Bett problem

J

Jordgubban

Hej!

Skulle behöva lite råd och tips då jag skall testa nytt bett.

Mitt sto (24 år) är väldigt het att rida och framåt. Hon kan bli väldigt stark och drar då upp huvudet.

Jag vill hitta ett bett som passar bra på henne. Har prövat ett vanligt tre delat men då tar hon över mig helt. Låser fast munnen och man får riktiga kramper i armen efter ett tag. Så det bettet är uteslutet. Hon kanske går bra på det bettet efter en tid men jag kan tänka mig att det kanske tar ett tag för henne att vänja sig isf.

Jag behöver alltså tips från er om vad för bett som kanske skulle kunna funka, utifrån att någon därute kanske har en häst som beter sig på ungefär samma sätt.

Sv: Bett problem

Dressyr och hjälp av en duktig tränare hjälper nog problemet :)

Om du behöver ett skarpare bett sålänge kan du prova ett kimberwick eller eventuellt rakt pelham med dubbla tyglar :)

Men jag tycker absolut att du ska ta hjälp av någon först och inte bara betsla upp.

Har ej tillgång till varken transport eller tränare. Annars vet jag att det bästa är att få hjälp på så sätt. Men jag varken hoppar eller rider dressyr med henne, är bara i skogen och kanske något enstaka pass på ängen. Behöver ett bra bett, gärna snällare än pessoa om det finns fast det ska ju ändå hjälpa.

Jag får nog hålla med Bellis05.
Ett skarpare bett känns väl inte som en optimal lösning, utan mer en Quick-Fix.
Ett bett med skänklar, och kindkedja, är väl gjort för att kunna påverka hur högt hästen går med huvudet inte för att fungera som handbroms i första hand. Men det fungerar säkert som broms också om man vill. Antagligen kommer det att orsaka obehag och smärta på henne.
Vad har hon haft för bett innan?
Kan hon ha några obehag av träns eller bett som gör att hon drar upp huvudet och vill dra iväg?
Är munnen ok?
Kan du påverka nosryggen på henne med kapson eller sidepull om hon inte reagerar på bettet?

Även om du inte har tillgång till en tränare, kanske det går att hitta övningar du kan jobba med hemma för att lugna ner henne och hjälpa dig komunicera med henne.

Sen tycker jag att du ska sträcka på dig för att du rider i skogen, och inte skriva att du bara rider i skogen.
Det är väl inte så märkvärdigt att rida i ett ridhus eller på en ridbana. Underlaget är jämnt, det är minimalt med störningar runt om och det är nära till hjälp om något skulle hända.
I skogen är det knöligt och ojämnt för hästen att komma fram, vad som helst kan dyka upp och skrämma hästen och dressyr kan man väl lika gärna rida i en glänta som på en bana... :)

Hej.

Jag har haft en fjording som var pigg och framåt samt väldigt stark och hård i munnen. Testade olika bett på henne allt från vanligt två delat tränsbett, gummibett, smalare två delat tränsbett och hackamore och det gjorde ingen större skillnad.

Så jag tror inte heller bettbyte är lösningen. Du får helt enkelt träna och jobba med henne så hon lyssnar genom samarbete istället.

Jag vet inte hur länge du haft hästen men fjordingen hade jag i 17 år och för varje år som gick blev det bara värre och värre att rida henne. kämpade i flera år men tappa till slut både lust och självförtroende då jag inte ens vågade trava av rädsla att inte få stopp på henne. Än mindre kunna rida med sällskap.

Jag blev tvungen att inse att vi inte funkade ihop och sälja henne. Idag är jag glad för det, hon har kommit till ett bra hem med en ryttare som allt funkar jättebra med och jag har en häst som jag trivs med och får stopp på.

Det var min erfarenhet av detta och jag tror inte på ett skarpare bett. Hästen smiter ifrån det också på nåt vis!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 869
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 373
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka