Bett till unghäst

Flavor

Trådstartare
Jag har lånat hem en 4 åring för utbildning och funderar lite på vad för bett han kan tänkas gilla. Tidigare gick han med ett relativt tjockt 2 delat vilket han verkade trivas med.

Men då han har liten mun och kan bli lite gapig (vill absolut inte dra ihop munnen med nosgrimma) har jag nu övergått till ett anatomiskt 3 delat som han verkar trivas bra med, inte lika gapig längre men han har alltid haft lite svårt att ta stöd på bettet. Vill helst gå med halvlånga tyglar utan stöd av handen och vill helst gå med huvudet nere vid marken eller så knäpper han av lite. Försöker jag behålla en bra unghäst form med stöd i handen kan han fippla en del med bettet.

Har ni några tips? Jag funderar på nova men kanske har helt fel tänk?
Haft bra erfarenheter av det bettet innan men då på vuxna hästar med andra problem.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: cirkus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 479
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
929
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
660
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp