Bett till häst som har svårt att ta stöd

superstar

Trådstartare
Min nya häst är väldigt känslig i munnen och har svårt att ta stöd på bettet. Hon lyssnar jättefint och behöver absolut inget skarpt bett, tvärtom. Hon kryper ihop och knäpper av och blir ganska ostadig. Jag rider henne just nu med läderklätt tränsbett, vilket var det hon hade hos säljaren men jag tycker inte riktigt jag får till känslan.

Har prövat ganska tjockt tvådelat tränsbett vilket fungerar okej men inte jättestor skillnad från det läderklädda. Har även prövat gummibett (apple mouth) men det verkade hon inte alls gilla, svårt dock att säga om det berodde på just gummit eller att det var smalt och tredelat, hon gillar enligt säljaren tjocka och tvådelade bett bättre.

Rider henne på hackamore någon dag i veckan och då blir hon i stället stark och tung, men det känns ändå som bra komplement.

Mycket av lösningen finns i ridningen, det är jag väl medveten om ;) men finns det några tips om vilket bett hon kan tänkas trivas med så tar jag tacksamt emot det!

:bow:
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

Jag skulle testa något mjukt tredelat muffbett, gärna anatomiskt typ Sprenger Dynamic RS. Känsliga hästar tycker jag oftast vill ha lite mindre bett men som ligger snällt i munnen, så att det inte blir så mkt skrot. Eller ett baucher som ligger still.
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

Tack! :bow:

Muffbett?

Rakt bett har jag tänkt att jag ska pröva, det hade jag faktiskt glömt!

Novabett är jag lite rädd för, hörde häromdagen om en häst som bitit av sitt. Hur stor är den risken? Hon tuggar ganska friskt... För annars har jag tänkt att det borde passa.
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

Muffbett tror jag på!! Eller ett rakt med parerstänger, skulle satsa på något som ligger stabilt. Novabetten kan helt klart gå av men om hästen tuggar kan även äppelbett vara helt olämpligt, kan bli vassa grejer om hästen biter på bettet.
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

Det var en av anledningarna till att jag inte tyckte att hon verkade gilla äpple-betet, hon tuggade så hårt på det. Läderbettet går hon mer och suger på...

Men vad är ett muffbett? :o
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

ha... är det ett nytt namn? Har jag helt missat! Mitt läderbett har fasta ringar...
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

Anatomiskt bett, bett med låsning, fasta ringar, tredelat/tvådelat utifrån vad hästen gillar (!), annan/ingen nosgrimma är mina tips min lilla lärt mig :)
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

Ja fler nosgrimmor ska jag testa, det kan vara det som är grejjen också! Rider med vanlig achengrimma utan snokrem nu men har beställt ett pullarträns och letar för fullt efter ett bra (snyggt) remontträns.

Tack för tips! Det är väl bara att inse att det (som vanligt ;) ) inte finns något mirakel utan det är bara att testa sig fram med våra små vänner. Alla är de olika...
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

Jag har också en häst som är svår att få till ett stöd på bettet och gärna knäppner av i nacken.

Det som funkar väldigt bra för det mesta är ett tredelat ganska tjockt bett. Det passade henne. Varvar även med ett Novabett och att just varva mellan dessa har gjort skillnad. Jag rider med remontgrimma :)
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

Min häst är lite som din, känslig och det har varit svårt att hitta ett bett som hon tar ett ärligt stöd på. Lösningen för henne är rakt med fasta ringar, vilken skillnad det blev! :bump:
Nu rids hon uteslutande på detta och ibland hakamore. Har försökt variera bettet med något annat ibland, men då blir hon inte glad:angel:.. Så rakt bett ibland hack :)
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

Är hon kollad i munnen så det inte finns några irriterande vargtänder eller andra problem som kan göra ont?

OM munnen är okej så måste man nästan prova sig fram. Jag själv föredrar tredelede bett och gärna med fasta ringar. Men det är inte alla hästar som är eniga med mig om att dessa är bäst. Jag har t.ex haft en shettis, som funkade allra bäst med ett tjockt tvådelat travbett...
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

Hon är kollad i munnen regelbundet, och ska snart kollas igen. Detta beror nog mer på hennes läggning ;-)

Jag har också alltid varit fantast av tredelade, men denna damen verkar inte hålla med mig... Det är nog som ni säger, bara att pröva sig fram. Men fasta ringar verkar ju i alla fall vara ett vinnande koncept, ska nog pröva med rakt bett idag, vet att en stallkompis har ett. Om det passar...

Bettbiblioteket blir som sagt ganska omfattande, vilket är kul men dyrt. Dessutom råkar hon ha större bettstorlek än de flesta andra i vårt stall, vilket gör det svårt att låna och prova. Tror jag har hört om att man kunde hyra bett någonstans, någon som tycker det låter bekant eller har jag drömt?
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

Min gammla pålla var likadan!

Hon funkade kanon bra på gummistång.
Rider även min nuvarande unghäst på det och är mer än nöjd!
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

På Hööks kan du köpa och lämna tillbaka betten trots att du ridit med det. Kan det vara det du tänker på?
 
Sv: Bett till häst som har svårt att ta stöd

KL Min ena älskar jaktkandar. Har tyglarna i ringarna och kedjan spänd. Hon tar bra stöd på det, kan vara lite skygg för bettet annars. Tycker det är konstigt men vet en del hästar som gillar kedjan.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 989
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 315
Utrustning Jag letar efter bett till min häst, som jag haft svårt att över huvud taget hitta något han trivs med. Jag har just nu ett 10 mm tjockt...
Svar
15
· Visningar
1 169
Senast: caballus
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 063
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp