bett-tävling?

I

islands_lover

Min kille har problem med munnen, så nu kör jag på hackamore och han funkar riktigt bra :bump: , får man tävla i det? Jag har ett med längre skänklar..

Sv: bett-tävling?

Du får tävla på hackamore från öppen klass och uppåt, dock inte i lättklasstävling där endast kat A bett är tillåtna dvs alla ringbett som är klassade till ridbett.

Ja, precis.. jag har problem med det där nu.. hästen jag rider o ska tävla på om två veckor är stört omöjlig på vanligt bett (han är rätt speciell, och ligger på så mycket på ett vanligt bett att det är svårt att jobba med honom), därför har jag ridit på ett komb. bett, som fördelar trycket mellan nosen och munnen... det funkar superbra, och jag har också fått rådet att rida på det, av tränare.

Fast jag får ju inte tävla lätt klass på det :eek: !!Han skulle lätt klara öppen tävling (har fått rätt höga poäng med annan ryttare), fast jag känner mig inte så säker, det var ett tag sen jag tävlade osv, att jag vill prova på först... fast grejen är att det kommer gå sååå dåligt med det vanliga bettet... han kommer rusa runt banan, travtaktig o dann... suck.
Det är verkligen skillnad.. med det andra bettet går han i fin form, och ok takt, men med det vanliga får han "stjärnkikar-form" och tappar ryggen totalt, blir därmed väldigt travtaktig, och dessutom svår att hålla... Det beror säkert en del på mig, men inte bara, eftersom han gör så med andra ryttare...

Typiskt. Ska man behöva tävla på läskiga tävlingar bara för att ett bett inte funkar? Funderar allvarligt på attt stryka mig nu!

Är det kombinerat bett och hackamore får du inte tävla på det alls. Du får bara tävla på "rena" bett, alltså antingen bettlöst eller med bett.

Skänklarna på hackamooret får inte vara längre än 7 cm.
Ha ett reservbett med dej och gå och fråga huvuddomaren på tävlingsplatsen om hackamooret.

/Malin

Tack för era fina svar.. nu vet jag.. synd att man inte får ha dom i lätt klass. Det är den klassen jag är intresserad av, nu i början.. men jag hoppas att man kan så småning rida på ett vanligt tredelat. Han har den förra ägaren ärr i munnen... :mad:

Jo, det vet jag, uttryckte mig fel.. Skulle isf. ha tävlat på hackamore, tror jag.. Det funkar också rätt bra. Har inte provat att rida på stång el. dyl., det känns lite meningslöst. Ska höra vad hans förra ryttare red honom på, och vad tränare säger. Är ju inte aktuellt än så länge.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 609
Senast: villhöver
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka