppe i gommen:S. Fungerar jätte bra.. Tycker att han lyssnar bättre. Hade två delat bett förut.

Jag har ridit på vanligt 3-delat på min nya bara..Kmr nog variera lite med ett "pinchlessbett" och ett Mylerbett om hon funkar på de sen :)

Jag rider på tre-delat i gummi vanligtvis. I skogen rider jag oftast på hacka-moore.

M-oaa

Använder nog mest mitt tredelade-pessoabett just nu, men rider dressyr på ett vanlig tredalat. Har ett hackamore som jag varvar med ibland också för att vila munnen, plus gummipelham och jaktstång..

Växlar mellan att rida på vanlig tredelad bridong och kandar. Är ganska lat av mig så i perioder kan det ibland bara bli kandar eller bara bridongen då jag använder samma och måste således ta av bridongen från kandaret och sätta över det på tränset (o vice versa) (har inte lyckats hitta samma modell som hon gillar).

Skäms över min lathet :o, men jag upplever aldrig några problem att gå från det ena till det andra även om det har gått en längre tid i mellan.

Hoppar jag eller rider ut så använder jag ett vanligt tredelat tränsbett som sitter på mitt sunkigaste träns :D.

Jag använder tredelat på min pålle, tycker han fungerar bra på det. Men har ett tvådelat i stallet också.

Vad är det för skillnad på vanligt tredelat bett och på sprengers bett?
:D

Sprenger är ett tre delat bett, märket sprenger gör olika bett modeller men de har ett bra material och är formade på bra vis som gör att de ligger väldigt bra i munnen på hästarna.

Jag varierar mellan tredelat fullcheek, novabett (rakt tränsbett), hackamore och ibland kandar och kör/tömkör på vanligt delat "travbett".

Jag använder bara ett vanligt tredelat bett..märke? Globus tror jag det är.
Har samma bett till båda hästarna och de trivs på det. Ska däremot köpa mig ett tredelat som blir rakt när man tar i det (western) och prova på dom.

Det utlimata är att ha ett bett för varje dag i veckan man rider, rider man sju dagar i veckan så har man sju olika bett. Men det är ju inget som fungerar i praktiken riktigt många gånger.

Att byta bett är ju väldigt bra för hästens skull då betten "skaver" på olika ställen och minskar risken för ömhet i hästens mun osv.

Jag rider på vanligt tre-delat eggbett. Funkar super på pållan! Hon är känslig i munnen, så det räcker med någon förhållning för att hon ska göra halt eller sakta ner.

Sprenger är ett tre delat bett, märket sprenger gör olika bett modeller men de har ett bra material och är formade på bra vis som gör att de ligger väldigt bra i munnen på hästarna.

Okej då förstår jag! ;)

Har tvådelat och bettringar, men ibland när hon är busig använder jag pessoa, på ringen som är nedanför "den stora ringen" :)

Jag är ganska så duktig på att växla bett, men har även blivit tipsad av veterinären att vara extra noga på min 4-åring, hon e väldigt känslig.

Mer eller mindre växlar jag mellan 3-4 bett per häst i veckan.

Min 4-åring växlas på rakt gummibett, 3 delat med fasta ringar eller snurrande ringar, raktgummipelham eller hackamore.

Växlar även nosgrimmor. :)

Jag byter inte så ofta. Rider på antingen kandarstång eller pelham,tömkör på tredelat och kör med liverpoolstång.

Lilla damen går ALLTID på kapson. Hon lyssnar dåligt på remontgrimma/sidepull och trivs inte på bett.
Mulle går på repgrimma, odelat pelham med två tyglar, kandar, tvådelat sweet iron med d-ring, odelat tränsbett med fasta ringar, postkandar eller westernstång, ibland ihop med kapson.

Jag växlar mellan vanligt tredelat bett och sidepull.
Sidepulltränset använder jag när jag rider ut. Det är det jag och hästen trivs bäst med. Nu i vinter blir det bara skogsridning så jag kommer nog nästan bara att rida med det.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 220
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar