Bett till stark häst

T

TotallyLost

Jag har en häst som blir väldigt stark när man rider honom. Han är inte elak eller vill ha av en utan blir bara stark.

Jag har provat rida med graman men tycker det är lite krångligt. Funderar på att byta bett, har just nu ett tränsbett, men undrar om han kommer bli hård i munnen då??

:banana:

Sv: Bett till stark häst

du har ingen tränare/kunnig hästmänniska att ta hjälp av på hemmaplan först och främst?
Ta gärna hjälp av någon kunnig när du provar ut nya bett och var uppmärksam på HUR hästen reagerar och hur munnen ser ut efter ridning.

Ofta brukar man ju säga (enligt min erfarenhet) att man ska kunna rida igenom sin häst på vanligt tränsbett innan man håller på och "mixtrar" med annat.
Enligt mig stämmer detta inte riktigt då alla hästar är olika individer och på så sätt lika olika som oss människor...
Vissa är lätta att rida ihop och att jobba medan andra lätt blir tunga och starka.

Själv tycker jag det kan vara klokt att betsla upp så man slipper att "slita och dra" i hästen för att den ska lyssna och ge efter.
Ska man betsla upp anser jag dock självklart att man rider vettigt och med mjuka händer samt att hästen är väl framme för skänkeln och sätet.

(den lååånga förklaringen beror på att det lätt blir rabalder här på buke när man uttrycker sin åsikt, hoppas du orkar läsa igenom inlägget ändå)

Ofta brukar man ju säga (enligt min erfarenhet) att man ska kunna rida igenom sin häst på vanligt tränsbett innan man håller på och "mixtrar" med annat.
Enligt mig stämmer detta inte riktigt då alla hästar är olika individer och på så sätt lika olika som oss människor...
Vissa är lätta att rida ihop och att jobba medan andra lätt blir tunga och starka.

Tack för detta!!! Behövs att få höra när man oftast få höra att en ryttare gör hästen hård!

//Malin- som har fött upp ett kalllblod, och som är "hård" i munnen UTAN att man sliter och drar...

ok tack för ditt svar :bow:

har en fråga till..

ibland när man rider så strunatar han totalt i mig. Han gör inget som han ska. Jag rider honom för tränare men hon kan inte hjälpa mig..
Han blir ofta tittig och det är för att slippa arbeta säger min tränare.
HAn är väldigt välutbildad och kan egentligen. Men ibland går det inte ens att fatta galopp eller trava mm.

Vad tycker du att jag ska göra? Eler ni andra?

min var förr väldigt stark och het, och, helt enkelt, svår att få att lyda. Vi betslade upp hon började lyda, och blev riktigt lyhörd och fin, sedan kunde vi rida henne med det 3 delade bettet igen :)
Men på tävlingar , och i terrängen, och större hoppträningar är det nog gummipelhamet som gäller :P

ok tack för ditt svar :bow:

har en fråga till..

ibland när man rider så strunatar han totalt i mig. Han gör inget som han ska. Jag rider honom för tränare men hon kan inte hjälpa mig..
Han blir ofta tittig och det är för att slippa arbeta säger min tränare.
HAn är väldigt välutbildad och kan egentligen. Men ibland går det inte ens att fatta galopp eller trava mm.

Vad tycker du att jag ska göra? Eler ni andra?

Om hästen är välutbildad så skulle jag ställa mig frågan VARFÖR det ibland inte ens går att trava eller göra det ena och det andra. Varför lyssnar hästen inte? Varför är den tittig? Är arbetet för lätt så att den inte ids engagera sig? Är arbetet för svårt så att den inte förstår? Är arbetet inte tillräckligt roligt/omväxlande, har den tråkigt? Beter den sig likadant med andra ryttare, i så fall, hur ruder de ryttarna om man jämför med dig? Är de aktivare, rider de med mer säte?
Att betsla upp får nog bromsen att funka, men löser det grundproblemet? Hur var tanken när du provade graman för att lösa problemet?

Ska du ändå betsla upp är mitt hetaste tips en oledad pelhamstång som rids med TVÅ tyglar och inte latvarianten delta. Med två tyglar kan man reglera hur mycket effekt man vill ha i just denna stund, man kan korrigera med stången för att genast kunna gå tillbaka till tränsbettsverkan, man rider inte hela tiden men handbromsen dragen...

Visst, det finns säkert hästar som är födda pansarvagnar, men det handlar inte om många procwent av alla hästar som är uppbetslade för att de är starka, pigga, hårda i munnen osv... De flesta hästar som betslas upp är inte tillräckligt skolade utan det är oftast lathet eller okunskap av piloten i sadeln...

ja och det är inget jag har förespråkat :confused:

jag tycker det är jättesvårt att hjälpa till via internet. Men det jag känner rent spontant är att du borde ta hjälp av en proffsig hästmänniska. Och kanske satsa på att få hjälp några gånger i veckan tills det börjar fungera.

Utan att ha sett dig eller hästen så tror jag att renodling av hjälperna kan fungera. Frammåt för skänkeln och stanna när du tar i tygeln. Att rida tempoväxlingar och lydnadsövningar öht kanske kan vara något?

Men som sagt, svårt att hjälpa dig via nätet. Försök hitta en duktig "tränare". Om du vill kan du PM:a mig så kan jag ge dig lite tips på de jag anser vara "bra" i ditt område.

Mira

Vet inte så mycket, men att hästen är hård i munnen kanske beror på att du är spänd i handen?
jag vet ju ingenting om din ridning eller något sånt, Men jag har en fjording på foder, och förrut så red jag med pessoabett, och det funkade väl helt okej, men jag tänkte inte på att jag nog själv satt och smyghöll, så att han blev hårdare och hårdare.
Sen bytte jag till ett smalt tränsbett och nu går han som en dans, så du kanske kan pröva med ett mjukare bett?
Det var så vi gjorde, och så fick vi en mycket mjukare och trevligare ponny.
Men som sagt, jag vet inte så mycket om sånt :)

Jag har också häst i Jönköping :) Skriv via PM om du vill få hjälp med lite kontakter, tränare osv.

Kan bara säga att jag håller med övriga talare. Hästar är individer! Mitt kallblod har jag fött upp själv och aldrig behövt dra och slita i munnen, han har varit rätt slö så stanna har inte varit nåt problem, även om han alltid varit rätt okänslig i munnen (och på alla andra vis).
Men nu är han snart 8 år och döstark, behöver själv betsla upp för att ens ha en suck ibland. Lycka till!

Visst, det finns säkert hästar som är födda pansarvagnar, men det handlar inte om många procwent av alla hästar som är uppbetslade för att de är starka, pigga, hårda i munnen osv... De flesta hästar som betslas upp är inte tillräckligt skolade utan det är oftast lathet eller okunskap av piloten i sadeln...

Hmmm.... Har som sagt ridit in min häst och rider för tränare mm. Ha är stark så är det bara. Jag kan rida honom på tränsbett men bara i paddocken.

Han är utbildad LA dressyr...

Och tävlad LB....

Rid mycket dressyr, jobba med att böja hästen ordentligt i låg och rund form. Få den mjuk och lydig genom att jobba jättemycket i skritt, i bakdelsvändningar, framdelsvändningar och på volter och serpentiner. Få den att acceptera bettet och att få ett sug till bettet, sen är det nog inga problem. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
424
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 047
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka