Bett problem?!

K

_K_89

För ett par veckor sen var en hästtandläkare ute till vårt stall och undersökte min ponnys mun och tänder. Jag har själv märkt att något har vart fel med detta då hon har protesterat och försvårat allt för sig själv den senaste tiden och även samma åkomma fast mindre. Och så sant som ja hade så såg munnen rent ut sagt för jävlig ut :(
Tänderna längst upp i munnen hästarna har, när dom biter ska ju tänderna gå ihop som våra, men där är det säkert 1-2 cm mellan rum när hon biter ihop :( alltså hon har gått och dragit upp bettet i munnen och haft bettet liggandes och gnaggt sönder sina tänder i munnen..
Men tandläkaren sa att ja ska rida på ett kandar bett fast med vanliga tyglar å inte dubbla ett slags stång bett med en liten krok på eller va man ska kalla de, tungfrihet tror ja de hette och en kedja.. Min första tanke va åh herregud..:eek: men nu har jag i ca. 3 veckors tid ridit på detta bett och vilken skillnad på ponny måste ja säga :) hon är som en annan häst! och hon är mkt duktigare nu oxå, hon bjuder mer på sig själv än förut och så :)
Men nu kommer vi till ett litet problem :( ska tävla dressyr till våren och då på lokala ponny tävlingar får man ju inte ha kandar bett :S så då kommer jag få byta tillbaka till ett godkännt tävlingsbett under den perioden tävlingen är och några dagar innan,
men vad tror ni det är bäst jag rider på för bett då? kan säga att ja innan ridit på ett vanligt tredelat bett. Men är det bättre att rida på ett med fast ringar eller ett vanligt tränbett/tredelat bett?
Vad tror ni av ett "vanligt" bett kan likna kandar/stångbettet ja rider på nu i sättet att hon inte kommer att kunna få upp det i munnen uppe i tänderna?
Snälla hoppas att någon orkar läsa allt detta och svara då jag skulle bli så himla glad :)
Mvh Karolin

Sv: Bett problem?!

Förlåt, men jag förstår inte riktigt. Din häst har problem i munnen och du blev rekomenderad att rida på kandarstång?:confused:

Om man får rida på ett rakt bett med fasta ringar så skulle jag rekommendera det.

till träning tycker jag att det låter som ett bra alternativ med oledat tränsbett, men tyvärr får man ju inte ha det på tävling, så det är bara att testa två- eller tredelat och se vad som funkar bäst

Vi hade precis samma problem med ponnyn. Eftersom hon har så liten mun (8,5) var gummibett uteslutet viket vi annars hade använt, eftersom detta inte skadar tänderna. Istället rids hon på tredelat eggbett. Eftersom det är fasta ringar kan hon inte bita tag i det.

Vad har du för storrlek? Vår tandläkare sa att hästar med för långa bett ofta gör så.

Ok, min ponny är ca. 11,5 cm i munnen!
Det förra bettet hon reds på var som sagt ett tredelat på 12,5 cm, men det var lite stort! Stång bettet är ca.11,5 cm!
JaOk, det kan stämma det din tandläkare har sagt!
Tack för svaret!

Fortsätt gärna komma med svar ni andra oxå :)

Som nästan alla rekomenderade ett rakt bett, men det får man ju tyvärr inte tävla på men går ju att växla att använda kandar/stångbettet ett rakt gummibett och ett bett som jag kan tävla med..
Men får man tävla med ett bett med fast ringar? tex. ett eggbett eller vad det heter? :/ finns ju eggbett delade och 3-delade, får man tävla på dom? Kom med förslag och tips!
/Karolin

_K_89 skrev:
Ok, min ponny är ca. 11,5 cm i munnen!
Det förra bettet hon reds på var som sagt ett tredelat på 12,5 cm, men det var lite stort! Stång bettet är ca.11,5 cm!
JaOk, det kan stämma det din tandläkare har sagt!
Tack för svaret!

Fortsätt gärna komma med svar ni andra oxå :)

Är du säker på att ponnyn har så bred mun???

Min kompis halvblod har 10,5 (o det ser stort ut i vissa lägen), hon är iofs nätt men ändå drygt 1,60 cm i mkh.

Min kallblodstravare har mellan 12,5 o 13,5 o han är ca 1,55 cm.

Man lurar sig ofta på storleken... kolla hur mycket som sticker ut på sidan om din ponnys mungipa om du drar i ena bettringen.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Är du säker på att ponnyn har så bred mun???

Min kompis halvblod har 10,5 (o det ser stort ut i vissa lägen), hon är iofs nätt men ändå drygt 1,60 cm i mkh.

Min kallblodstravare har mellan 12,5 o 13,5 o han är ca 1,55 cm.

Man lurar sig ofta på storleken... kolla hur mycket som sticker ut på sidan om din ponnys mungipa om du drar i ena bettringen.

mvh Jessica

Instämmer. 11,5 låter brett. Ponnyn som har 8,5 är också en d-ponny. De flesta hästar går med för långa bett.

Ok! Ja vet inte ;/ Ska kolla de! Jag har bara köpt samma som det som jag fick med som dom sa passa bra! Men har oxå tyckt att 11,5 låter stort! 10,5 låter mer rimligt till henne!
Hon är en grov och robust ponny och har ganska grovt huvud och hals oxå!
Ska kolla efter!
Mvh Karro

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 216
Senast: Oknytt
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Träning Vår ponny biter i bettet. Direkt när han fått det på sig börjar han bita. Tandläkaren har sagt att tänderna är en aning slitna pga...
Svar
15
· Visningar
1 207
Senast: Gimlan
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024