bett till en känslig häst?

S

swirdh

godagens!

jag har en pigg hopphäst som är rätt känslig i munnen. Jag har ridit på ett rakt tränsbett nu ett tag men måste byta för att mina armar inte orkar längre då han lägger mkt tyngd på bettet. har provat tredelat tränsbett, men det är för skarpt. tvådelat fungerar ibland, men oftast inte.

så min fråga är om någon vet något bett som vore värt att prova.

jätte tacksam för svar! :)

Sv: bett till en känslig häst?

Fast om hästen är känslig i munnen så kan du ju knappast bli trött i armarna!!
En känslig häst är en sådan häst som man bara behöver ta lätt-lätt i munnen för att få den att stanna/reagera.

På vilket sätt var ett tredelat för skarpt? :confused:

Det bästa är ju att rida på det bett som fungerar bäst, och sen träna på att rida mer med sitsen istället för handen.
Bettlöst är ju också ett alternativ.

tredelat funkar inte för han blir orolig i munnen å har tunga utanför å rycker med huvudet. han gillar de helt enkelt inte.
vrf jag blir trött i armarna är för att när han blir lugn i munnen och börja tugga tar han åt sig bettet och blir tung, mina armar orkar då inte.
jag rider redan mkt med sitsen för att underlätta, men man måste ju hålla huvudet uppe på honom oxå...

Om du upplever han tung och du måste "hålla upp" honom, så går han ju inte i en ärlig form, utan det är DU som bär honom. Han måste lära sig att bära sig själv, erbjud inte det stödet du ger nu, som gör att han kan lägga sig i din hand och slippa jobba själv. Det låter inte som att det är bettet som är problemet för er.

Håller med ovanstående. Självklart ska du inte behöva hålla upp huvudet på hästen! Du måste jobba fram en riktig form, det är där problemet sitter, inte i bettet....

Rid dressyr för tränare så din häst får bygga muskler så han orkar bära upp sig själv och dig.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 570
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 811
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud