Bett problem

F

Fantasia

Jag har en unghingst på 4 år som är MYCKET känslig för bettet, han lägger även tungan över bettet när han blir riden. Han kastar med huvudet så fort man kortar upp tyglarna. Har tänkt testa ett sånt där bett med äppelsmak, men dom hindrar honom inte från att lägga tungan över det! Jsut nu så använder vi ett vanligt "silver", tredelat. Förövrigt så är han snäll och krånglar aldrig. Det finns inga fel på hans tänder heller. Har ni ngt tips på vad jag ska använda??:confused:

Sv: Bett problem

Har du provat rakt gummibett? Annars kanske han är en häst som vill bli riden på bettlöst?

Han kanske håller på och byter tänder ?!
Min krånglar i perioder när hon byter ngn tand.:d

Prova med ett bett med platta, det försvårar det för hnom att lägga över tungan.

Prova olika bettyper, tex rakt gummibett och se fall han fortsätter.
Hjälper det inte så prova om han blir trevligare att rida med hackamore eller liknande.

Fantasia skrev:
Jag har en unghingst på 4 år som är MYCKET känslig för bettet, han lägger även tungan över bettet när han blir riden. Han kastar med huvudet så fort man kortar upp tyglarna. Har tänkt testa ett sånt där bett med äppelsmak, men dom hindrar honom inte från att lägga tungan över det! Jsut nu så använder vi ett vanligt "silver", tredelat. Förövrigt så är han snäll och krånglar aldrig. Det finns inga fel på hans tänder heller. Har ni ngt tips på vad jag ska använda??:confused:
Min hingst har alltid varit besvärlig ...när det gäller bett..inte så att han lägger över tungan MEN han tuggar som en tok....Det enda som han accepterar något så när är raka oledade träns bett. Har just nu ett lätt svängt sådant i " silver" , men har beställt 4 lite andra typer bla. i gummi och jag tror ett med äpplesmak mm...ska bli spännade att prova när dom kommer...
jo sen har jag 2 spanska stångbett...dom tuggar han inte på...konstigt...:confused:

:idea: Hej ! det är ingen bar ide med gummi bett ett sådant skapar en friktion på laner och i mungipor. Börja hellre med ett kappson och tömkör så du ser att det inte är ryggen som krånglar.en häst som slår med huvudet kan ha något annnat fel som tex. ryggen. Men det är nästa steg om den fortsätter att slå med huvudet med kappsonet.
lycka till!:)

anna 30 skrev:
:idea: Hej ! det är ingen bar ide med gummi bett ett sådant skapar en friktion på laner och i mungipor. Börja hellre med ett kappson och tömkör så du ser att det inte är ryggen som krånglar.en häst som slår med huvudet kan ha något annnat fel som tex. ryggen. Men det är nästa steg om den fortsätter att slå med huvudet med kappsonet.
Jag gjorde så när min häst började tjafsa med huvudet..Trodde först han fått nåt problem i munnen.....hade en sadel på prov en vecka och allt var frid och fröjd.Den passade och låg bra. Men dagarna innan jag skulle betala sadeln så började han kasta upp huvudet ta tygeln mm mm. Först red jag med kapson sen med grimma ingenting blev bättre....Dagen efter red jag barbacka med träns och allt funkade super! Funderar fortfarande varför han inte gillade dennna sadel ;)

Fantasia skrev:
Du säger att det inte är några fel på hans tänder? Har hästen sederats och genomlysts i munnen med lampa? (Hur ser kinder, laner, gom ut?)Har du anpassat betsel? Sitter betslet för högt eller för lågt? Hur är dina händer?

Själv växlar jag betsel varje ridtur och ofta rider jag unghästar med sidepull. Hästar kan vara känsliga mot alltför rörliga bett och då är ett rakt bett med fasta ringar att föredra.

Lycka till!

min häst tycker heller inte om sitt bett . rider nu enbart på hackamore , det går jättebra . vet var ute och tiyttade , hittade inget fel på hennes tänder heller , men var dock väldigt röd/irreterad i munhålan . eventuellt nickelallergi. hästar kan också ha herpes (!) i munnen , kan vara det också . pröva med hacket först , går det mycket bättre ed det kanske du skulle fundera på överstående alternativ? lycka till!

Stoet jag rider trivs inte alls med "vanliga" bett, eller ja, det syns inte förrän man tar i henne.
Det syns ju främst vid övergångarna och halterna, då hon går emot handen.
Sen tuggar hon något otroooligt på bettet.
Men iaf så visade det sig att hon hade problem med tänderna,
så testade bettlöst och hon funkade fint med det...
Fast sen kan huvudkastandet också tyda på att utrustningen klämmer eller någonting,
du kanske borde kolla upp det?
Annars så är ju t.ex hackamore eller sidepull att föredra på hästar med otroligt känslig mun. :)

jag har en väldigt känslig häst oxå .
jag använder äppelbett o hon älskar det ,,framförallt så blir hon positivt uppmärksam på bettet ,
jag varvar med ett rakt gummibett utan stålkärna på henne ..
jag tänker börja rida henne med tyglar i grimman *S*
man ska inte använda sidepull och hackamore för mkt på unga hästar så du vet , deras nosrygg är fortfarande vek.
testa o ha grimman under tränset med tyglar fästa i sidoringarna, sen när han puckar sej så byter du tygel i handen o tar han i grimman ist för i munnen .
det funkar väldigt bra för oss :)

Har du kollat så han har plats för ett bett i munnen? Det behöver inte vara tandproblem, men hästen är inte gjord för att ha ett bett i munnen.
Jag skulle prova ett smalt oledat tränsbett och se vad som händer om jag var du.

Prova att rida på ett hackamore och jag skulle sätta maringal på om han kastar med huvudet.:)

tazza skrev:
Har du provat rakt gummibett? Annars kanske han är en häst som vill bli riden på bettlöst?

Jag har nu testat rakt gummibett och det har faktiskt gått bra hittils. ::) Bettlöst är ingen bra lösning tycker jag, han måste endå lära sig att acceptera bettet någon gång, när han ska ut på tävlingsbanan. Tack för tipset! :bow:

anna 30 skrev:

Han är besiktigad med helröntgen så det kan inte vara ngt sådant problem.

Finns det rakt gummibett med tungplatta? :confused: Eller kan man köpa till en platta...? :o

HAr du provat ett rakt metallbett? innan du börjar tjafsa med en massa annat.

Och ja det finns lösa tungplattor.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Kristall10
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 202
Senast: user19728
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama