Bett skarpare än vanligt 2-delat & mildare är pelham?

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag skulle behöva ett bett som är lite skarpare än vanligt 2-delat bett men mildare än ett 2 delat pelham, vad har ni för tips?
Det finns så otroligt mycket & välja mellan....:o

Sv: Bett skarpare än vanligt 2-delat & mildare är pelham?

Jaktkandaret är alltså inte lika skarpt som ett pelham?

Har testat både 2 delat & 3 delat och det blir för mildt.

Vad blir skillnaden med D-ring?

Jag har precis beställt ett Kimblewick och tar gärna emot tips hur det funkar.
Hästen är lugn i sig, men kan bli pigg i skogen och tar gärna små snabba spurter om man slappnar av för mycket :)

Kan man sätta på nåt skydd på kedjan?
Hur skarpt är bettet om man jämför med 2-delat D-ringsbett?

Ja det såg ju inte så tokigt ut ! Ska rådfråga vår tränare också och se vad hon tror skulle kunna passa.
Hästen i fråga är väldigt pigg & kan bli lite stark, går gärna lite högt med huvudet också men det avhjälps ju med martingal och få henne gå fram för skänkeln. Hon kan lätt bli lite studsig & stissig också !

Fråga tränare är klokt om denne har vettiga värderingar(har träffat för många som inte har det :crazy:).

När är det som det lite skarpare bettet ska användas? Hela tiden? Hoppning? Uteritt?

Har själv haft 2 otroligt pigga hästar och fått inse att det enda sättet att verkligen få dem kontrollerade och i en bra form är massor av dressyr för en duktigt tränare på ett vanligt två eller tredelat tränsbett.

Det är på den senaste hästen vi har använt D-ringsbettet framför allt vid hoppning om hon varit i en extra pigg period. Har ridit ut och dressyr på det någon gång och det är ganska stor skillnad på det och ett vanligt tredelat tycker jag, skarpare och nästan för mycket hävstång i dressyren. Speciellt vid uteritt så har jag varit inne på ett ännu skarpare då hon kan bli ohyggligt stark och het men kommit fram till att det beror på att jag åker häst istället för att rida. Det svåra är att komma på hur en sån häst ska ridas.

sry lite flummande men är allergisk mot dem som köper skarpa bett för att kunna kontrollera sina hästar eller få dem att böja på nacken.

Pelham på två tyglar :idea: Både "tränsbettstyrkan" samt något skarpare (stången) om det behövs :)

Jo det tycker jag att hon har. Hon föreslog att jag skulle fortsätta med Pelham men spänna upp kindkedjan ytterligare och sätta på något skydd så inte kedjar far & slänger.

Pelham använder vi vid hoppning & vid uteritt ibland. Annars rids hon på 2 & 3delat bett i markarbete, dressyr, arbete med bommar & i skogen om vi inte ska galoppera allt för mycket. Jag har en whiplash skada så det blir väldigt jobbigt & ha en häst som blir stark & drar iväg, då vill jag ha ett skarpare bett så jag kan vara mjuk & fin istället. Då blir det ingen dragkamp mellan oss, det är inte bra för min nacke/axlar/armar att hon drar. Jag rider främst dressyr, men hoppar gärna lite småhinder ibland men hon blir väldigt laddad.
Vi tränar för tränare 1-3 ggr/vecka. Varav 2 ggr dressyr.

Möjligt att jag ändå testar ett D-rings bett.

Har faktiskt testat & rida med 2 tyglar och det tycker jag är ganska trevligt, men mycket & hålla reda på. Men det är bara & träna så lär man sig tekniken.

Fast kedjan har man väl av den anledning att man inte vill att bettet får ungefär samma verkan som ett pessoabett så om man har den för löst så borde man ju riskera att få den "utöjda mungipor effekten". Men skydd på kedjan skadar ju inte. Två tyglar är ju smart.

Konsten med att rida en sån häst är ju att rida så att det aldrig blir någon dragkamp, vilket är väldigt väldigt svårt men det går nog på alla hästar. Det kräver ju att ryttaren verkligen rider varenda sekund och jag förstår om inte alla vill/kan det varenda dag och kanske därför väljer ett något skarpare bett ibland. Vi brukar ha ett ponnyhackamore när vi vill rida ut och bara ha lite kul. Känns inte lika hemskt om man får ta tag lite kraftigare i det än i ett bett.

En tränare sa till oss en gång att det är mycket svårare med heta hästar än "lata" för med dem så måste man först få dem att lyssna på hjälperna tillbaka och när de gör det få dem att ta hjälperna framåt och när man kommit dit så brukar det avslöja sig en seg åsna i den tidigare heta hästen.

Hoppas det går bra för er hur det än blir!

Passar på och frågar ang ponnyhackamore. Är det bara skänkelns längd som skiljer från storlek full, eller är själva nosdelen mindre också?
Med andra ord kan man ha det på en häst som drar storlek full i träns och grimma?

Vi har det på en häst som kräver storlek full men nosdelen kan variera lite mellan märken/modeller lättast är ju att mäta på hästen och i butiken. Tror att det endast heter ponnyhackamore på grund av de kortare skänklarna ja.

Hon föreslog att jag skulle fortsätta med pelham men spänna upp kindkedjan ytterligare och sätta på något skydd så inte kedjar far & slänger.

TRAMS. 45 grader gäller fortfarande.
Jag har bytt ut kedjan på mitt pelham till en curb strap.

Fast kedjan har man väl av den anledning att man inte vill att bettet får ungefär samma verkan som ett pessoabett så om man har den för löst så borde man ju riskera att få den "utöjda mungipor effekten".

Man kan inte jämföra pessoabett med pelham utan kedja. Pelhambettets mundel sitter fast i stängerna medan pessoabettets mundel löper på stora ringen.

kanske bättre om man tar reda på hur ett bett fungerar innan man beställer det? inget illa menat.
Köpte ett 2 delat pelham till min förra ponny då min ridlärare rekommenderat det. Sedan läste jag på om det och slutade även använda bettet.
Nu har jag gjort om det så det är rakt istället.. fast har inte behövt använda det nångång.

Ponnyn var mycket het, men sen jag lärt känna honom mer i ridningen var det mycket enkelt att kontrollera honom med 3 delat, fina hjälper och inga dragkamper.

Jag vet. Men en av nackdelarna med pessoabettet är att det saknar en kedja som tar emot så man kan i princip dra hästans mungipor upp till öronen och effekten måste ju bli lite liknande med ett stångbett med för lös kedja eller ingen alls om jag har förstått rätt. Men självklart blir det inte exakt samma så betten skiljer en hel del i övrigt.

Det finns bett med extra stora bettringar, jag har sett många i toppen använda dem men har aldrig gjort det själv. De ska tydligen ge lite mer hävstångseffekt.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: Sesca
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka