Bett till "huggande" häst

feel

Trådstartare
Min dressyrhäst är väldigt fokuserad vid sitt bett, går och hugger och tuggar i det när man rider i skritt. I trav och galopp går det bra. Men vill ha samma "sug" i skritten också, är enormt svårt att försöka göra något när han hela tiden hugger/släpper och joxar med bettet.

Rider med vanligt tvådelat nu, med tredelat blev det ännu värre. Tävlar dressyr så det får inte vara några "konstiga" bett. Har ni några bettips till oroliga munnar?

Hästen och utrustningen är självklart kollad.

Sv: Bett till "huggande" häst

Rakt bett med fasta små ringar. Min häst gjorde exakt likadant. Blev betydlig bättre med ett rakt bett med fasta ringar. Testa i vilket fall fasta ringar på bettet. Egg, eller d-ringar. Det är lite stabilare. Hoppas du fick ut något av mitt inlägg..lite flummigt:o

Men man får väl inte tävla på rakt bett?

Men det finns väl delade bett som 'uppför' sig som raka bett? Kankse vore något om du vill kunna tävla på det. Är det pessoas magic serie som jag tänker på tro? Minns inte riktigt tyvärr:/

Fasta ringar ska helt klart testas... Såg att Pessoa har ett eggbett med koppar i mundelen. Koppar ska väl göra att hästarna "suger" lite mer på bettet. Någon som har testat något liknande?

Du kanske kan pröva ett gummibett. De är ju tillåtna nu. Då kan det hända att han "suger" mer än hugger och tar bättre stöd. Jag har haft liknande problem med min häst och kommit fram till att det beror på spänningar och framför allt bristande bjudning. Korrigeringen för min del låg i att ändra lite på hur jag rider i skritten.

http://www2.ridsport.se/files/%7BD10FFF99-AADA-4FEA-A49E-B88BE13F7C09%7D.pdf

Senast ändrad av en moderator:

Kan det bero på att hästen inte driver in i handen i skritt?
På sådana hästar brukar jag "ta kontakt" med munnen - breda händer och ett stabilt stöd. Släpper den kontakten så driver jag, funkar det inte så stannar jag och "tar kontakt" igen. När jag går igång i skritt så tar jag hästen lite sidvärts.

På sådana hästar har jag erfarenhet att man måste visa dem vad man vill. Du ska ju ha samma känsla i skritt som i trav men de flesta ryttare rider inte skritten.

Tänk samma helt enkelt och var inte rädd för att ta kontakt så ska du se att det löser sig.:banana:

Det är sällan som problemet består i munnen, särskilt som inte hästen har problemet i de andra gångarterna. Jag skulle sökt problement i bakbenen/samspelet mellan bakben och mun.

Senast ändrad av en moderator:

Huvudet på spiken. Just så var det med min kuse. Jag gjorde ungefär de ändringar du föreslår och det fungerar nu mycket bättre. Det jag dessutom gör är att förändra form och steglängd hela tiden när jag skrittar så att han hålls aktiv.

Min häst var likadan. Jag red på 3-delat sweet iron och 2 delat bridong. De 2 delade gick han värst på då ville han bara dö.
De 3 delade gick han ok på men han tuggade för mycket och om vi skulle tävlat på banan så vi förmodigen få anmärkningar.
Jag red även på ett rakt tränsbett då tuggade han inte, han kom inte åt på samma sätt, men de gick inte att rida cykelstyre effekt + att vi satsar på dressyr så de var ingen lösning i längden.
Bytte nu till ett 3 delat med fasta ringar och han går som en klocka. Han har de där suget utan att tugga.

Vet inte om de var sweet iron som gjorde att han tuggade så mycket eller om de blev bättre för att de var fasta ringar på de nya.

De blev mycket om min egna häst men hoppas du får lite hjälp iaf om du inte redan har hittat ett bett.
Jag tycker du ska pröva fasta ringar iallfall.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 621
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 997
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat