Bett problem

HannaPP

Trådstartare
Hej!

Har en c-ponny som är fruktansvärt stark i munnen, han är het och stark. Har haft pesoa bett som inte fungerar alls, pelham som inte heller fungerar (han lyssnar inte på dessa bett) och Jakt stång (3 delat) som fungerar sådär. Jag vill egentligen inte ha för skarpt då min dotter som är 11 år rider och är egentligen inte tillräkligt rutinerad för skarpa bett men vad gör jag? Har ridit honom själv på dessa bett och knappt jag får stopp, tänk då en klen 11 åring.

Har ni några tips på vad för bett man kan använda?
 
Sv: Bett problem

Bettlöst kanske? Hackamoore kanske är lite skarpt för en 11åring men kanske ett bettlöst träns som finns att köpa lite här och var?
Sen kanske det är idé att dra ner lite på havren ;)
 
Sv: Bett problem

Har funderat på bettlöst, men det kanske blir lite för svårstyrt, har ju väldigt svårt att tro att ett annat bettlöst träns utom hackamore överhuvudtaget skulle fungera på en sådan het och framåt ponny.

Kan inte dra ner på havren då han inte får någon, än så länge får han bara ½ kg kraft grund om dagen.
 
Sv: Bett problem

En vän till mig har haft samma problem med sin dotters ponny. Det spelade ingen roll vilket bett som användes, hästen sprang bara och lyssnade inte på hjälperna. Detta är ett problem som inte går att lösa med tvång (skarpare bett) utan med andra hjälpmedel. Din dotter och ponnyn behöver få en bättre relation, byggd på respekt och tillit. Detta gör att hästen kommer att vilja lyssna och bli mer intresserad av att göra det ryttaren ber om, ett mycket bra sätt att komma dit är att lära sig förstå hur hästar reagerar och fungerar och att göra det lätt för hästen att göra det vi ber den om. Kurser finns, läs mer här på Forumet under "NH" underrubrik "PNH". Ponnyn jag skrev om i början kan nu ridas med bara repgrimma och är hur lyhörd och trevlig som helst.
 
Sv: Bett problem

Kan ju vara en bra ide, ponnyn har vi haft i ca 6 månader och hon var så gott som nybörjare när hon fick honom. Han är supertrevlig annars och hon har lärt sig en massa men han blir bara värre och värre i munnen. Hon blir arg och rycker honom ibland i munnen för att han ska stanna vilket jag inte tillåter men jag är ju inte alltid med.

Ska kika i NH tråden. Tack! Mvh Hanna

ps mer tips vill jag ha.:banana:
 
Sv: Bett problem

kl

Ont i rygg (ex. fel liggande sadel) eller bakknäsproblem kan ge dessa symtom.
Kolla det innan ni fortsätter med skarpare bett.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 909
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 737
Senast: Lager
·
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp