bett till het men känslig häst

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan!
Jag är en jätte fin liten häst, hon är väldigt känslig i munnen och lyssnar bra. Rider på vanligt tredelat, ganska tjockt. Då vi hoppar rider jag med ett lite smalare tredelat, men hon blir alltid väldigt het, visst har man kontroll men det blir mycket häst i handen om man inte rider i varje steg, vill man få stopp på henne kan det ta ett litet tag, hehe. :angel:

Visst kan man rida mycket olika övningar och träna på bättre kommunikation, men hon är en väldigt allert häst från grunden och tror att med hjälp av ett annat bett kan bli lättare att rida henne, är inte alltid så kul att slita dem i munnen då man vill ha stopp på dem, gäller även då jag rider utomhus i skogen. Tränar för övrigt mycket kontrollövningar, men kunde gå bättre som sagt.

Nu är jag på jakt efter ett nytt hoppbett till henne, har prövat det mest ex. kimblewick på olika hål, pelham, rakt bett osv. Men inget har riktigt funkat, han blir väldigt stum på kimblewick och pelham. Har testat ett kimblewick med tungfrihet och då blev hon så känslig att hon nästan gick bakåt då man tog i tygeln.

Tips på ett något annat bra bett man kan testa? Ej något extremt, vill gärna hålla mig till enkla bett :) Och nej, hon har inte ont någonstans som alla brukar påstå på detta forum ---

Sv: bett till het men känslig häst

Provat hack? jag har oxå en känslig lite het häst och hon går super på hack!

Jag har Kimblewick, rakt med tungfrihet och tyglen högst upp. Eller Hackamore (ponny hack)

Hack låter som en bra ide!
När jag rider på hack - i skogen där hästen blir väldigt stark och pigg, rider jag med ett vanligt tredelat bett och hack.
Fått en del blickar :grin:
Rider dock med 2 tyglar, gillar inte att ha ett konstant tryck på nosryggen och nacke, tar i hack tygeln när det behövs!

pessoa magic är ett trevligt bett till hästar som tänder till extra i hoppningen, har ett tredelat och min knäppfia fungerar super på det. och hon är också en sån som gärna ökar för varje hinder och inte alltid vill sakta av när man hoppar i terrängen. vanliga tredelade fungerar ibland, men med de så tar hon bettet lättare och tygel tagen går inte igenom lika lätt.

Jo jag har ett hack till henne, brukar dock bara använda det då vi skrittar ut. Har prövat rida på det lite mer seriösare, lite blandade känslor. Hon blir inte så svängbar med det. Blir väldigt hög i nacken och huvudet håller hon högt. Det är svårt att få henne avslappnad med hacket. Men skall försöka hoppa lite seriösare med det någon gång :) Nova skulle ju också vara en idé!

Har du inte provat Waterford skulle du göra det. Brukar fungera jättebra till den typen av häst. Ett snällt bett men rörligt. Har haft flera som slappnat av och blivit lugna och stadiga i munnen med det.:bow:

Okej, ska kolla upp det lite mer :) Ev. testa det! Vad tror ni om sötmalmsbett? Kan de göra skillnad? Fast kanske främst hjälper mot om de är jobbiga i munnen...

Sötmalm har inget med hur skarpt det är, men vissa hästar gillar det och får ett bättre sug på bettet.

Min extremt heta häst har gått på gummibett och nu senast nova bett. Nova bettet var en chansning som fungerade över förväntan.
Min häst var också väldigt het i hoppningen men det blev bättre med dressyrträning. :)

Är det svårt att stanna och man har mycket häst i handen skulle jag nog inte säga att hon var känslig ;)

Visst kan man prova olika bett, men det döljer egentligen bara problemet istället för att lösa det.
Så mitt kanske tråkiga tips är att ta hjälp av instruktör och träna lydnad :)

:bow: lydnad är a och o i ridning och inget ett bett kan hjälpa mot, men ett skarpare bett som hästen inte suger fast i kan göra det lättare för ryttaren att få igenom hjälperna och komma till bättre ridning.

jag fick mycket gratis i hoppningen av mitt pessoa magic då jag fick igenom de mindre hjälperna och hästen trivdes mycket bättre på detta bettet = sög sig inte fast lika mycket som på vanligt 3delat. nu kan jag svänga hästen mellan hinderna med hjälp av sits, vikt och nätta tygeltag ^_^, innan gick det inte ens med ledande tygeltag och mängder av halvhalter. så ett bett hästen trivs på gör väldigt stor skillnad i lydnaden också :p (har inte tränat mycket lydnad i hoppningen men desto mer i dressyren, vilket gett mer resultat i i hoppning än att träna lydnad i hoppning XD)

Flippanbett från Nathe. Inte konstigare än ett vanligt kimblewick och kan lätt regleras beroende på hur starkt man vill ha det. Enligt min smak perfekt för hästar som är heta men samtidigt känsliga och väl värt pengarna även om det kanske känns dyrt. :)

Nu är jag på jakt efter ett nytt hoppbett till henne, har prövat det mest ex. kimblewick på olika hål, pelham, rakt bett osv. Men inget har riktigt funkat, han blir väldigt stum på kimblewick och pelham. Har testat ett kimblewick med tungfrihet och då blev hon så känslig att hon nästan gick bakåt då man tog i tygeln. ---

Jag är lite nyfiken på vilken typ av kimbelwick som hästen blev stum på samt hur mycket tungfrihet det var på det som hon blev väldigt känslig på?
Det finns ju några olika. Först de med stång som oftast finns i tre varianter på tungfrihet: utan, normal och hög. Sedan finns det tvådelat. Kanske är det inte helt omöjligt att man kan få tag på tredelat?

Att börja med vill jag råda dig att inte använda bett som du inte är medveten om hur de fungerar. Rent generellt kan det vara svårt att avgöra hur hästen fungerar på bettet efter en gång. (Om det inte är helt katastrof). Ibland behöver man prova några gånger. Jag själv rider på en rak kandarstång utan tungfrihet, (alltså enbart stångbettet inte ett helt kandar!). Min häst tyckte det var lite ovant ibörjan då han aldrig haft ett oledat bett i munnen, men vilken skillnad det blev.

Att börja med vill jag råda dig att inte använda bett som du inte är medveten om hur de fungerar. Rent generellt kan det vara svårt att avgöra hur hästen fungerar på bettet efter en gång. (Om det inte är helt katastrof). Ibland behöver man prova några gånger. Jag själv rider på en rak kandarstång utan tungfrihet, (alltså enbart stångbettet inte ett helt kandar!). Min häst tyckte det var lite ovant ibörjan då han aldrig haft ett oledat bett i munnen, men vilken skillnad det blev.

Hoppas verkligen att du rider western eller nåt annat där man inte har ständig kontakt med hästens mun?

Nu är jag på jakt efter ett nytt hoppbett till henne, har prövat det mest ex. kimblewick på olika hål, pelham, rakt bett osv. Men inget har riktigt funkat, han blir väldigt stum på kimblewick och pelham. Har testat ett kimblewick med tungfrihet och då blev hon så känslig att hon nästan gick bakåt då man tog i tygeln. -

Hur ser pelhambetten du provat ut, och har du ridit på två tyglar eller delta?

Min häst är väldigt känslig i munnen men samtidigt het o blir lätt stark o laddad i hoppningen. Så visst går det.
Ts Har du prövat tvådelat?
Har ett tvådelat från Trust till min som fungerar väldigt bra.

Elaiina: Både Kimbelwick och Pelham fungerar likadant som mitt bett bortsett från att Kimbelwick har lite kortare hävstång och Pelham vanligtvis rids med två tyglar eller med ett delta och en tygel. Och nej jag sliter inte min häst i munnen utan är väldigt mjuk i handen.

En skillnad till med Kimbelwick ska vara lite mer som ett tränsbett att rida på, dvs lite enklare. Men det är fortfarande ett stångbett.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
677
Senast: skogaliten
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka